
106

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 PL Licen-
se (creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/), which permits redistribution, commercial and non-commercial, 
provided that the article is properly cited. © The Author(s) 2014.
Publisher: Institute of Slavic Studies PAS [Wydawca: Instytut Slawistyki PAN]

...............................

Konrad S. Morawski

Status gazety „Politika” 
 w Jugosławii Karađorđeviciów (1918–1941)

Status of the newspaper “Politika” 
in Karađorđević’s Yugoslavia (1918-1941)

A b s t r a c t

The newspaper Politika was founded on 25 January 1904 by 
Vladislav F. Ribnikar. Since that time the Serbian press mar-
ket has begun to develop, and the Politika permanently has 
taken the important role up to this day. The newspaper wit-
nessed important events in the Balkans in the twentieth cen-
tury and the early twenty-first century but at the same time it 
was also under strong influence of Serbian centers of political 
authority. 

One example of such an influence was the status of the 
Politika in the period during the reign of Karađorđević dynas-
ty in Yugoslavia, in 1918-1941. The newspaper then served 
a propaganda function for the royal court, particularly in 1929-
1934. Then King Alexander ruled in an authoritarian way and 
Politika played an important part in the country. The mecha-
nism of functioning of the newspaper in the period of the 
royal authoritarianism, as well as in the remaining years of the 
interwar Yugoslavia was thus discussed in the article to help 
clarify the status of Politika under the rule of Karađorđevićs.

K e y  w o r d s: newspaper Politika; Karađorđević’s Yugoslavia; 
Vladislav F. Ribnikar; Serbian press market; propaganda; King 
Alexander

SPRAWY  NARODOWOŚCIOWE Seria nowa / NATIONALITIES AFFAIR S New series, 45/2014: 106–124
DOI: 10.11649/sn.2014.026

http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
http://dx.doi.org/10.11649/sn.2014.026


107

Streszczenie

Gazeta pod nazwą „Politika” została założona 25 stycznia 1904 roku przez Vladislava F. Ribnikara. Od 
tego czasu zaczął kształtować się serbski rynek prasowy, w którym „Politika” trwale zajmuje istotne 
miejsce do dzisiejszego dnia. Gazeta była świadkiem ważnych i doniosłych wydarzeń na Bałkanach 
w XX wieku i na początku XXI wieku, ale zarazem znajdowała się również w strefie ścisłych wpływów 
politycznych serbskich ośrodków władzy. Jednym z przykładów takiego wpływu był status „Politiki” 
w okresie panowania dynastii Karađorđeviciów w Jugosławii w latach 1918–1941. Gazeta pełniła wte-
dy funkcję propagandową dworu królewskiego, co dało się szczególnie zauważyć w latach 1929–
1934. Wtedy bowiem król Aleksander I sprawował autorytarne rządy w państwie, których ważną 
częścią stała się „Politika”. Mechanizm funkcjonowania gazety zarówno w okresie autorytaryzmu 
królewskiego, jak i w pozostałych latach międzywojennej Jugosławii został więc poddany omówie-
niu, które umożliwiło wyjaśnienie statusu „Politiki” pod panowaniem Karađorđeviciów.

S ł o w a  k l u c z o w e: “Politika”; dynastia Karađorđeviciów; Jugosławia; król Aleksander I; propa-
ganda; prasa

Uwagi wstępne

Gazetę „Politika” można nazwać jednym z największych i najbardziej wpływowych 
tytułów prasowych w Serbii. Pomimo wzrostu znaczenia cyfrowych środków ma-
sowego przekazu na początku XXI wieku tradycyjny model „Politiki” znajduje re-

gularne uznanie wśród czytelników serbskich. Świadczą o tym wyniki badań przeprowa-
dzonych przez The International Federation of Audit Bureaux of Circulations1: przeciętna 
liczba sprzedanych numerów tej gazety w dziennym cyklu wydawniczym wynosiła 59 023 
egzemplarzy w 2011 roku. W roku 2014 na zlecenie Open Society Foundations2 przygoto-
wano raport, z którego wynika, że zatrudnienie w „Politice” wynosiło niecałe pół tysiąca 
pracowników, a stronę internetową gazety odwiedzało miesięcznie około 380 000 użyt-
kowników (Surčulija, Pavlović, & Jovanović Padejski, 2011). 

Jelena Surčulija, Biljana Pavlović i Đurđa Jovanović Padejski (2011), autorzy wspomi-
nanego raportu, zauważyli iż „Politika” znajduje się w gronie gazet pełniących najważniej-
szą nietabloidową funkcję prasową w Serbii. Oprócz tego tytułu w raporcie wymieniono 
też inne wysokonakładowe dzienniki serbskie, „Blic” i „Večernje Novosti”. Te trzy gazety 
należy więc postrzegać jako opiniotwórcze w Serbii. Wymienione gazety w 2011 roku 
posiadały łącznie 60% wpływów w serbskim rynku prasowym, choć warto jednocześnie 
zauważyć, że „Politika” ustępowała najważniejszej konkurencji pod względem dwóch 
ważnych wskaźników: przeciętnej liczby sprzedanych numerów w dziennym cyklu wy-
dawniczym, a także popularności strony internetowej3. 

1	 The International Federation of Audit Bureaux of Circulations – międzynarodowa organizacja założona 
w Sztokholmie w 1963 roku. Zajmuje się m.in. kontrolą oraz weryfikowaniem informacji o dystrybucji prasy 
w obiegu krajowym i międzynarodowym. Współpracuje z wieloma krajowymi organizacjami, takimi jak np. 
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy w Polsce. Dane zebrane przez IFABC należy ocenić jako wysoce wiary-
godne. Więcej o organizacji na jej stronie internetowej. 

2	 Open Society Foundations – organizacja założona w Nowym Jorku w 1993 roku (początkowo pod nazwą 
Open Society Institute). Jej podstawowe cele zostały zogniskowane wokół m.in. promowania standardów 
demokratycznych i niezależności w mediach. Temu właśnie służył raport o mediach w Serbii, który pod egidą 
Open Society Foundations przygotowali Jelena Surčulija, Biljana Pavlović i Đurđa Jovanović Padejski. 

3	 „Blic” w 2011 roku w przeciętnym dziennym cyklu wydawniczym nabyło 133 460 osób, zaś w 2010 roku 
przeciętna liczba użytkowników strony internetowej tej gazety w cyklu miesięcznym wynosiła 1 300 000 



108

Ponadto dało się zauważyć ogólny spadek przeciętnej liczby sprzedanych numerów 
„Politiki” w dziennym cyklu wydawniczym. W 2008 roku każdego dnia gazetę nabywa-
ło przeciętnie 73 949 osób, w 2009 roku – 69 883 osób, a w 2010 roku – 63 355 osób. 
W każdym razie obniżenie popularności „Politiki” było wpisane w ogólnoświatową ten-
dencję spadku znaczenia prasy tradycyjnej, na który istotny wpływ na przełomie pierwszej 
i drugiej dekady XXI wieku wywarła popularyzacja cyfrowych środków masowego prze-
kazu4. Biorąc pod uwagę wymienione wskaźniki, zasięg „Politiki” należy określić również 
jako mniejszy w porównaniu do popularnych tabloidów serbskich „Alo!” i „Press”, choć 
profil tych dwóch gazet nawiązuje do tonów rozrywkowych i tanich sensacji, a więc trud-
no porównywać ich wartość opiniotwórczą z trzema gazetami wymienionymi w raporcie 
Open Society Foundations. Innym wskaźnikiem, który świadczył o alarmującym obniże-
niu popularności „Politiki”, była drastyczna redukcja zatrudnienia w gazecie na przełomie 
pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Jej rezultatem było zwolnienie około 300 osób we 
wskazanym okresie5. 

Wymienione kwestie nie doprowadziły do marginalizacji działalności „Politiki”. Wpływ 
na taki obrót spraw miała przeszło stuletnia historia i tradycja, którymi nie może poszczy-
cić się żadna inna gazeta w kręgu państw postjugosłowiańskich. W Serbii wykształciła się 
trwała grupa czytelników przywiązanych do „Politiki”. Gazeta stała się symbolem prze-
mian, jakie zachodziły na Bałkanach w XX wieku i w pierwszej dekadzie XXI wieku. Odkąd 
utworzono „Politikę” na łamach gazety z wysokim profesjonalizmem opisywano też za-
gadnienia gospodarcze, kulturowe, społeczne i inne we wspominanym okresie. 

Pomimo wysokich standardów utrwalonych przez kolejne redakcje „Politiki” gazeta 
nie oparła się instrumentalizacji politycznej. Należy bowiem pamiętać, że niezależność 
i wolność prasy bywa często kwestionowana w rezultacie działalności rządów państwo-
wych, odpowiednio ustosunkowanych i zorganizowanych działaczy politycznych lub fi-
nansistów, a także jako rezultat oddziaływania czynników zewnętrznych na krajowy rynek 
prasowy. W ten sposób środowisko prasowe może stać się głosicielem propagandy kół 
politycznych lub środowisk, które wywarły na nią wpływ. Narracja stosowana w „Politi-
ce” w okresie istnienia trzech dwudziestowiecznych form państwa jugosłowiańskiego6 
była na ogół wyrazem realizacji owej instrumentalizacji politycznej. 

W latach 1918-1941 działalność „Politiki” podporządkowali swoim interesom Ka-
rađorđeviciowie panujący w Królestwie Jugosławii7 (Petranović & Zečević, 1988, 
ss. 315–316). W okresie po II wojnie światowej gazetę przejęli komuniści, którzy uczynili 
ją ważnym mechanizmem utrwalania swej władzy w Jugosławii. Na przełomie lat osiem-

osób. Te wskaźniki dla dziennika „Večernje Novosti” przedstawiały się następująco: sprzedaż – 121 413 
osób w 2011 roku, a popularność strony internetowej – 530 000 osób w 2010 roku. 

4	 W Serbii wyłącznie tabloidowy „Alo!” zanotował nieznaczny wzrost liczby czytelników w porównaniu do 
2010 i 2011 roku. 

5	 W tym samym czasie „Blic” zwiększył zatrudnienie o około 60 osób. Jednak nawet pomimo dysproporcji 
w polityce kadrowej „Politika” pozostała najważniejszym potentatem prasowym pod względem zatrudnienia. 

