Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 89 | 2 | 151-170

Article title

Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
W artykule skupiono się na problematyce kształtowania się tożsamości i rozwoju zawodowego wśród pedagogów z Ugandy. Dokonano analizy tematycznej czynników wzajemnie na siebie oddziałujących: osobistego, zawodowego i społecznego. Zwrócono uwagę na konstruowanie tożsamości i rozwoju zawodowego w kategoriach: przynależności do grona pedagogicznego jako do społeczności, związek między systemami wiedzy i przekonań oraz oczekiwaniami zawodowymi przyszłości. W badaniach jakościowych rozpatrywano refleksje zapisane w pamiętnikach kilkunastu pedagogów ugandyjskich zatrudnionych w placówkach szkolno- -wychowawczych prowadzonych przez NGO’s w Ugandzie w dystrykcie Kyenjojo. Dane uzyskane w trakcie badań uwzględniały dwa obszary zrównoważonego rozwoju: indywidualny i instytucjonalny. Doświadczenia wychowawców, nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych wskazują, że proces budowania tożsamości został konstruowany indywidualnie, a działania negocjowane społecznie. Rozwój zawodowy obejmował nie tylko zdobywanie osobistej wiedzy i doświadczenia, ale również odbywał się pod wpływem społeczności lokalnej, wspólnoty, przynależności do określonej kultury, światopoglądu oraz okoliczności związanych z życiem rodzinnym i pracą.

Year

Volume

89

Issue

2

Pages

151-170

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Akkerman, S.F., Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research. Sage Journals, 81(2), s. 132–169. Pobrane z: https://doi. org/10.3102/0034654311404435.
  • Akkerman, S.F., Meijer, P.C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education 27, s. 308–319. Pobrane z: https://doi. org/10.1016/j.tate.2010.08.013.
  • Arvaja, M. (2016). Building teacher identity through the process of positioning. Teaching and Teacher Education 59, s. 392–402. Pobrane z: https://doi.org/10.1016/j. tate.2016.07.024.
  • Avraamidou, L. (2018). Elementary science teacher identity as a lived experience: Small stories in narrative analysis. W: P. Schutz, J. Hong, D. Cross Francis (ed.), Research on teacher identity (s. 145–155). Pobrane z: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93836- 3_13.
  • Beauchamp, C., Thomas, L. (2009). Understanding Teacher Identity: An Overview of Issues in the Literature and Implications for Teacher Education. Cambridge Journal of Education, s. 175–189.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, s. 107–128. Pobrane z: https:// doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001.
  • Bertaux, B. (1990). Funkcje wypowiedzi biograficznych w procesie badawczym. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa, Poznań: Wydawnictwo PWN.
  • Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości (s. 11–22). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  • Chałasiński J. (red.). (1980). Pamiętniki nauczycieli: w 75-lecie ZNP. Warszawa. Chałasiński J. (1982). Autobiographies as Data for Sociological Analyses, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 33–49. Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P. (2006). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Jour-
  • Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P. (2006). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Journal, 32(4), s. 601–616. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/01411920600775316.
  • Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P., Gu, Q. (2007). Teachers Matter: connecting work, lives and effectiveness, Buckingham: Open University Press.
  • Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika, tom. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Dróżka, W. (1997). Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-jakościowej w pedagogice. Edukacja nr 4.
  • Dróżka, W. (2004). Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
  • Dróżka, W. (2002). Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
  • Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość: pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
  • Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: E. Dubas,J. Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się, t. 4, seria: Biografia i badanie biografii (s. 11–29). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Erickson, F. (1986). Qualitative Methods in Research on Teaching. W: M. Wittrockk (ed.), Handbook of Research on Teaching, s. 119–161.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S.E., Zijlstra, B.J.H. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, Volume 27, s. 15–27, doi:10.1016/j.edurev.2019.01.003.
  • Hong, J., Greene, B., Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, 43(1), s. 84–98. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/026074 76.2017.1251111.
  • Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), s. 694–713. Pobrane z: https://doi.org/10.108 0/01411926.2012.679614.
  • Kawula, A. (2022). Znaczenie pomocy i wsparcia społecznego organizacji pozarządowych dla społeczności lokalnej w Ugandzie. Studium etnopedagogiczne. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Kłoskowska, A., (1982). Types of Personal Documents, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 71–74.
  • Kroger, J. (1996). Identity, regression and development. Journal of Adolescence, 19, s. 203–222. Pobrane z: doi:10.1006/jado.1996.0020.
  • Kroger, J. (2003). What transits in an identity status transition? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3, s. 197–220, doi:10.1207/S1532706XID030302.
  • Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomia. Gdańsk: GWP.
  • Łukasik, J. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębie-Zdrój: Wyd. Black Unicorn. Menter, I. (2010). Teacher – formation, freaing and identity. A literature review, Creativity, Culture and Education (CCE) Literature Reviews, s. 19–21.
  • Nabugoomu, J. (2019). School Dropout in Rural Uganda: Stakeholder Perceptions on Contributing Factors and Solutions. Education Journal, 8(5), s. 185–195. Pobrane z:https://doi.org/10.11648/j.edu.20190805.13.
  • Pennington, M.C., Richards, J.C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47(1), 5–23. Pobrane z: https://doi.org/10.1177/0033688216631219.
  • Samuel, M., Stephens, D. (2000). Critical dialogues with self: developing teacher identities and roles – a case study of South African student teachers. International Journal of Educational Research, 33(5), s. 475–491.
  • Trent, J. (2010). Teacher education as identity construction: insights from action research. Journal of Education for Teaching, 36(2), s. 153–168. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/02607471003651672.
  • Znaniecki, F, (1982). The Importance of Memoirs for Sociological Studies, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 9–15. Znaniecki F. 1984, Przedmowa. W: Chałasiński J., Młode pokolenie chłopów. Procesy i zagadnienia kształtowania się warstwy chłopskiej w Polsce, t. 1, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
35494226

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_12775_ED_2023_019
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.