Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2017 | 8-9 | 112-125

Article title

Splątane obiekty

Authors

Content

Title variants

EN
Tangled Objects

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł dotyczy problemów interpretacyjnych, jakie wywołują teksty oparte na powtórzeniach-przechwyceniach. Po prezentacji historycznego statusu obiektów artystycznych opartych na przechwyceniach, autorka koncentruje się na poezji Marty Podgórnik, Kiry Pietrek i Kamili Janiak. Na przykładzie wierszy tych poetek rozpatruje zagadnienia dotyczące politycznego znaczenia przechwyceń, różnic między lekturą skoncentrowaną na formalnych cechach tekstu a lekturą rozważającą konteksty estetyczno-ideologicznych uwikłań tekstów. Przygląda się także uzależnieniu wartościowania od przyjętego modelu interpretacji.
EN
The article deals with problems of interpretation raised by texts based on repetitions or interceptions. After presenting the historical status of artistic objects based on interceptions, the article focuses on the poetry of Marta Podgórnik, Kira Pietrek and Kamila Janiak. Using examples from these poets’ poems, it examines problems relating to the political meaning of interceptions, differences between readings concentrating on formal features of a text and those that consider the aesthetic-ideological contexts of texts’ entanglements. I also consider how evaluation is dependent on the model of interpretation used.

Journal

Year

Issue

8-9

Pages

112-125

Physical description

Dates

published
2017-08-12

Contributors

author
  • Uniwerstyet Śląski w Katowicach

References

  • Bourriaud, Nicolas. Estetyka relacyjna. Przetłumaczone przez Łukasz Białkowski. Kraków: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, 2012.
  • Bourriaud, Nicolas. Postproduction: Culture as Screenplay : How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg, 2007.
  • Butler, Judith P. Walczące słowa: mowa nienawiści i polityka performatywu. Przetłumaczone przez Adam Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.
  • Danto, Arthur Coleman. „The Art World Revisited: Comedies of Similarity”,. W Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective, 33–54. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press, 2008.
  • Debord, Guy, Gil Joseph Wolman, i Marcin Adamczak,. „Przechwytywanie – instrukcja obsługi”,. W Miasto w sztuce - sztuka miasta, zredagowane przez Ewa Rewers, 316–25. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2010.
  • Dziamski, Grzegorz. Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki. Poznań: Wydawn. Nauk. Uniw. Im. A. Mickiewicza, 2010.
  • Evans, David, red. Appopriation. London–Cambridge, 2009.
  • Fish, Stanley. Interpretacja, retoryka, polityka : eseje wybrane. Przetłumaczone przez Przekł. zbiorowy. T. 23. Horyzonty Nowoczesnośc. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2008.
  • Łuksza, Agata. Glamour, kobiecość, widowisko: aktorka jako obiekt pożądania. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.
  • „Nie pytaj, co to znaczy, zapytaj, jak tego użyć. Seminarium Stephena Wrighta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie”, b.d.
  • Wark, McKenzie. Spektakl dezintegracji: sytuacjonistyczne drogi wyjścia z XX wieku. Przetłumaczone przez Katarzyna Makaruk. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2014.
  • Welchman, John C. „Introduction. Global Nets: Appropriation and Postmodernity”. W Art after Appropriation: Essays on Art in the 1990s, 1–64. London: G+B Arts International, 2001.
  • Young, James O. Cultural Appropriation and the Arts. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_fp_2017_8-9_26778
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.