6	 Problematyczną kwestią jest nazewnictwo trzeciej formy państwa jugosłowiańskiego, tzn. Federalnej Re-
publiki Jugosławii. Było to bowiem państwo utworzone na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku w re-
zultacie rozpadu Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii. Jednak wielu uczestników środowiska 
międzynarodowego, m.in. USA, traktowało w sensie uznaniowym FR Jugosławię jako Serbię i Czarnogórę 
już od momentu jej ustanowienia w kwietniu 1992 roku. Głównym powodem takiego obrotu spraw była 
wąska forma tzw. Trzeciej Jugosławii, w skład której nie weszły Chorwacja, Słowenia, Bośnia i Hercegowi-
na oraz Macedonia, leżące przecież u podstaw klasycznego ideału państwa jugosłowiańskiego. W sensie 
formalnoprawnym Federalny Parlament Jugosławii w dniu 4 lutego 2003 roku uchwalił postanowienia, na 
mocy których w miejsce federalnej jugosłowiańskiej struktury ustanowiono unię polityczną pod nazwą Ser-
bia i Czarnogóra. Taki stan rzeczy oznaczał formalną klęskę przeszło osiemdziesięcioletniego państwowego 
bytu jugosłowiańskiego. 

7	 W latach 1918-1929 to państwo nosiło nazwę Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców, zaś w dniu 
3 października 1929 roku król Aleksander I na mocy dekretu przemianował nazwę na Królestwo Jugosławii. 



109

dziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy państwo jugosłowiańskie ulegało rozpa-
dowi, największy wpływ na działalność „Politiki” wywarła ekipa Slobodana Miloševicia. 
Pod koniec XX wieku wraz z zakończeniem tzw. wojen jugosłowiańskich8 profil „Politiki” 
uwolnił się od ścisłego wpływu politycznego. W każdym razie w 2012 roku w stosunku 
do gazety wykształciła się kolejna grupa silnych wpływów, ponieważ 50% jej udziałów 
przejęła Wschodnia Grupa Medialna z siedzibą w Moskwie9. Część serbskich środowisk 
opiniotwórczych wyraziła wtedy przekonanie, że profil „Politiki” ulegnie przekształceniu 
w procesie realizacji interesów rosyjskich w Serbii. 

Interesujące mechanizmy dziennikarstwa uprawianego na łamach „Politiki” wykształ-
ciły się w okresie panowania dynastii Karađorđeviciów w Jugosławii w latach 1918-1941. 
Gazeta dysponowała wtedy przesłankami niezależności, ale w najbardziej doniosłych 
okresach istnienia królewskiej Jugosławii, szczególnie w czasie rządów autorytarnych 
króla Aleksandra I w latach 1929-1934, przejmowała rolę nosiciela poglądów głoszonych 
przez Karađorđeviciów. Na podstawie skali wpływów w międzywojennej „Politice” moż-
na było więc dokonać obserwacji przesłanek procesu instrumentalizacji politycznej, który 
nie cechował się opresyjnymi metodami (stosowanymi np. przez komunistów po II woj-
nie światowej), ale przemyślanymi zabiegami służącymi realizacji konkretnego celu poli-
tycznego. Karađorđeviciowie rozumieli bowiem potrzebę wolności prasy. Swoje poglądy 
na łamach „Politiki” forsowali w stanie najwyższej potrzeby. Tyle że, biorąc pod uwagę 
burzliwe dzieje międzywojennej Jugosławii dosyć często zachodziła konieczność sięgania 
do gazety, aby korzystając z jej popularności uzyskać legitymizację społeczeństwa wobec 
konkretnych inicjatyw politycznych. 

Artykuł omawia status „Politiki” w międzywojennej Jugosławii ze szczególnym 
uwzględnieniem okresu rządów autorytarnych króla Aleksandra I w latach 1929-1934. 
Umożliwi to czytelnikom zapoznanie się z mechanizmem funkcjonowania popularnej i opi-
niotwórczej gazety w klimacie wpływów dworu Karađorđeviciów. Artykuł odzwierciedla 
także przesłanki działalności bałkańskiego środowiska prasowego w okresie międzywo-
jennym oraz charakteryzuje najważniejsze wydarzenia w Jugosławii w latach 1918-1941 
w oparciu o narrację prasową.

Geneza „Politiki”

Paradoksem historii można uznać genezę utworzenia „Politiki” w zestawieniu z jej póź-
niejszą instrumentalizacją polityczną. Gazeta została bowiem założona 25 stycznia 1904 
roku w rezultacie zniesienia cenzury prasowej w Królestwie Serbii. Do tego czasu prob-
lemem ówczesnego, nie w pełni wykształconego serbskiego rynku prasowego było pa-
nowanie dynastii Obrenoviciów, a w szczególności znienawidzonego nad Dunajem króla 
Aleksandra10 (Ljušić, 1998). Młodociany władca, autor mezaliansu i licznych skandali, wo-

8	 Wojny jugosłowiańskie toczyły się na Bałkanach w latach 1991-1995, a także 1998-1999. Według Interna-
tional Center for Transitional Justice wojny jugosłowiańskie pochłonęły około 140 tysięcy ofiar, zaś zdaniem 
profesora Roberta Craiga Nationa (2003) tę liczbę należy szacować w okolicach 200 tysięcy osób. Doktor 
Milton Leitenberg (2006) wskazał liczbę 310 tysięcy ofiar. 

9	 Połowa udziałów pozostała w rękach niemieckiej Funke Mediengruppe i spółki akcyjnej Politika AD.
10	 Książę Aleksander Obrenović nie miał nawet 13 lat, gdy 6 marca 1889 roku został ogłoszony następcą tronu 

na rzecz abdykującego króla Milana, który ogłosił iż będzie doglądał spraw państwa do czasu osiągnięcia od-
powiedniego wieku przez syna. Taki stan rzeczy trwał cztery lata, gdy w 1893 roku po ukończeniu szesnastu 
lat Aleksander odrzucił regencję i obwołał się królem z pełnią praw. 



110

bec nieprzychylności narodu serbskiego zastosował agresywną cenzurę, która zapobiegła 
próbom wykształcenia się niezależnych serbskich tytułów prasowych. 

Pierwszym wyraźnym odzwierciedleniem działalności cenzorskiej króla Aleksandra Ob-
renovicia było ustanowienie konstytucji w 1901 roku, która znacząco ograniczyła wolność 
słowa i wypowiedzi publicznej w Serbii (Мрђеновић, 1988, s. 145). Na początku 1903 
roku monarcha wydał dekret zawieszający konstytucję, który odebrał pozostałe podsta-
wowe wolności Serbom w zakresie głoszenia poglądów innych od ośrodka władzy (Clark, 
2013, ss. 10–11). W Królestwie Serbii nastała wtedy ostra cenzura, w rezultacie której 
wiele osób próbujących kreować niezależne środowisko prasowe udało się na emigrację. 
Wśród nich był Vladislav F. Ribnikar („Владислав Рибникар”, 1914, s. 1). Jedynym dru-
kowanym pismem w kraju na przełomie XIX i XX wieku były „Srpske Novine” („Српске 
Hовине”), które w rzeczywistości sprawowały funkcję dziennika rządowego podległego 
monarsze. Trudno więc mówić o serbskim rynku prasowym pod panowaniem Obrenovi-
ciów, szczególnie w okresie władzy zakompleksionego króla Aleksandra.

Zabiegi młodego władcy były umotywowane krytyką, którą wobec niego zgłaszali serb-
scy intelektualiści i społecznicy. Wśród tych warstw społeczeństwa serbskiego u progu 
XX wieku wysnuto podejrzenie o bezpłodności monarchy. Dwór kategorycznie zaprze-
czał tym pogłoskom, ale wykształcona część społeczeństwa, w dużej części protoplaści 
serbskiego żurnalizmu, podjęli wysiłki dla rozpropagowania informacji o chorobie władcy. 
Nie było w tym próby uzyskania korzyści finansowych, a bezdzietność Aleksandra Ob-
renovicia traktowano jako problem o najwyższej randze państwowej. Współcześnie po-
wiedzielibyśmy, że artykuły na temat płodności władców państw są domeną dzienników 
tabloidowych, ale wówczas był to poważny problem polityczny w Serbii, który próbowano 
podnieść do rangi dyskusji publicznej. Bezpłodność Aleksandra Obrenovicia oznaczała, po 
pierwsze, brak ciągłości władzy dynastycznej w państwie, a po drugie, otwierała możli-
wość osadzenia na tronie serbskim znienawidzonego w państwie porucznika Nikodema 
Lunjevica, okrytego złą sławą szwagra monarchy11. 

Starania serbskich intelektualistów i społeczników odniosły spodziewany rezultat. 
Duży wpływ na taki obrót spraw miał fakt, że już od wprowadzenia konstytucji w 1901 
roku w środowisku serbskich oficerów wojskowych pojawiły się plany zamordowania kró-
la Aleksandra Obrenovicia. Gdy owe plany uzyskały legitymizację intelektualistów i spo-
łeczników, przeprowadzenie zamachu mogło oznaczać fundamentalne zmiany w Serbii. 
Duma i wybuchowy temperament leżące u podstaw tożsamości serbskiej były czynni-
kiem sprawczym obalenia Obrenoviciów na drodze wojskowego zamachu stanu, który 
miał miejsce nocą z 10 na 11 czerwca 1903 roku12. Zamach został przeprowadzony przez 
grupę oficerów wojskowych, której trzon utworzyli porucznik kawalerii Antonije Antić, ka-
pitanowie Radomir Aranđelović i Milan Petrović oraz porucznicy Dragutin Dulić i Dragutin 
Dimitrijević Apis13. 

Serbscy oficerowie nie okazali litości parze królewskiej. Dokonano bowiem okrutnego 
mordu na królu Aleksandrze i królowej Dradze, następnie zbezczeszczono ciała zamordo-

11	 Było coś na rzeczy w pogłoskach o możliwości objęcia tronu przez Nikodema Lunjevicę, skoro nawet w pol-
skiej prasie wymieniono szwagra monarchy jako pretendenta do korony serbskiej. Część nieurzędowa, 
„Gazeta Lwowska”, 13 VI 1903, nr 133, s. 2.

12	 Trzeba zauważyć, że to wydarzenie w Serbii zostało upamiętnione jako przewrót majowy, gdyż według 
kalendarza juliańskiego zamach miał miejsce nocą z 29 na 30 maja 1903 roku.

