Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 23(32) | 55-76

Article title

Masowe otwarte kursy online (MOOC) – implikacje dla bibliotek szkół wyższych

Content

Title variants

EN
Mass Open On-line Courses (MOOC) – implications and significance for academic libraries of higher education institutions

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono rozwój oraz cechy charakterystyczne masowych otwartych kursów online (MOOC). Na podstawie literatury przedmiotu zaprezentowano również tematykę kursów MOOC w kontekście wykorzystania ich przez bibliotekarzy akademickich, zarówno w zakresie rozwoju usług bibliotecznych i współpracy z innymi jednostkami uczelni, jak również w kontekście osobistego rozwoju zawodowego.
EN
This article presents the development and characteristic features of mass open online courses – MOOC’s. Following a short review of the literature of the subject, the author focuses on the issues related to the courses within the context of their actual use by academic librarians and their expected applications in both the development of services offered by libraries, prospective co-operation with other units of universities and in-house professional self-development and training.

Journal

Year

Issue

Pages

55-76

Physical description

Dates

published
2019-12-15

Contributors

  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, Biblioteka Główna

References

  • Ahlberg C., Moocs at Karolinska Institutet University Library, „Insights” 2014, t. 27 (2), s. 160–165, doi: 10.1629/2048-7754.116.
  • Barnes C., MOOCs: The Challenges for Academic Librarians, „Australian Academic & Research Libraries” 2013, t. 44, nr 3, s. 163–175, doi: 10.1080/00048623.2013.821048.
  • Cervone H.F. Three trends in higher education and their potential impact on information agencies, „OCLC Systems & Services: International digital library perspectives” 2015, t. 31, z. 1, s. 7–10, doi: 10.1108/OCLC-10-2014-0034.
  • Diagnoza szkolnictwa wyższego. Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Część III. Diagnoza szkolnictwa wyższego, red. J. Górniak, Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich 2015.
  • Gaebel M., MOOC masowe otwarte kursy online, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2014, http://czytelnia.frse.org.pl/media/mooc-michael-gaebel-eua-frse.pdf [dostęp: 31.07.2019].
  • Gore H., Massive Open Online Courses (MOOCs) and Their Impact on Academic Library Services: Exploring the Issues and Challenges, „New Review of Academic Librarianship” 2014, t. 20 (1), s. 4–28, doi: 10.1080/13614533.2013.851609.
  • Gurba K., MOOC: historia i przyszłość, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe 2015, doi: 10.15633/9788374384711.
  • Kaushik A., Kumar A., Periodical literature on MOOCs and LIS domain, „International Journal of Information Dissemination and Technology” 2015, t. 5 (1), s. 37–40.
  • Kettunen T., Weimer K., Vainikka V., Helminen P. Information Seeking MOOC Goals at the University of Helsinki, „Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education” 2019, nr 1, doi: 10.15845/noril.v11i1.2787.
  • Kuri R., Maranna O., MOOCs: A new platform for LIS Professional Development, w: 8th KSCL Conference on Libraries with no boundaries, Kuvempu University, Shimoga, February 16th & 17th 2017, http://eprints.rclis.org/32396/[dostęp: 31.07.2019]
  • Masowy otwarty kurs online, https://pl.wikipedia.org/wiki/Masowy_otwarty_kurs_online [dostęp: 31.07.2019].
  • Muczyński B., Trendy oraz nowe inicjatywy MOOC w Europie. 2015, https://www.slideshare.net/bmuczynski/trendy-oraz-nowe-inicjatywy-mooc-w-europieprzegld[dostęp: 31.07.2019].
  • Murray S., Moocs struggle to lift rock-bottom completion rates, „Financial Times”, 4.03.2019, https://www.ft.com/content/60e90be2-1a77-11e9-b191-175523b59d1d [dostęp: 31.07.2019].
  • Next Steps identified in final group discussions, w: MOOCs and Libraries: Massive Opportunity or Overwhelming Challenge? University of Pennsylvania, 18–19.03.2013, https://www.oclc.org/content/dam/research/events/2013/03-18moocs-next-steps.pdf [dostęp: 31.07.2019].
  • OpenupEd. Definition Massive Open Online Courses (MOOCs). 2015, https://www.openuped.eu/images/docs/Definition_Massive_Open_Online_Courses.pdf[dostęp: 31.07.2019].
  • Pappano L., The year of the MOOC, „New York Times” 2012, https://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-aremultiplying-at-a-rapid-pace.html [dostęp: 31.07.2019].
  • Schwartz M., Masssive Open Opportunity. Library Journal, „New York” 2013, t. 138/9, https://www.libraryjournal.com/?detailStory=massive-open-opportunity-supporting-moocs [dostęp: 31.07.2019].
  • Shah D., Coursera’s Monetization Journey: From 0 to $100+ Million in Revenue, „Class Central MOOC Report”, 22.06.2019, https://www.classcentral.com/report/coursera-monetization-revenues/ [dostęp: 31.07.2019].
  • Shah D., Six Tiers of MOOC Monetization, „Class Central MOOC Report”, 17.01.2018, https://www.classcentral.com/report/six-tiers-mooc-monetization/[dostęp: 31.07.2019].
  • Shah D., Year of MOOC-based Degrees: A Review of MOOC Stats and Trends in 2018, „Class Central MOOC Report”, 6.01.2019, https://www.classcentral.com/report/moocs-stats-and-trends-2018/ [dostęp: 31.07.2019].
  • Wright F., What Do Librarians Need to Know About MOOCs?, „D-Lib Magazine” 2013, t. 19, z. 3/4, doi:10.1045/march2013-wright.
  • Wu K., Academic libraries in the age of MOOCs, „Reference Services Review” 2013, t. 41, z. 3, s. 576–587, doi: 10.1108/RSR-03-2013-0015.
  • Yanxiang L., Service Innovations of University Libraries in the MOOC Era, „2016 8th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME)”, Fuzhou 2016, s, 744–747, doi: 10.1109/ITME.2016.0173.
  • Young G., McLaren L., Maden M., Delivering a MOOC for literature searching in health libraries: evaluation of a pilot project, „Health Information and Libraries Journal” 2017, t. 34, s. 312–318, doi: 10.1111/hir.12197.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_b_2019_23_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.