Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 1 | 14 | 66-81

Article title

Video games as a supportive tool in the therapeutic process

Content

Title variants

PL
Gry wideo jako narzędzie wspomagające leczenie

Languages of publication

Abstracts

PL
Celem pracy było określenie, które choroby charakteryzują się rosnącym czynnikiem zachorowalności, a następnie zbadanie, czy gry wideo mogą pomóc w ich leczeniu. Aby osiągnąć ten cel, przeszukano naukowe źródła literaturowe. Wyniki wykazały, że gry wideo są efektywnym narzędziem w rehabilitacji pacjentów po przebytym udarze. W porównaniu ze standardową rehabilitacją chorzy grający w gry wideo wykazywali poprawę motoryki kończyn górnych, lepszą równowagę statyczną i mniejszy lęk przed upadkiem. Podobnie istotna statystycznie poprawa, mierzona za pomocą testu Quality of Upper Extremity Skills Test, zaobserwowana została podczas rehabilitacji pediatrycznej grupy składającej się z chorych na dziecięce porażenie mózgowe. Gry wideo z powodzeniem wspierają też terapię innych dziecięcych chorób, poprawiając ostrość widzenia w przypadku dziecięcego niedowidzenia, jak również obniżając uczucie lęku podczas indukcji anestezji. Użyteczność gier wideo jest także zauważalna podczas leczenia chorób psychicznych. Dotyczy to pacjentów z zespołem stresu pourazowego, u których wykazano mniejszą częstotliwość powracania natrętnych myśli, jak również chorujących na depresję, u których zaobserwowano zmniejszenie się liczby ruminacji oraz zwiększenie subiektywnej oceny zdolności poznawczych. Wskazanie, które choroby cechują się rosnącą zachorowalnością i są jednocześnie podatne na leczenie za pośrednictwem gier wideo, dostarcza użytecznych informacji pracownikom służby zdrowia. Może też przyczynić się do poprawy terapii tych chorób
EN
The objective of this study was to determine the diseases that are on the rise, and then to investigate whether video games can support their treatment. To achieve the goal a search based on scientific literature was conducted. The results led to the conclusion that video games are an effective tool in the rehabilitation of post-stroke patients. Compared to the standard rehabilitation, patients who were playing video games showed improvement of upper limb motor functions, better static balance and lower anxiety of falling. Similarly, statistically significant improvement measured by Quality of Upper Extremity Skills Test was observed during the rehabilitation of a pediatric group suffering from cerebral palsy. Video games successfully supported the therapy of other juvenile patients by enhancing visual acuity in cases of children amblyopia as well as lowering anxiety during the induction of anaesthesia. Moreover, the usefulness of video games was observed in treating mental disorders. It involved patients with the post-traumatic stress disorder, who presented reduced flashback frequency, and patients with depression, who showed a lower rumination score along with increasing subjective cognition. Indicating which diseases have an increasing morbidity rate as well as demonstrating positive therapeutic responses to video games can provide useful information for public health practitioners and improve the treatment of selected diseases.

Keywords

Journal

Year

Volume

1

Issue

14

Pages

66-81

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2041480

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_HL_2021_14_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.