13	 Ostatni wymieniony oficer stał na czele sekretnej wojskowej organizacji Unifikacja albo Śmierć (Ujedinjenje 
ili Smrt, Уједињење или Cмрт), potocznie znanej jako Czarna Ręka (Crna Ruka, trans. Црна Рука), której 
w późniejszych latach przypisano zorganizowane zamachu, choć w rzeczywistości odpowiadała za współor-
ganizację mordu na parze królewskiej. Szerzej o działalności organizacji można dowiedzieć się w opracowa-
niu Jima Weavera z 2002 roku pt. The Serbian Black Hand (Weaver, 2002).



111

wanych. Tej nocy śmierć poniósł też rzekomy pretendent do tronu Nikodem Ljunevica, 
jego brat Mikołaj, a także kilku żołnierzy i oficerów straży pałacowej. Równocześnie zamor-
dowano premiera generała Dimitrije Cincara-Markovicia oraz ministra wojny generała Mi-
lovana Pavlovicia. Ciężkie rany odniósł minister spraw wewnętrznych Velimir Todorović14.

Rankiem 11 czerwca 1903 roku grupa zamachowców na łamach gazety „Srpske Novi-
ne” ogłosiła następujący komunikat: „Dziś w nocy zastrzelono króla Aleksandra i królową 
Dragę. Utworzono nowy rząd. Konstytucję z 25 marca 1901 roku przywrócono. Skupczy-
nę15 zwołano na 15. bieżącego miesiąca”16. Przywrócenie konstytucji oznaczało częścio-
we odmrożenie cenzury, a także otwierało możliwość wykształcenia się niezależnego 
serbskiego rynku prasowego. 

Kolejnym doniosłym wydarzeniem, konsekwencją zamachu stanu w Serbii, było obję-
cie władzy w państwie przez Karađorđeviciów, jeszcze w czerwcu 1903 roku. Na uroczy-
stym posiedzeniu parlamentu przegłosowano kandydaturę księcia Piotra na króla Serbii. 
Pierwszy głosujący deputowany stwierdził: „Wybieram Serba, Piotra Karađorđevicia”. 
Sala odpowiedziała na te słowa okrzykiem: „Niech żyje!” („Nowy król serbski”, 1903, 
s. 1). Wybranie postępowych Karađorđeviciów na władców Serbii oznaczało de facto 
ustanowienie wolności prasy. Warto zauważyć, że uroczysta koronacja następcy Aleksan-
dra Obrenovicia nastąpiła dopiero 21 września 1904 roku.

Nim jeszcze książę Piotr został koronowany, wczesną jesienią do Serbii powrócił Vla-
dislav F. Ribnikar. Serb urodzony 13 listopada 1871 roku w prowincjonalnym Trsteniku stu-
diował historię filologii w paryskiej Sorbonie, gdzie uzyskał tytuł magistra. Następnie podjął 
studia doktoranckie w Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, które przerwał w 1903 roku. 
Ribnikar pragnął bowiem odegrać jakaś rolę w Serbii pod panowaniem Karađorđeviciów. Do-
strzegł zmianę jakości życia w państwie serbskim, gdy książę Piotr zniósł cenzurę. To umoż-
liwiło Ribnikarowi założenie w dniu 25 stycznia 1904 roku niepowiązanej z żadnym obozem 
politycznym „Politiki”, która wkrótce stała się najważniejszą gazetą codzienną w Królestwie 
Serbii, a następnie w Jugosławii17. 

W początkowym etapie działalności gazeta wykazywała dużą niezależność. Świadczył 
o tym fakt, że w połowie marca 1909 roku w „Politice” opublikowano krytyczny artykuł 
o najstarszym synu króla Piotra I, głównym pretendencie do tronu, księciu Jerzym18. Po-
mimo że następca tronu był człowiekiem o niepoczytalnej osobowości, redakcja „Politiki” 
wykazała się dużą odwagą, stawiając w negatywnym świetle niezwykle ważną personę 
publiczną. Nie trzeba w istocie innych dowodów na ówczesną niezależność gazety.

14	 O zamachu szeroko pisano na łamach prasy międzynarodowej. Jedną z najbardziej wiarygodnych relacji 
przygotowano na łamach paryskiego „Le Figaro”, gdzie ceniony dziennikarz Emile Berr opublikował obszer-
ne fragmenty rozmowy przeprowadzonej z jednym ze świadków zamachu, który był też de facto jednym 
z zamachowców („Notre enquête à Belgrade”, 1903, ss. 2–3).

15	 Serbskie określenie parlamentu. W polskich przekładach, w zależności od regionu, spotyka się również 
określenia skupsztyna lub skupsztina. 

16	 „Српске Hовине”, 11 VI 1903, nr 117, s. 1 (w cytowanym dokumencie data wyłożona zgodnie z regułami 
kalendarza gregoriańskiego, a nie juliańskiego). 

17	 Po wybuchu I wojny światowej Ribnikar wziął w niej aktywny udział. Zmarł 1 września 1914 roku zastrzelony 
na górze Sokolska Planina nieopodal miasteczka Krupanj. Zaledwie dzień wcześniej na polu bitwy poległ 
jego najmłodszy brat kapitan Darko F. Ribnikar. W wojnie uczestniczył też trzeci z braci Ribnikarów o imieniu 
Slobodan, który zmarł w realiach Królestwa SHS. Na łamach „Politiki” w wydaniu z 3 września 1914 roku 
o śmierci jej założyciela napisano iż „zginął za Wielką Serbię” („Владислав Рибникар”, 1914, s. 1).

18	 Najstarszy syn króla Piotra I oficjalnie zrzekł się pretensji do tronu 27 marca 1909 roku. Wpływ na jego 
decyzję wywarły elity polityczne i wojskowe w Królestwie Serbii, które Jerzemu zarzucały niepoczytalną 
osobowość. Zarzuty zostały natężone, gdy na początku 1909 roku książę Jerzy skopał swojego służącego 
o nazwisku Kolaković, który zmarł w następstwie ran odniesionych w okolicach brzucha. Te i inne wątki 
mrocznej biografii księcia Jerzego zostały opisane w „Politice” („Престолонаследник Ђорђе”, 1909, s. 1).



112

Status „Politiki” zaczął ulegać zmianie po 1 grudnia 1918 roku. Tego dnia dokonało się 
uroczyste zjednoczenie Państwa SHS i Królestwa Serbii. Utworzono pierwszą dużą for-
mę zjednoczonego państwa południowosłowiańskiego – Królestwo Serbów, Chorwatów 
i Słoweńców – późniejszą Jugosławię19. W państwie o bogatej mozaice narodowościowej 
i wyznaniowej, będącym też obiektem licznych wpływów mocarstwowych, wykształciło 
się wiele problemów wewnętrznych i zewnętrznych już u progu jego funkcjonowania. Te 
problemy utrzymywały się przez okres międzywojenny, częściowo też przyczyniły się do 
rozpadu królewskiej Jugosławii. W każdym razie władza rządowa i monarsza nad Duna-
jem często wybierała metodę daleką od kompromisów w kwestii zażegnywania owych 
problemów, a skutecznym instrumentem służącym legitymizacji owych metod była prasa, 
gdzie prym wiodła „Politika”. 

„Politika” jako instrument władzy Karađorđeviciów

Polski poseł w Belgradzie Władysław Schwarzburg-Günther20 w raporcie przesłanym 
21 sierpnia 1931 roku do polskiego MSZ zwrócił uwagę na „rządowy” charakter „Politiki” 
(Wołos, 2008, s. 546). Na tej podstawie dało się zauważyć powiązania gazety z ośrod-
kiem władzy w Jugosławii. Tyle że polski dyplomata ową rządowość postrzegał w ma-
rionetkowym gabinecie, który pozostawał w pełnej zależności od króla Aleksandra I. Nie 
zaistniała bowiem sytuacja w okresie istnienia Jugosławii Karađorđeviciów, aby „Politi-
ka” znajdowała się w strefie wpływów niezależnych ekip rządzących. Gazeta realizowała 
przede wszystkim interes dworu. Przełomowa w odniesieniu do jej statusu była więc de-
cyzja króla Aleksandra I o dokonaniu przewrotu ustrojowego w państwie w dniu 6 stycz-
nia 1929 roku (Djokić, 2007, s. 69). Wtedy bowiem z krajobrazu jugosłowiańskiej polityki 
został wymazany parlament i system niezależnych rządów, a kolejne gabinety w latach 
1929-1934 były uzależnione od monarchii. W rezultacie tych przeobrażeń „Politika” stała 
się organem rządu królewskiego, który służył kreowaniu i utrwalaniu rzeczywistości poli-
tycznej wyobrażonej przez Karađorđeviciów. 

Proces instrumentalizacji najważniejszej gazety w międzywojennej Jugosławii nastąpił 
nagle, gdy król Aleksander I montował autorytaryzm w państwie. W każdym razie działal-
ność „Politiki” w latach 1918-1929 była również częściowo wyrazem dążeń Karađorđe-
viciów. Trudno było wtedy mówić o „rządowym” charakterze gazety z uwagi na nieza-
leżność rządu wobec monarchii. Tym bardziej że na łamach „Politiki” często poddawano 
krytyce działania kolejnych ekip rządzących. Nie było bowiem normą, że działalność rządu 
wpisywała się w oczekiwania dworu. Pod tym względem najbardziej wymownym przy-
kładem były gabinety Nikoli Pašicia. Jeden z najważniejszych graczy politycznych nad 
Dunajem nie cieszył się zaufaniem króla Aleksandra I. Monarcha zazdrościł mu ogromnej 
popularności wśród Serbów, a także sądził, że Pašić reprezentuje zbyt daleko posunięty 
nacjonalizm serbski, który nie sprzyja trwałości wielonarodowego państwa (Essen, 2006, 
s. 112). Trudno ocenić, która motywacja w rywalizacji z wielokrotnym premierem była 

19	 W początkowym etapie tworzenia zjednoczonego państwa południowosłowiańskiego przeciwny nazwie Ju-
gosławia był Nikola Pašić. Uważał to określenie za sztuczne, odnoszące się wyłącznie do Słowian Południo-
wych w Austro-Węgrzech. Poza tym wierzył, że Serbia zasługuje, aby jej nazwa znajdowała się w zjedno-
czonym państwie jugosłowiańskim z uwagi na jej pozycję polityczną i rolę w procesie tworzenia wspólnego 
państwa. 

