EN
The article “Epidemic as a driving force of history (?)” Disease as seen by Petr Zelenka explores the play Elegance molekuly (2018). The Czech playwright reconstructs the story of a chemist Antonín Holý, whose research contributed to the invention of, among other things, antiretroviral drugs that inhibit the development of the AIDS syndrome. Thanks to Zelenka’s use of all three layers of the AIDS myth distinguished by the Polish anthropologist Monika Sznajderman, the true story of the Gilead Sciences company is a contribution to the presentation of the cultural image of the disease and the epidemic it caused in the 1980s and 1990s. While interpreting the drama, Susan Sontag’s reflections (Illness as Metaphor and AIDS and Its Metaphors) were also used as a commentary. The play and its continuously popular stage production at Prague’s Dejvické divadlo theatre (from 2018, also directed by Petr Zelenka) constitute an important voice in the Czech maladic discourse of the last decade.
PL
Przedmiotem analizy w artykule jest tekst sztuki teatralnej Elegance molekuly (2018) Petra Zelenki. Czeski dramatopisarz rekonstruuje w niej historię chemika Antonína Holego, którego badania przyczyniły się do wynalezienia m. in. leków antyretrowirusowych hamujących rozwój syndromu AIDS. Dzięki wykorzystaniu przez Zelenkę wszystkich trzech warstw mitu AIDS, jakie wyróżniła polska antropolożka Monika Sznajderman, prawdziwa historia firmy Gilead Sciences jest przyczynkiem do zaprezentowania kulturowego obrazu choroby oraz wywołanej przezeń epidemii w latach 80. i 90. XX wieku. Przy interpretacji dramatu sięgnięto również w charakterze komentarza do rozważań Susan Sontag (Choroba jako metafora i AIDS i jego metafory). Sztuka oraz jej ciesząca się nieustannym zainteresowaniem widzów realizacja sceniczna w praskim teatrze Dejvické divadlo (od 2018, także w reżyserii Petra Zelenki) stanowi ważny głos w czeskim dyskursie maladycznym ostatniej dekady.