Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 30 | 271-282

Article title

Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW)

Authors

Content

Title variants

EN
Educational strategies of adults (a case study of part-time students at the Faculty of Education, University of Warsaw)

Languages of publication

Abstracts

EN
This article presents an empirical study focusing on the educational strategies, or learning methods, employed by part-time students. The study centres on two aspects of students’ educational strategies: learning within the context of life plans and the components of individual learning processes. These components include learning goals, preferred learning content, favoured learning methods, and encountered learning difficulties. The strategies employed by students are classified considering defensive (passive) and offensive strategies (active). The findings of the conducted study lead to the conclusion that 53.3% of the surveyed students tend to adopt defensive strategies, while 46.7% lean towards offensive strategies
PL
Artykuł zawiera omówienie badań empirycznych dotyczących strategii edukacyjnych, tj. sposobów działania związanych z uczeniem się, jakie stosują studenci studiów niestacjonarnych. Przedmiotem szczególnego zainteresowania są dwa aspekty strategii edukacyjnych studentów: uczenie się w perspektywie planów życiowych oraz elementy indywidualnego procesu uczenia się, tj. cele kształcenia, preferowane treści kształcenia, faworyzowane metody uczenia się, trudności związane z uczeniem się. Stosowane przez studentów strategie scharakteryzowano, mając na uwadze cechy charakterystyczne strategii defensywnej (obronnej, pasywnej) i ofensywnej (aktywnej). Przeprowadzone badania prowadzą do wniosku, że 53,3% badanych studentów częściej stosuje strategie defensywne, a 46,7% – ofensywne.

Year

Volume

30

Pages

271-282

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Damme van D. (2000), Adult learning as strategic behaviour and strategic learning as competence, [w:] P. Alheit, J. Beck, E. Kammler, R. Taylor, H.S. Olsen (red.), Lifelong learning inside and outside schools, Roskilde University, Universität Bremen, Leeds University.
  • Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza rolkowanie, [w:] R. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk.
  • Pachociński R. (1998), Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa.
  • Penc J. (1998), Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Kraków.
  • Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Warszawa.
  • Półturzycki J. (1994), Akademicka edukacja dorosłych, Warszawa.
  • Skrzypczak J. (red.), Strategie kształcenia dorosłych, „Studia Pedagogiczne”, t. 57

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
52423152

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_12775_RA_2023_015
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.