20	 Dyplomata urząd sprawował od 16 czerwca 1931 do 29 maja 1935 roku. 



113

mocniejsza w działaniach podejmowanych przez monarchę, ale bezsprzeczny pozostaje 
fakt, że jednym z narzędzi obniżenia popularności Pašicia była „Politika”. 

Na dworze jednak rozumiano, że wielokrotny premier i znakomity dyplomata powinien 
dysponować szerokimi uprawnieniami we wczesnym okresie istnienia Królestwa SHS. 
To w dużej mierze od Pašicia zależało powodzenie ułożenia stosunków wewnętrznych 
i uregulowanie statusu międzynarodowego państwa. Na łamach „Politiki” wspierano 
więc wysiłki dyplomatyczne podejmowane przez Pašicia w „traktatowym” okresie powo-
jennym. Dyplomata stanął na czele delegacji jugosłowiańskiej na konferencję pokojową 
w Paryżu, broniąc wtedy interesu państwa przeciwko aspiracjom mocarstwowym, szcze-
gólnie Włoch. Polityk ów był zresztą aktywnym graczem w okresie jugosłowiańsko-wło-
skiego sporu o Rijekę w latach 1919-1920. Pašiciowi należy też przypisać zmontowanie 
takiego układu w krajowym parlamencie, który zdołał przeforsować projekt konstytucji 
w czerwcu 1921 roku. Na przyjęciu ustawy zasadniczej w państwie zależało szczególnie 
dworowi. Nic więc dziwnego, że „Politika” wspierała wszelkie wysiłki obozu politycznego 
Pašicia, które służyły przeforsowaniu centralistycznej konstytucji w dniu 28 czerwca 1921 
roku („Устав je примљен”, 1921a, s. 1; „Устав je примљен”, 1921b, s. 1). 

Ścisła współpraca Karađorđeviciów z Pašiciem, polegająca często na wykorzystywaniu 
„Politiki” w celach propagandowych, została raz jeszcze wyraźnie zaznaczona latem 1921 
roku. Wtedy bowiem w Jugosławii rozprawiono się komunistami. Na łamach „Politiki” kil-
ka dni po uchwaleniu konstytucji poinformowano o nieudanej próbie zamachu na następ-
cę tronu, ówczesnego księcia Aleksandra, oraz premiera Pašicia, za którą odpowiedzial-
nością obarczono komunistów („Атентат сe расветљује”, 1921, s. 2; „Даља хапшења”, 
1921, s. 2). Natomiast pod koniec lipca 1921 roku komunistyczna organizacja „Czerwona 
Sprawiedliwość” dokonała zamachu na ministra spraw wewnętrznych Milorada Draško-
vicia. Położenie trupem ministra od kul komunisty Aliji Alijagicia doprowadziło do formal-
nego zdelegalizowania Komunistycznej Partii Jugosławii, wszelkich innych organizacji ko-
munistycznych w kraju, a także uruchomiono masowe prześladowania osób powiązanych 
z Moskwą. Na łamach „Politiki” żywiołowo nawoływano do prowadzenia tego typu dzia-
łań, jednocześnie zachęcano naród do wydawania organom ściągania osób podejrzanych 
o sympatie komunistyczne („Комунистички посланици издати суду”, 1921, s. 1). 

Symbolicznym zamknięciem wczesnego etapu montowania podstawowych insty-
tucji w Jugosławii była śmierć formalnego przywódcy Jugosławii, króla Piotra I, w dniu 
16 sierpnia 1921 roku21. Od tego czasu jego syn król Aleksander I sięgał po różne meto-
dy zwiększenia swej popularności w kraju. Jedną z nich były pochlebne artykuły na jego 
temat, które publikowano na łamach „Politiki”, choćby w okresie królewskich zaślubin 
z księżniczką Marią w czerwcu 1922 roku („Београд уочи свадбе”, 1922, s. 1; „Краљево 
Венчаље”, 1922, s. 1; „Марија краљица Срба, Хрвата и Словенаца”, 1922, s. 1). Jednak 
podstawowym problemem tego władcy Jugosławii była olbrzymia popularność Pašicia 
wśród Serbów. Wobec premiera na łamach „Politiki” kierowano różne uszczypliwości, 
choćby podczas jego wizyty dyplomatycznej we Włoszech, która miała miejsce w stycz-
niu 1924 roku. Wtedy też redaktorzy „Politiki” zarzucili premierowi cynizm i wyrachowa-
nie, a jego audiencję u papieża Piusa XI spuentowano rysunkiem, na którym Papież Koś-
cioła Rzymskokatolickiego Pius XI na pytanie o status katolików w Jugosławii otrzymuje 
odpowiedź o sytuacji dwóch najważniejszych partii muzułmańskich w kraju („Пашић код 
Папе”, 1924, s. 1). 

21	 Należy pamiętać, że realną władzę w państwie od momentu jego utworzenia w grudniu 1918 roku sprawował 
ówczesny książę regent Aleksander, ale tron objął dopiero po śmierci ojca („Краљ Петар Први”, 1921, s. 1). 



114

Innym sposobem zmniejszania popularności Pašicia w kraju było doprowadzenie do 
rozłamu w jego partii. Wykreowano więc w Ludowej Partii Radykalnej innego lidera, który 
mógł liczyć na poparcie dworu, a także propagandowe wsparcie „Politiki”. Był nim ce-
niony historyk, profesor Uniwersytetu w Belgradzie i były minister w Królestwie Serbii, 
Ljubomir Jovanović22. W lipcu 1924 roku na łamach „Politiki” ukazał się cykl artykułów 
opisujący spór o władzę w partii pomiędzy Jovanoviciem a Pašiciem, gdzie faworyta dwo-
ru przedstawiano w bardzo korzystnym świetle („Радикални главни одбор”, 1924, s. 2).

Jovanović nigdy nie zdołał utworzyć rządu, a Pašić długo utrzymywał się przy władzy, 
jednocześnie skutecznie odpierając ataki prasowe. Dymisja jego ostatniego rządu nastąpi-
ła dopiero w kwietniu 1926 roku. Na łamach „Politiki” oskarżono wtedy Pašicia o dopro-
wadzenie do rozłamu w partii, a także udział w nielegalnych interesach finansowych, któ-
re de facto obciążały jego syna Radomira („Без г. Пашићa”, 1926, ss. 1–2; „Мотивација 
оставке г. Пашићa”, 1926, ss. 1–2). Te argumenty, wzmocnione w dyskursie prasowym, 
wystarczyły monarsze do zdymisjonowania Pašicia. Serbski mąż stanu próbował jesz-
cze powrócić do władzy w grudniu 1926 roku, o czym bez entuzjazmu pisano na łamach 
„Politiki” („Kомунике г. Пашићa”, 1926, s. 3). Przeciwko możliwości uformowania rządu 
przez Pašicia stanowczo wystąpił król Aleksander I, który w dniu 9 grudnia 1926 roku we-
zwał polityka na audiencję. Wtedy też skierował wobec niego następujące słowa: „Wy 
jesteście w stanie oskarżeń połączonych z aferą waszego syna, nie możecie być na czele 
władzy”23. 

Po opuszczeniu pałacu królewskiego były premier nie wygłosił komentarza. Następne-
go dnia 10 grudnia 1926 roku o godzinie 8:15, w wieku osiemdziesięciu lat, Pašić zmarł. 
O tym, że śmierć serbskiego męża stanu została wywołana zatargiem z królem Aleksan-
drem I mówili zarówno były jugosłowiański minister finansów i nieprzyjaciel Pašicia Milan 
Stojadinović24, jak też współczesny historyk Dejan Djokić (Djokić, 2007, s. 64). Biorąc pod 
uwagę podeszły wiek byłego premiera, jego miłość do Serbii i wielkie ambicje polityczne, 
można przyjąć, że wzruszenie spowodowane słowami monarchy było bezpośrednim bodź-
cem, który przyczynił się do załamania nerwowego, następnie udaru i w rezultacie zgonu. 

Ze względów wizerunkowych król Aleksander I uczestniczył w pogrzebie Pašicia. Ce-
remonii nadano niezwykle podniosły ton. Monarcha był przyodziany w mundur wojskowy, 
zaś jego kuzyn książę Paweł założył garnitur okolicznościowy. W mojej ocenie monarcha 
chciał w ten sposób podkreślić charakter rządów Karađorđeviciów w relacjach z Pašiciem, 
które od 1903 roku często znajdowały odniesienie na płaszczyźnie konfliktów zbrojnych 
lub niepokojów międzynarodowych. Zmarły polityk był premierem na trudne czasy – sze-
fem rządu w klimacie wojennym. Tymczasem w okresie pokoju lub stabilizacji politycznej 
działalność Pašicia zagrażała idei państwa jugosłowiańskiego, a także popularności dworu. 
Serbski mąż stanu był więc dla Karađorđeviciów dobrym doradcą, gotowym przejąć wła-

22	 Ljubomir Jovanović urodził się 14 lutego 1865 roku w ówczesnym austriackim Kotorze (współcześnie w gra-
nicach Czarnogóry). Był wybitnym profesorem Uniwersytetu w Belgradzie, jednym z pierwszych ośmiu 
profesorów tej uczelni. Wraz z Ljubomirem Kovačeviciem napisał dwutomową Historię narodu serbskie-
go (Istoriju srpskog naroda, trans. Историју српског народа). W Królestwie Serbii był ministrem spraw 
wewnętrznych od 16 czerwca 1909 roku do 12 września 1910 roku oraz od 22 listopada 1914 roku do 
20 grudnia 1918 roku, a także ministrem edukacji od 25 czerwca 1911 roku do 27 stycznia 1912 roku oraz 
od 18 czerwca 1912 roku do 22 listopada 1914 roku. Znacząco zaangażował się w utworzenie Królestwa 
SHS. Cechował go racjonalizm i wyważenie w głoszonych poglądach, choć znacząco ustępował charyzmą 
rywalowi politycznemu Pašiciowi. Zmarł 10 lutego 1928 roku w Belgradzie.

23	 Arhiv Jugoslavije [dalej: AJ], Илустровани лист, бр. 47, Никола Пашић на одмору у цавтату, 21 новембар 
1926.

24	 Ibidem.



115

dzę w stanie wyjątkowym, ale nie spełniał dobrze funkcji premiera w okresie stabilizacji 
politycznej („Величанственa пратња Никоље Пашићa”, 1926, s. 3).

