Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 14 | 2(26) | 59-72

Article title

Wychowanie dzieci w tradycji biblijnej

Authors

Content

Title variants

EN
Raising children in the biblical tradition

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor opracowania przedstawia problematykę wychowania i edukacji dzieci żydowskich w świetle danych biblijnej. Realizując cel omawia wpierw środowisko wychowania dzieci, którym w Biblii była przede wszystkim wielopokoleniowa rodzina izraelska i następnie żydowska, a także z biegiem czasu forma instytucjonalna (szkoła) i głównie synagoga w czasach chrześcijańskich. W kolejnym punkcie zostały przedstawione wielorakie metody wychowywania i edukacji dzieci i młodzieży, wśród nich również element posłuszeństwa i karności stale obecny w tradycji biblijnej (Prz 13,24; 22,15; 23,12 itd.). W zakończeniu artykułu czytelnik znajdzie omówienie głównych treści wychowania i edukacji dzieci, pośród których wychowanie religijne miało znaczenie nadrzędne. W opinii autora część przywołanych elementów biblijnego wychowywania i edukacji zachowuje swoją trwałą wartość, w tym rodzina jako podstawowe środowiska wychowywania dzieci, następnie dobry przykład życia rodziców i innych członków rodziny. Nie bez znaczenia jest również religijne wychowanie dzieci i młodzieży, którego doniosłość autorzy biblijni podkreślają wielokrotnie.
EN
The author of the study presents the issues of upbringing and education of Jewish children in the light of biblical data. In pursuing the objective, first, he discusses the environment of child education, which was primarily the multi-generational Israeli family and then the Jewish, but also partially its institutional form (schools) and mainly the synagogue in Christian times. In the next paragraph, the author pointed out the multiple methods of upbringing and education of children and young people, emphasizing the element of obedience and discipline constantly present in the biblical tradition (Proverbs 13:24; 22:15; 23:12 etc.). At the end of the article, the reader will find an overview of the main content of teaching and educating, of which religious education has a primary significance. According to the author, some elements of the biblical upbringing and education retain their permanent value, including the family as the primary environment for raising children, followed by a good example of the life of parents and other family members. There is also religious education of children, which significance the biblical authors point out repeatedly.

Year

Volume

14

Issue

Pages

59-72

Physical description

Dates

published
2020-01-28

Contributors

author
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Wydział Teologii

References

  • Apokryfy Starego Testamentu (1999), oprac. i wstępy R. Rubinkiewicz, Lublin–Warszawa.
  • Bagrowicz J. (2010), Wprowadzenie w problematykę nauczania i wychowania w czasach Jezusa Chrystusa, w: „Wy mnie nazywacie «Nauczycielem» i «Panem» i dobrze mówicie” (J 13,13). Wychowanie w tradycji biblijnej późnożydowskiej i wczesnochrześcijańskiej, red. J. Bagrowicz, S. Jankowski, Toruń, s. 13-50.
  • Byrskog S. (1994), Jesus the Only Teacher. Didactic Authority and Transmission in Ancient Israel, Ancient Judaism and the Matthean Community, Coniectanea Biblica. New Testament Series 24, Stockholm.
  • Dunn J.D.G. (2003), Jesus Remembered, Christianity in the Making 1, Grand Rapids, [USA, Michigan]–Cambridge [Wielka Brytania].
  • Grzesiak H. (2010), Tradycyjna edukacja dzieci żydowskich (wprowadzenie do problemu), „Biuletyn Historii Wychowania” 26, s. 69-80;
  • Koehler L., Baumgartner W., Stamm J.J. (2008), Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, t. 1, Papieska Seria Biblijna 30, red. P. Dec, tłum. K. Madaj i in., Warszawa.
  • Krawczyk R. (2011), Biblijne podstawy gerontologii, „Studia Elbląskie” 12, s. 187-200.
  • Łach J. (1987), Elizeusz jako sługa Eliasza i prorok Jahwe, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 40, s. 273-280.
  • Muchowski P. (20002), Rękopisy znad Morza Martwego. Qumran – Wadi Murabba’at – Masada, Biblioteka Zwojów 5, Kraków.
  • Ostański P. (2016-2017), „Gdy się zestarzejesz…” (J 21,18). Zarys gerontologii biblijnej, „Premislia Christiana” 17, s. 75-106.
  • Pilarz K.J. (2013), Wychowanie we wspólnocie z Qumran, Kraków.
  • Riesner R. (1981), Jesus als Lehrer. Eine Untersuchung zum Ursprung der Evangelien-Überlieferung, Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2.7, Tübingen.
  • Stemberger G. (1992), Einleitung in Talmud und Midrasch, Achte, neubearbeitete Aufl age, München.
  • Synowiec J.S. (19952), Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków.
  • Szwarc U. (1997), Dzieci i ich wychowanie w Starym Testamencie, w: Życie społeczne w Biblii, red.
  • G. Witaszek, Lublin, s. 227-247.
  • Szymik S. (2000), Dziecko w przekazie biblijnym, „Sprawy Rodziny” 54, s. 40-62.
  • Szymik S. (2008), Eliasz mistrzem Elizeusza i naszym mistrzem, w: Mistrz i uczeń w tradycji biblijnej.
  • Autorytet mistrza, Szkoła Serafi cka 2, red. A.S. Jasiński, W.J. Sztyk, Katowice–Panewniki, s. 24-37.
  • Tropper V. (2012), Jesus Didáskalos. Studien zu Jesus als Lehrer bei den Synoptikern und im Rahmen der antiken Kultur- und Sozialgeschichte, Österreichische Biblische Studien 42, Frankfurt am Main.
  • Ueberschaer F. (2007), Weisheit aus der Begegnung. Bildung nach dem Buch Ben Sira, Beihefte zur Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 379, Berlin New York.
  • Zawiszewski E. (1995), Instytucje biblijne, Pelpin.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_TIM_2019_26_2_5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.