Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 |

Article title

Kształcenie dziennikarzy. Wyzwania, koncepcje, metody

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji kształcenia dziennikarskiego, opracowanej i realizowanej w ramach specjalności dziennikarskiej na kierunku filologia polska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w kontekście refleksji nad przeobrażeniami, jakim nieustannie podlega zawód dziennikarza, oraz analizy modeli kształcenia dziennikarzy w Polsce. Główne problemy, z jakimi muszą się zmierzyć kierunki czy specjalności kształcące przyszłych dziennikarzy, to problem dezaktualizowania się wiedzy przekazywanej w trakcie studiów, powiązanie nauki z wymogami rynku pracy, dostosowanie metod kształcenia do wymagań pokolenia sieci (określenie Dona Tapscotta) i w końcu – przygotowanie do zawodu, który ma wiele specjalizacji. Proponowany na specjalności model to kształcenie teoretyczno-praktyczne, a sylwetka absolwenta specjalności opiera się na czterech filarach. Zakłada, że dziennikarz to człowiek dobrze wykształcony, kierujący się zasadami etyki, sprawnie posługujący się technikami warsztatu dziennikarskiego i świadomy konieczności samodoskonalenia się.
EN
The aim of the paper is to present the concept of journalism education, developed and implemented at the journalism course in Polish Philology at the Adam Mickiewicz University in Poznan, in the context of reflection on the transformations, which constantly affect journalist, and an analysis of models of journalist education in Poland. The main problems faced by courses or classes educating future journalists include the issue of the obsolescence of the knowledge transferred in the course of study, linking education with the requirements of the labor market, adapting the training methods to the requirements of the network generation (as per Don Tapscott) and finally – preparation for the profession, which has many areas of expertise. The proposed model for the course involves theoretical and practical education, and the profile of a graduate is based on four pillars. It is assumed that a journalist is well-educated, guided by the principles of ethics, knows the techniques of journalism well and is aware of the need for self-improvement.

Year

Issue

4

Physical description

Dates

published
2016
online
2016-12-20

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_10_14746_pi_2016_1_4_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.