 Sądzę, że wraz ze śmiercią Pašicia, król Aleksander I rozważał dokonanie przewrotu 
ustrojowego w państwie lub co najmniej rekonstrukcji systemu władzy. Nie było bowiem 
w państwie polityka o takich atrybutach przywództwa, które gwarantowały stabilizację 
parlamentarno-rządową. Takiej funkcji nie mógł wtedy spełniać monarcha, który zwyczajo-
wo nie brał udziału w jugosłowiańskich przetargach politycznych. Należało więc dokonać 
zmian systemowych w państwie, których przeprowadzenie zostało monarsze ułatwione 
przez zapaść parlamentaryzmu jugosłowiańskiego w 1928 roku. W czerwcu tego roku do-
szło do zamachu w parlamencie, skutkiem czego śmierć poniosło trzech deputowanych 
chorwackiej Ludowej Partii Chłopskiej, a w sierpniu 1928 roku w rezultacie ran odnie-
sionych w zamachu zmarł przywódca opozycji chorwackiej Stjepan Radić (Djokić, 2007, 
ss. 67–68). Zamachowcem był poseł serbskiej Ludowej Partii Radykalnej Puniša Račić 
(Djokić, 2007, s. 64). Ogólny kryzys w stosunkach serbsko-chorwackich i wynikający z nie-
go paraliż podstawowych instytucji państwa bezpośrednio przyczyniły się do wprowadze-
nia rządów autorytarnych przez króla Aleksandra I na początku stycznia 1929 roku (Djokić, 
2007, ss. 73–74). 

Monarcha swą decyzję zakomunikował narodowi za pośrednictwem „Politiki”, 
w niezwykle doniosłych sformułowaniach argumentowano konieczność przeobrażeń 
ustrojowych w państwie. To „Politika” przyczyniła się do złagodzenia szoku i paniki wśród 
ludności państwa jugosłowiańskiego w obliczu przewrotu ustrojowego. W gazecie prze-
obrażenia państwowe nazywano wyższą koniecznością, a króla Aleksandra I mężem sta-
nu, który podjął się misji uratowania trwałości państwa („Моме драгом наpоду, Сbима 
Cрбима, Хрватима и Словенцима”, 1929, s. 1). Warto zauważyć, że redakcja „Politiki” co 
najmniej od miesiąca przygotowywała naród na poważne zmiany systemowe w państwie. 
Otóż w grudniu 1928 roku odbyły się oficjalne uroczystości państwowe z okazji dziesię-
ciolecia istnienia Królestwa SHS. Obszerny artykuł na łamach „Politiki” eksponował wte-
dy sylwetki wysokich oficerów zaprzyjaźnionych z dworem i stawiał króla Aleksandra I po-
nad podziałami politycznymi i narodowościowymi („Прослава Дрвог Децембра”, 1928, 
s. 1). Bez wątpienia chodziło o wykreowanie wizerunku władcy gotowego wydobyć pań-
stwo z zapaści. Władcy, który może liczyć na szerokie poparcie wojskowych niezwiąza-
nych z polityką, a także miłującego ideał zjednoczonego państwa Słowian Południowych. 

W latach 1929-1934 „Politika” była ściśle podporządkowana królowi Aleksandrowi I. 
Monarcha wprowadził system rządów w państwie, którego mechanizm funkcjonowania le-
żał u podstaw autorytaryzmu. W interesie Karađorđeviciów było więc przejęcie głównych 
ośrodków masowego przekazu, a następnie za ich pośrednictwem dokonanie legitymiza-
cji społecznej nowych instytucji ustrojowych w państwie. 

Za pośrednictwem „Politiki” monarcha wydał wspominane orędzie do narodu, w któ-
rym obwieścił zawieszenie zasad demokratyzmu w państwie, a także jego podstawowych 
instytucji, takich jak parlament, partie polityczne i konstytucja („Моме драгом наpоду, 
Сbима Cрбима, Хрватима и Словенцима”, 1929, s. 1). Kolejne artykuły opublikowane 
w gazecie służyły też przedstawieniu członków rządu autorytarnego jako mężów zaufania 
(„Изјава Председникa Владе страној шtamпи”, 1929, s. 1), a także opisywały zbrodnie 
dokonane na zwolennikach Karađorđeviciów, takich jak dziennikarz Toni Schlegel, którego 
chorwaccy ustasze zamordowali 22 marca 1929 roku („Убица Тони Шлегла уцeљен са 
200.000 динара”, 1929, ss. 2–3). Status „Politiki” w okresie rządów autorytarnych króla 
Aleksandra I był zaprogramowany nie tylko na zwalczanie chorwackich terrorystów, ale 



116

też przeciwko opozycji politycznej kierowanej przez Vladko Mačka, któremu na łamach ga-
zety w grudniu 1929 roku niesłusznie zarzucono udział w spisku na monarchę („Хапшење 
г др Вл. Маћка”, 1929, s. 3). Te wszystkie kwestie opisywane w „Politice” miały na celu 
usprawiedliwienie przed narodem konieczności dokonania przewrotu w państwie, a także 
wprowadzenia środków nadzwyczajnych, takich jak zaostrzona kontrola policyjna, ogra-
niczenie wolności zgromadzeń i prasy, a także bezkarne aresztowania osób podejrzewa-
nych o sympatie terrorystyczne, tj. ustaszowskie, komunistyczne lub rewolucyjno-mace-
dońskie.

O ile niezrzeszeni politycznie Serbowie twarde rządy monarchy przyjęli ze spokojem, 
o tyle inne narody w państwie należało do owego stanu ustrojowego przekonać. Właśnie 
z tego powodu „Politika” na przełomie stycznia i lutego 1931 roku przygotowała wielką 
relację propagandową z wizyty monarchy z małżonką w Zagrzebiu. Para królewska odwie-
dziła m.in. klasztor sióstr miłosierdzia25, dając w ten sposób wyraz poszanowania chorwa-
ckiego katolicyzmu, który przez monarchę był wtedy traktowany jako element szerokiego 
dziedzictwa jugosłowiańskiego. Para królewska odwiedziła także placówki edukacyjne, 
oświatowe i kulturalne, lokalną kawiarnię, dom studencki, park, a nawet na krótko wzięła 
udział w uroczystości weselnej zwykłej pary26. W archiwach jugosłowiańskich zachowało 
się zdjęcie chorwackiej dziewczynki pozdrawiającej królewską parę – to zdjęcie było na-
stępnie wykorzystywane w aparacie propagandowym27. Kolejne relacje „Politiki” w okre-
sie dwóch tygodni były w większości poświęcone omówieniom podróży monarchy do 
Zagrzebia. Na pierwszych stronach wydań tej gazety na przełomie stycznia i lutego 1931 
roku opisywano euforię mieszkańców i notabli Zagrzebia. Próbowano w ten sposób bu-
dować wizerunek serdecznych relacji monarchy z Chorwatami. W wyobrażeniu „Politiki” 
król Aleksander I był mężem stanu i ojcem narodu, zaś królowa Maria opiekunką rodzin 
i przyjaciółką dzieci jugosłowiańskich („Градско заступство Загреба код Њ. В. Краља”, 
1931, ss. 1–2; „Краљ и Краљица y шестинама”, 1932, ss. 1–2; „Њ. В. Краљ и Краљица 
послеђују загребачкe шкољe и хумане институцијe”, 1931, ss. 1–2; „Њ. В. Краљ 
и Краљица у загребачкom радницком кбapшу”, 1931, ss. 1–2; „Чајанка у загребачкom 
двору”, 1931, ss. 1–2 i in.).

Cieniem na zabiegi monarchy rzuciło się zabójstwo cenionego historyka Milana Šuf-
flaya, które miało miejsce 18 lutego 1931 roku w Zagrzebiu. Na łamach „Politiki” dopie-
ro trzy dni później napisano o „tajemniczym napadzie” na zagrzebskiego profesora, któ-
ry zmarł w wyniku rozległych ran zadanych młotkiem. Poinformowano, że policja dołoży 
wszelkich starań w ujęciu sprawcy28. Dwa dni później, 23 lutego 1931 roku, umieszczono 
jeszcze krótki artykuł o pogrzebie naukowca, który spoczął na cmentarzu Mirogoj. W arty-
kule napisano wyłącznie o podstawowych szczegółach skromnej ceremonii („Погреб др. 
Милана Шуфлајa”, 1931, s. 7).

Policja jugosłowiańska nigdy nie szukała sprawców zabójstwa, ponieważ musiałaby 
zacząć od najwyższego szczebla w Zagrzebiu. Otóż współcześnie wiadomo, że zamach 

25	 AJ, Збирка фотографија Дворa Краљевине Југославије, sygn. O3Ф-74-3, Краљ Александар и Краљица 
Марија у посети самостани милосрдних сестара у Загребу, 31 јануар 1931.

26	 AJ, Збирка фотографија Дворa Краљевине Југославије, sygn. O3Ф-74-2, Дeвојуица поздравља Краљицу 
Марију и Краља Александра и обданишту на трешљевки у Загребу, 29 јануар 1931.

27	 Ibidem.
28	 Pierwsza relacja „Politiki” o zabójstwie Šufflaya została opublikowana w tym samym dniu co np. w polskiej 

prasie. Tymczasem na łamach serbskiej gazety wszelkie artykuły dotyczące wydarzeń w państwie jugo-
słowiańskim były publikowane z reguły kilka dni wcześniej niż w Polsce. Można zatem sądzić, że pisanie 
o Šufflayu było tematem dalece niewygodnym dla pozostającej pod wpływem dworu „Politiki”. Por. „Sen-
sacyjne morderstwo polityczne w Zagrzebiu”, 1931, s. 13 („Загонетни напад на загребачког професора 
др. Шуфлајa”, 1931, s. 4).



117

na Šufflaya zorganizowała królewska organizacja Młoda Jugosławia (Mlada Jugoslavi-
ja, Mлада Југославија), której członkowie Ljubomir Belošević i Branko Zwerger dokonali 
morderstwa na zlecenie szefa zagrzebskiej policji Janko Bedekovicia29. W sprawie wyjaś-
nienia mordu na Šufflayu interweniowali wybitni uczeni Albert Einstein i Heinrich Mann, 
którzy w oficjalnym piśmie protestacyjnym zwrócili się do Ligi Praw Człowieka oraz ame-
rykańskiej gazety „The New York Times”. Za zabójstwo obwiniono króla Aleksandra I, na-
zywając sposób jego rządów absolutystycznym horrorem i terrorem wobec Chorwatów. 
Zauważono, że jego podróż do Zagrzebia na przełomie stycznia i lutego 1931 roku była 
poprzedzona licznymi ostrzeżeniami wysłanymi do polityków opozycji. Zagrożono im, że 
w przypadku jakiejkolwiek manifestacji antykrólewskiej zostaną wyciągnięte surowe kon-
sekwencje – insynuowano śmierć (Einstein & Mann, 1931). 

Pomimo nielicznych wpadek sprawna propaganda królewska głoszona na łamach „Politiki” 
nie ustawała w kolejnych latach. W kwietniu 1932 roku w gazecie ostro skrytykowano pro-
testujących studentów w Belgradzie i innych ośrodkach akademickich w Jugosławii, którzy 
domagali się autonomizacji uczelni, będącej pod ścisłym wpływem monarchy („Студентске 
демонстрације”, 1932, s. 2). Natomiast w marcu i kwietniu 1933 roku w „Politice” grzmia-
no przeciwko frakcji Vladko Mačka. Jemu i innym politykom skupionym wokół partii chor-
wackich ludowców zarzucono działalność antypaństwową. Równocześnie z uznaniem, 
„w poczuciu najwyższej sprawiedliwości”, w gazecie przyjęto surowe wyroki sądu jugo-
słowiańskiego wobec Mačka i jego stronników, m.in. Ivana Pernara, Viktora Koštuicia oraz 
Petara Posaricia („Др. Владимир Мачек осуђен на три године строгог затвора”, 1933, 
s. 4; „Др. Иван Пернар осуђен годину дана строгогa затвора”, 1933, s. 5). 

Kolejna wizyta króla Aleksandra I w Zagrzebiu w grudniu 1933 roku doczekała się ko-
lejnej propagandowej relacji „Politiki”, której nadano dodatkowy wymiar z uwagi na usi-
łowanie zabójstwa monarchy. Otóż władca Jugosławii do Zagrzebia przybył w rocznicę 
swoich czterdziestych piątych urodzin. Chodziło mu o zjednanie Chorwatów, z którymi 
według propagandy „Politiki” miał świętować własne urodziny oraz równocześnie istnie-
nie państwa jugosłowiańskiego („Загреб је са неизмиреним одчшевљељем дочекао јуче 
по подне Љ. В. Краља и Краљицу”, 1933, ss. 1–3; „Рођендан Л. В. Краља прослављен 
је јуче свечано у седој земљи”, 1933, ss. 1–2). Owe świętowanie mogło zakończyć się 
śmiercią monarchy, ponieważ pierwszego dnia wizyty ustasze zaplanowali jego zabój-
stwo, którego miał dokonać drobny przemytnik Petar Mijat Oreb. Zamach miał zostać wy-
konany przy użyciu bomby rzuconej w kierunku monarchy idącego w uroczystym pocho-
dzie ulicami Zagrzebia. Terroryście towarzyszyli Josip Begović i Antun Pogorelec („Загреб 
је са неизмиреним одчшевљељем дочекао јуче по подне Љ. В. Краља и Краљицу”, 
1933, ss. 1–3; „Рођендан Л. В. Краља прослављен је јуче свечано у седој земљи”, 1933, 
ss. 1–2). Ostatecznie Mijat Oreb nie rzucił bomby, co zdaniem chorwackiego historyka 
Tonko Barčota wyniknęło ze strachu i stresu udzielającego się zamachowcowi (Barčot, 
2006, ss. 863–896). Planu awaryjnego na wypadek niepowodzenia nie posiadali Begović 
i Pogorelec. Ponadto agenci policji jugosłowiańskiej otrzymali informację o planowanym 
zamachu, co umożliwiło im dosyć szybkie namierzenie zamachowców. Po krótkiej wy-
mianie ognia, podczas której poległ jeden z policjantów, Oreb Mijat wraz z towarzyszami 
zostali schwytani (Barčot, 2006, ss. 863–896).

29	 Bedeković był oprawcą i sadystą. Większość swojej kariery policyjnej spędził w Zagrzebiu, ale pracował też 
w jugosłowiańskim ministerstwie spraw wewnętrznych. Specjalizował się w zadawaniu tortur i doprowadza-
nia do samobójstw członków ruchów komunistycznych, separatystycznych i ustaszy. Zmarł 9 kwietnia 1938 
roku w szpitalu psychiatrycznym we Vrapču. 



118

Proces niedoszłych zabójców króla Aleksandra I odbył się w drugiej połowie marca 
1934 roku. Towarzyszyły mu wielkie emocje. Wtedy też w ośrodku władzy królewskiej 
uświadomiono sobie, jakie zagrożenie dla Jugosławii niesie działalność ustaszy. Na ła-
mach „Politiki” napisano o konieczności zlikwidowania tej organizacji, którą zdaniem ga-
zety tworzyli kryminaliści i wyrzutki społeczeństwa. Zwrócono uwagę na niebezpieczeń-
stwo sprawnego zorganizowania ustaszy, rozbudowane struktury ich organizacji, a także 
posiadany przez nią majątek. O tym ostatnim świadczył fakt, że Mijat Oreb za zabójstwo 
monarchy miał zagwarantowane pół miliona dinarów („Јуче је почело cућеље Петру 
Мијату Оребy, Јосипу Беговићу и Антуну Погорелцу, који су у децембру прошле године 
у Загребу припремали атенат на Љ. В. Краља”, 1934, ss. 3–4). 

Proces zakończył się 28 marca 1934 roku wyrokiem skazującym dla trzech niedoszłych 
zamachowców – dwudziestodwuletni Mijat Orab i dwudziestoczteroletni Begović zostali 
skazani na karę śmierci, tak jak również dwudziestosześcioletni Pogorelec, ale pod wpły-
wem błagań jego ojca kara Pogoreleca została wkrótce zamieniona na dożywotnie wię-
zienie o zaostrzonym rygorze i przymusie pracy fizycznej. Karę śmierci na Mijacie Orabie 
i Begoviću wykonano 12 maja 1934 roku, o czym w dwóch zdaniach wspomniała „Politi-
ka” („Извршена смртна казна над Оребом и Беговићем”, 1934, s. 6). 

Propaganda dworu Karađorđeviciów za pośrednictwem „Politiki” właściwie ustała 
w październiku 1934 roku, gdy ustasze w porozumieniu z macedońskimi rewolucjonistami 
zorganizowali zamach i zamordowali króla Aleksandra I na ulicach Marsylii („Погинуо је 
краљ Александар I”, 1934, s. 1). Wtedy też w państwie wykształcił się kryzys przywódz-
twa. Następcą zamordowanego monarchy został jego najstarszy syn, jedenastoletni Piotr, 
ale faktyczną władzę w państwie objęła regencja, na czele której stanął książę regent 
Paweł. To jemu należy przypisać rozpoczęcie procesu stopniowego odmrażania autory-
taryzmu w Jugosławii, przywrócenie rzeczywistego parlamentaryzmu i innych wolności 
zawieszonych przez króla Aleksandra I. Działania księcia Pawła doprowadziły do osłabienia 
silnego przywództwa w kraju. Monarchia zachowała silne kompetencje, ale równorzęd-
nym ośrodkiem władzy był rząd, który nie charakteryzował się już całkowitym podporząd-
kowaniem wobec dworu. Doszło więc do fragmentaryzacji ośrodka decyzyjnego w pań-
stwie, co istotnie osłabiło jego pozycję wewnętrzną i międzynarodową. 

W latach 1934-1941 na łamach „Politiki” powrócono do dosyć swobodnego głoszenia 
poglądów, które inaczej niż w okresie władzy króla Aleksandra I nie służyły umacnianiu 
pozycji Karađorđeviciów w państwie. Książę Paweł zachwycał się angielską demokracją30 
i nie traktował prasy jako środka do umacniania swej władzy. To właśnie te sympatie do-
prowadziły do ograniczenia wpływów Karađorđeviciów na łamach „Politiki”. W gazecie 
jeszcze w 1934 roku bez niczyjej ingerencji przeprowadzono wnikliwe śledztwo dzien-
nikarskie związane ze śmiercią króla Aleksandra I („Дефинитивно је утврђен идентитет 
марселсљког убице”, 1934, s. 7; „Краљ Александар I погинуо је јуче по подне 
у Марсељу као жртва злочиначког атената”, 1934, s. 3; „Престоница је с љубављу 
и оданошћy дочекала cвога младог Краља”, 1934, s. 5; „У Загребу не постоји ни 
трговац, ни трговина Петра Келемена, нити ико човекa под тим именом познаје”, 1934, 
s. 10 i in.), ale w kolejnych latach dało się zauważyć odejście „Politiki” od powiązań z Ka-

30	 Książę Paweł był absolwentem Uniwersytetu w Oksfordzie, gdzie należał m.in. do elitarnego klubu towa-
rzyskiego Bullingdon Club. Podczas studiów w Anglii odnalazł w sobie wrażliwość dla sztuki, tradycji i kul-
tury. AJ, Збирка фотографија Дворa Краљевине Југославије, sygn. 797-3KП, 4/0035-0036, Писмо Мајклa 
Ернестa Садлерa и Оксфордa – кнезy Павлy Карађорђевићy, y коме га подржава у намери да oформи 
репрезентативнy збирку радова савремених британских сликара и поклаља мy слаику Поцера Фраја, 
1 децембар 1925.



119

rađorđeviciami i przejęcie rzeczywiście niezależnej funkcji prasowej. O skali odpolitycznie-
nia gazety świadczy fakt, że na jej łamach nie prowadzono już nawet przyjaznej polityki wi-
zerunkowej wobec dworu, jak w latach 1918-1929. Dopiero pod koniec marca 1941 roku 
gazetę próbował przejąć siedemnastoletni król Piotr II, który stanął na czele wojskowego 
zamachu stanu wymierzonego w księcia Pawła i rządu porozumiewawczego Cvetkovicia 
i Mačka (Tomasević, 2001, ss. 43–47), ale te zabiegi nie miały znaczenia wobec kapitulacji 
Jugosławii w rezultacie natarcia Państw Osi, które nastąpiło 17 kwietnia 1941 roku (Petra-
nović & Zečević, 1988, ss. 470–471).

Wraz z upadkiem Jugosławii Karađorđeviciów na okres trzech lat zawieszeniu uległa 
działalność „Politiki”, którą pod koniec października 1944 roku reaktywowali komuniści. 
Status gazety został wtedy podporządkowany ekipie Josipa Broza Tito, która m.in. za po-
średnictwem „Politiki” rozpoczęła demontaż instytucji władzy królewskiej w państwie, 
a także zapoczątkowała proces utrwalenia rządów komunistycznych w Jugosławii. 

Konkluzje

Vladislav F. Ribnikar założył gazetę „Politika” w rezultacie przeobrażeń demokratycznych 
w Serbii, które na początku XX wieku przeprowadzili Karađorđeviciowie. Jedną z przesła-
nek owych przeobrażeń była wolność prasy, której paradoksalnie na łamach gazety Ribnika-
ra nigdy nie było zbyt wiele w przeszło stuletniej historii gazety. Wbrew intencjom twórcy 
„Politika” znalazła się w szerokiej strefie wpływów politycznych, a pierwszym wyraźnym 
przykładem takiego obrotu spraw była postawa Karađorđeviciów wobec tej gazety w latach 
1918-1941, choć w tym zakresie należy dokonać pewnego istotnego rozgraniczenia. 

Otóż według kryterium systemowego dzieje międzywojennej Jugosławii można po-
dzielić na dwa zasadnicze okresy ustrojowe, tj. monarchię parlamentarną (1918-1929) 
i autorytaryzm (1929-1941), przy czym w drugim okresie począwszy od zamordowania 
króla Aleksandra I w październiku 1934 roku rozpoczął się stopniowy proces odmrażania 
autorytaryzmu. Można więc przyjąć, że w latach 1934-1941 w Jugosławii wykształcił się 
ustrój sprzyjający rządom semi-autorytarnym lub quasi-autorytarnym. Wtedy również „Po-
litika” uwolniła się spod ścisłego wpływu Karađorđeviciów wobec bieżących kierunków 
działalności gazety.

Również w okresie jugosłowiańskiej monarchii parlamentarnej na łamach gazety zało-
żonej przez Ribnikara dało się zauważyć pewien zakres niezależności. Najważniejsze pis-
mo polityczne w Królestwie SHS znajdowało się w orbicie wpływów Karađorđeviciów, ale 
bez przeszkód dokonywało bieżących analiz politycznych i społecznych. Co prawda w la-
tach 1918-1929 dwór wykorzystywał działalność „Politiki” do realizacji najważniejszych in-
teresów państwowych, czasem do zaspokojenia prywatnych aspiracji, ale w tym okresie 
działania Karađorđeviciów często pokrywały się z ogólnym interesem państwa. Natomiast 
w okresie autorytaryzmu króla Aleksandra I na łamach „Politiki” realizowano wyłącznie 
kierunki propagandy królewskiej, która służyła utrwalaniu przekonania o słuszności wpro-
wadzenia zmian systemowych w państwie. Działalność gazety była też wtedy obliczona 
na budowanie wizerunku króla Aleksandra I jako męża stanu realizującego najwyższy inte-
res państwa. 

Nieodporność na wpływy polityczne gazety założonej przez Ribnikara może więc dzi-
wić w zestawieniu z jej fenomenem. Począwszy od utworzenia w 1904 roku „Politika” 



120

tylko trzykrotnie została zmuszona do tymczasowego zawieszenia działalności w krótkich 
odstępach czasu31. Płynność wydawniczą „Politiki” należy więc określić jako fascynującą 
wobec skali przeobrażeń na terytorium jugosłowiańskim w XX wieku i na początku XXI 
wieku, tj. poważnych zmian systemowych i geopolitycznych, a także krwawych konflik-
tów zbrojnych. Gazeta stała się ikoną serbskiego rynku prasowego. Na jej łamach pisywali 
m.in. Branislav Nušić, Ivo Andrić, Petar Kočić, Viktor Novak, Grigorije Božović, Desanka 
Maksimović, Petar Stojanović i inne wybitne osobistości serbskiej kultury i nauki, zaś 
wpływy polityczne w gazecie posiadali Karađorđeviciowie, komuniści i reżim Miloševicia. 

Co sprawia, że „Politika” wciąż cieszy się dużą popularnością w Serbii? Sądzę, że ko-
lejne ekipy władające Jugosławią (następnie Serbią) rozumiały, iż czynnik propagandowy 
sprzyja utrwalaniu silnych rządów. Nie inaczej było przecież w przypadku autorytaryzmu 
króla Aleksandra I, który uzyskał legitymizację społeczną w wielu doniosłych sprawach 
właśnie za pośrednictwem „Politiki”. To status tej gazety pod rządami Karađorđeviciów, 
a szczególnie wspomnianego monarchy, stanowił klarowny przykład wykorzystywania 
prasy w realizacji konkretnego celu politycznego. Szczególnie, gdy taki stan rzeczy miał 
miejsce w czasach niezbyt rozwiniętego rynku prasowego, który akumulował większą 
część środków masowego przekazu. Jestem więc zdania, że wiele inicjatyw podejmo-
wanych i wspieranych przez Karađorđeviciów w międzywojennej Jugosławii nie miałaby 
szans powodzenia, gdyby nie działalność gazety „Politika”.

Źródła archiwalne

Arhiv Jugoslavije
Илустровани лист [Ilustrovani list]
Збирка фотографија Дворa Краљевине Југославије [Zbirka fotografija Dvora Kraljevine Ju-

goslavije]
„Gazeta Lwowska”, 1903
„Le Figaro”, 1903
„Српске Hовине” [„Srpske Novine”], 1903
„Политика” [„Politika”], 1909, 1914, 1921–1922, 1924, 1926, 1928–1929, 1931–1934 

Bibliografia

Barčot, T. (2006). Nesuđeni atentator na kralja Aleksandra: Petar Oreb Mijat i njegov put 
do vješala. Journal of Contemporary History. (3), 863–896.

Clark, C. (2013). The sleepwalkers: How Europe went to war in 1914. New York: Harper.
Craig Nation, R. (2003). War in the Balkans, 1991–2002. Carlisle: Strategic Studies Institute.
Djokić, D. (2007). Elusive Compromise: A history of interwar Yugoslavia. London: Hurst 

Publishers. 
Einstein, A., & Mann, H. (1931). Appeal to the International League of Human Rights. 

Pobrano 15 czerwca 2014, z http://www.croatianhistory.net

31	 Zawieszenie działalności gazety miało miejsce w okresie I wojny światowej od 14 listopada do 21 grudnia 
1914 roku i od 23 września 1915 do 1 grudnia 1919 roku, a także podczas II wojny światowej od 6 kwietnia 
1941 do 28 października 1944 roku. Następnie taki stan rzeczy miał miejsce dopiero latem 1992 roku, gdy 
strajkowano przeciwko polityce wydawniczej redakcji.

http://www.croatianhistory.net


121

Essen, A. (2006). Polityka Czechosłowacji w Europie Środkowej w latach 1918–1932. Kra-
ków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Janjatović, B. (2002). Politički teror u Hrvatskoj 1918–1935. Zagreb: Hrvatski institut za 
povijest.

Leitenberg, M. (2006). Deaths in Wars and Conflicts in the 20th Century. New York: Cor-
nell University. 

Ljušić, R. (1998). The Obrenovics and their Genealogy. Gornji Milanovac: The Museum of 
the G. Milanovac.

Notre enquête à Belgrade. (1903, czerwiec 23). Le Figaro, ss. 2–3.
Nowy król serbski. (1903, czerwiec 17). Gazeta Lwowska, s. 1.
Petranović, B., & Zečević, M. (Red.). (1988). Jugoslavija 1918–1988: Tematska Zbirka Do-

kumenata. Beograd: Izdavačka radna organizacija Rad. 
Sensacyjne morderstwo polityczne w Zagrzebiu. (1931, luty 21). Ilustrowany Kuryer Co-

dzienny, s. 13.
Sotirović, V. B. (2007). Creation of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, 1914–

1918. Vilnius: Vilnius University Press.
Surčulija, J., Pavlović, B., & Jovanović Padejski, Đ. (2011). Mapping Digital Media: Serbia. 

Pobrano 15 czerwca 2014, z http://www.opensocietyfoundations.org 
The International Federation of Audit Bureaux of Circulations. (2012). National Newspa-

pers total circulations IFABC 2012. Pobrano 15 czerwca 2014, z http://www.ifabc.org
Tomasević, J. (2001). War and revolution in Yugoslavia 1941–1945: Occupation and col-

laboration. Stanford: Stanford University Press.
Weaver, J. (2002). The Serbian Black Hand. Bloomington: Xlibris.
Wołos, M. (Red.). (2008). Polskie dokumenty dyplomatyczne 1931. Warszawa: Polski In-

stytut Spraw Międzynarodowych. 

Атентат сe расветљује. (1921, lipiec 1). Политика, s. 2.
Без г. Пашићa. (1926, kwiecień 6). Политика, ss. 1–2.
Београд уочи свадбе. (1922, czerwiec 7). Политика, s. 1.
Величанственa пратња Никоље Пашићa. (1926, grudzień 13). Политика, s. 3.
Владислав Рибникар. (1914, wrzesień 3). Политика, s. 1.
Градско заступство Загреба код Њ. В. Краља. (1931, styczeń 29). Политика, ss. 1–2.
Даља хапшења. (1921, lipiec 2). Политика, s. 2.
Дефинитивно је утврђен идентитет марселсљког убице. (1934, październik 17). Поли­

тика, s. 7.
Др. Владимир Мачек осуђен на три године строгог затвора. (1933, kwiecień 30). Поли­

тика, s. 4.
Др. Иван Пернар осуђен годину дана строгогa затвора. (1933, marzec 15). Политика, 

s. 5.
Загонетни напад на загребачког професора др. Шуфлајa. (1931, luty 21). Политика, s. 4.
Загреб је са неизмиреним одчшевљељем дочекао јуче по подне Љ. В. Краља 

и Краљицу. (1933, grudzień 17). Политика, ss. 1–3.
Извршена смртна казна над Оребом и Беговићем. (1934, maj 13). Политика, s. 6.
Изјава Председникa Владе страној шtamпи. (1929, styczeń 14). Политика, s. 1.
Јуче је почело cућеље Петру Мијату Оребy, Јосипу Беговићу и Антуну Погорелцу, који 

су у децембру прошле године у Загребу припремали атенат на Љ. В. Краља. (1934, 
marzec 20). Политика, ss. 3–4.

http://www.opensocietyfoundations.org


122

Кљакић, C. (2014). „Политика“ није излазила под окупацијом. Pobrano 15 czerwca 
2014, z http://www.politika.rs

Комунике г. Пашићa. (1926, grudzień 8). Политика, s. 3.
Комунистички посланици издати суду. (1921, sierpień 3). Политика, s. 1.
Краљ Александар I погинуо је јуче по подне у Марсељу као жртва злочиначког атената. 

(1934, październik 10). Политика, s. 3.
Краљ и Краљица y шестинама. (1932, luty 2). Политика, ss. 1–2.
Краљ Петар Први. (1921, sierpień 17). Политика, s. 1.
Краљево Венчаље. (1922, czerwiec 8). Политика, s. 1.
Марија краљица Срба, Хрвата и Словенаца. (1922, czerwiec 9). Политика, s. 1.
Моме драгом наpоду, Сbима Cрбима, Хрватима и Словенцима. (1929, styczeń 6). 

Политика, s. 1.
Мотивација оставке г. Пашићa. (1926, kwiecień 5). Политика, ss. 1–2.
Мрђеновић, Д. (Red.). (1988). Устави и владе Кнежевине Србије, Краљевине Србије, 

Краљевине СХС и Краљевине Југославије (1835–1941). Београд: Нова Кљига.
Њ. В. Краљ и Краљица послеђују загребачкe шкољe и хумане институцијe. (1931, sty-

czeń 31). Политика, ss. 1–2.
Њ. В. Краљ и Краљица у загребачкom радницком кбapшу. (1931, styczeń 30). Политика, 

ss. 1–2.
Пашић код Папе. (1924, styczeń 29). Политика, s. 1.
Погинуо је краљ Александар I. (1934, październik 10). Политика, s. 1.
Погреб др. Милана Шуфлајa. (1931, luty 23). Политика, s. 7.
Престолонаследник Ђорђе. (1909, marzec 14). Политика, s. 1.
Престоница је с љубављу и оданошћy дочекала cвога младог Краља. (1934, paździer-

nik 14). Политика, s. 5.
Прослава Дрвог Децембра. (1928, grudzień 2). Политика, s. 1.
Радикални главни одбор. (1924, lipiec 25). Политика, s. 2.
Рођендан Л. В. Краља прослављен је јуче свечано у седој земљи. (1933, grudzień 18). 

Политика, ss. 1–2.
Студентске демонстрације. (1932, kwiecień 2). Политика, s. 2.
У Загребу не постоји ни трговац, ни трговина Петра Келемена, нити ико човекa под тим 

именом познаје. (1934, październik 11). Политика, s. 10.
Убица Тони Шлегла уцeљен са 200.000 динара. (1929, marzec 24). Политика, ss. 2–3.
Устав je примљен. (1921a, maj 13). Политика, s. 1.
Устав je примљен. (1921b, czerwiec 29). Политика, s. 1.
Хапшење г др Вл. Маћка. (1929, grudzień 23). Политика, s. 3.
Чајанка у загребачкom двору. (1931, luty 1). Политика, ss. 1–2.

Bibliography 

Atentat se rasvetljuje. (1921, July 1). Politika, p. 2.
Barčot, T. (2006). Nesuđeni atentator na kralja Aleksandra: Petar Oreb Mijat i njegov put 

do vješala. Journal of Contemporary History. (3), 863–896.
Beograd uoči svadbe. (1922, June 7). Politika, p. 1.
Bez g. Pašića. (1926, April 6). Politika, pp. 1–2.



123

Čajanka u zagrebačkom dvoru. (1931, February 1). Politika, pp. 1–2.
Clark, C. (2013). The sleepwalkers: How Europe went to war in 1914. New York: Harper.
Craig Nation, R. (2003). War in the Balkans, 1991–2002. Carlisle: Strategic Studies Insti-

tute.
Dalja hapšenja. (1921, July 2). Politika, p. 2.
Definitivno je utvrđen identitet marselsljkog ubice. (1934, October 17). Politika, p. 7.
Djokić, D. (2007). Elusive Compromise: A history of interwar Yugoslavia. London: Hurst 

Publishers. 
Dr. Ivan Pernar osuđen godinu dana strogoga zatvora. (1933, March 15). Politika, p. 5.
Dr. Vladimir Maček osuđen na tri godine strogog zatvora. (1933, April 30). Politika, p. 4.
Einstein, A., & Mann, H. (1931). Appeal to the International League of Human Rights. Re-

trieved June 15, 2014, from http://www.croatianhistory.net
Essen, A. (2006). Polityka Czechosłowacji w Europie Środkowej w latach 1918–1932. Kra-

ków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Gradsko zastupstvo Zagreba kod Nj. V. Kralja. (1931, January 29). Politika, pp. 1–2.
Hapšenje g dr Vl. Maćka. (1929, December 23). Politika, p. 3.
Izjava Predsednika Vlade stranoj štampi. (1929, January 14). Politika, p. 1.
Izvršena smrtna kazna nad Orebom i Begovićem. (1934, May 13). Politika, p. 6.
Janjatović, B. (2002). Politički teror u Hrvatskoj 1918–1935. Zagreb: Hrvatski institut za 

povijest.
Juče je počelo sućelje Petru Mijatu Orebu, Josipu Begoviću i Antunu Pogorelcu, koji su 

u decembru prošle godine u Zagrebu pripremali atenat na Lj. V. Kralja. (1934, March 
20). Politika, pp. 3–4.

Kljakić, S. (2014). „Politika“ nije izlazila pod okupacijom. Retrieved June 15, 2014, from 
http://www.politika.rs

Komunike g. Pašića. (1926, December 8). Politika, p. 3.
Komunistički poslanici izdati sudu. (1921, August 3). Politika, p. 1.
Kralj Aleksandar I poginuo je juče po podne u Marselju kao žrtva zločinačkog atenata. 

(1934, October 10). Politika, p. 3.
Kralj i Kraljica u šestinama. (1932, February 2). Politika, pp. 1–2.
Kralj Petar Prvi. (1921, August 17). Politika, p. 1.
Kraljevo Venčalje. (1922, June 8). Politika, p. 1.
Leitenberg, M. (2006). Deaths in Wars and Conflicts in the 20th Century. New York: Cor-

nell University. 
Ljušić, R. (1998). The Obrenovics and their Genealogy. Gornji Milanovac: The Museum of 

the G. Milanovac.
Marija kraljica Srba, Hrvata i Slovenaca. (1922, June 9). Politika, p. 1.
Mome dragom narodu, Svima Srbima, Hrvatima i Slovencima. (1929, January 6). Politika, 

p. 1.
Motivacija ostavke g. Pašića. (1926, April 5). Politika, pp. 1–2.
Mrđenović, D. (Ed.). (1988). Ustavi i vlade Kneževine Srbije, Kraljevine Srbije, Kraljevine 

SHS i Kraljevine Jugoslavije (1835–1941). Beograd: Nova Kljiga.
Nj. V. Kralj i Kraljica posleđuju zagrebačke školje i humane institucije. (1931, January 31). 

Politika, pp. 1–2.
Nj. V. Kralj i Kraljica u zagrebačkom radnickom kbaršu. (1931, January 30). Politika, pp. 

1–2.
Notre enquête à Belgrade. (1903, June 23). Le Figaro, pp. 2–3.



Nowy król serbski. (1903, June 17). Gazeta Lwowska, p. 1.
Pašić kod Pape. (1924, January 29). Politika, p. 1.
Petranović, B., & Zečević, M. (Eds.). (1988). Jugoslavija 1918–1988: Tematska Zbirka Do-

kumenata. Beograd: Izdavačka radna organizacija Rad. 
Pođendan L. V. Kralja proslavljen je juče svečano u sedoj zemlji. (1933, December 18). 

Politika, pp. 1–2.
Poginuo je kralj Aleksandar I. (1934, October 10). Politika, p. 1.
Pogreb dr. Milana Šuflaja. (1931, February 23). Politika, p. 7.
Prestolonaslednik Đorđe. (1909, March 14). Politika, p. 1.
Prestonica je s ljubavlju i odanošću dočekala svoga mladog Kralja. (1934, October 14). 

Politika, p. 5.
Proslava Drvog Decembra. (1928, December 2). Politika, p. 1.
Radikalni glavni odbor. (1924, July 25). Politika, p. 2.
Sensacyjne morderstwo polityczne w Zagrzebiu. (1931, February 21). Ilustrowany Kuryer 

Codzienny, p. 13.
Sotirović, V. B. (2007). Creation of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes, 1914–

1918. Vilnius: Vilnius University Press.
Studentske demonstracije. (1932, April 2). Politika, p. 2.
Surčulija, J., Pavlović, B., & Jovanović Padejski, Đ. (2011). Mapping Digital Media: Serbia. 

Retrieved June 15, 2014, from http://www.opensocietyfoundations.org 
The International Federation of Audit Bureaux of Circulations. (2012). National Newspa-

pers total circulations IFABC 2012. Retrieved June 15, 2014, from http://www.ifabc.
org

Tomasević, J. (2001). War and revolution in Yugoslavia 1941–1945: Occupation and col-
laboration. Stanford: Stanford University Press.

U Zagrebu ne postoji ni trgovac, ni trgovina Petra Kelemena, niti iko čoveka pod tim ime-
nom poznaje. (1934, October 11). Politika, p. 10.

Ubica Toni Šlegla uceljen sa 200.000 dinara. (1929, March 24). Politika, pp. 2–3.
Ustav je primljen. (1921a, May 13). Politika, p. 1.
Ustav je primljen. (1921b, June 29). Politika, p. 1.
Veličanstvena pratnja Nikolje Pašića. (1926, December 13). Politika, p. 3.
Vladislav Ribnikar. (1914, September 3). Politika, p. 1.
Weaver, J. (2002). The Serbian Black Hand. Bloomington: Xlibris.
Wołos, M. (Ed.). (2008). Polskie dokumenty dyplomatyczne 1931. Warszawa: Polski Insty-

tut Spraw Międzynarodowych. 
Zagonetni napad na zagrebačkog profesora dr. Šuflaja. (1931, February 21). Politika, p. 4.
Zagreb je sa neizmirenim odčševljeljem dočekao juče po podne Lj. V. Kralja i Kraljicu. 

(1933, December 17). Politika, pp. 1–3.

http://www.opensocietyfoundations.org
http://www.ifabc.org
http://www.ifabc.org

