Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 14 | 23 | 93-110

Article title

Par-eikon: przypadek Ostatniej Wieczerzy

Authors

Content

Title variants

EN
Par-eikon: the case of the Last Supper

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The text is an attempt to analyze the evolution of aesthetic forms and motifs discussed on the example of the so-called “great figure” The Last Supper – the starting point for the analysis of the motif is the photography of David La Chapelle of the series: Jesus is my homeboy. Significant here is the context theory of parody by Linda Hutcheon – understood as a central point overview of contemporary art – a phenomenon combining fidelity to tradition and contemporary ideas of creative freedom, to express, among others, in need of confrontation with the ‘classic’ conventions – encroaching and deconstructive also in our contemporary pop-cultural processes of “image-consumption”. 
EN
The text is an attempt to analyze the evolution of aesthetic forms and motifs discussed on the example of the so-called “great figure” The Last Supper – the starting point for the analysis of the motif is the photography of David La Chapelle of the series: Jesus is my homeboy. Significant here is the context theory of parody by Linda Hutcheon – understood as a central point overview of contemporary art – a phenomenon combining fidelity to tradition and contemporary ideas of creative freedom, to express, among others, in need of confrontation with the ‘classic’ conventions – encroaching and deconstructive also in our contemporary pop-cultural processes of “image-consumption”.

Year

Volume

14

Issue

23

Pages

93-110

Physical description

Dates

published
2014-01-13

Contributors

author
  • Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi

References

  • J.J. Wunenburger Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2011, s. 11–
  • L. Hutcheon, Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przeł. A. Wojtanowska, W. Wojtowicz, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2007, s. 64.
  • R. Poiriera, The politics of Self-Parody, „Partisan Review” 1968/3
  • A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. R. Kasperowicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
  • K. Pijarski, (Po)nowoczesne losy obrazów, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2013.
  • E. Panofsky, Imago Pietatis. Przyczynek do historii typów przedstawieniowych Mąż Boleści i Maria Pośredniczka, w: idem, Studia z historii sztuki, PIW, Warszawa 1971, s. 91–120.
  • U. Eco, Lector in fabula, przeł. P. Salwa, PIW, Warszawa 1994, s. 76, 80, 89.
  • M. Vis & T. Campbell, The Last Supper (2006) [online], <http://www.genericartsolutions.com/Site/Home.html> [dostęp: 2 stycznia 2014 ].
  • K. Wężyk, Bóg w Ameryce, „Gazeta Wyborcza” (dodatek „Duży Format”) 2013, 28 sierpnia.
  • Jesus is my homeboy, Robilant & Voena, London 2008
  • Courtney Love w Heaven to hell, Taschen Books, 2006.
  • R. Giorgi, El Greco, przeł. H. Borkowska, Klasycy sztuki 18, Rzeczpospolita, Warszawa 2006, s. 28–29.
  • P. Markiewicz, P. Przybysz, Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni [online], http://www.academia.edu/1378639/Neuroestetyczne_aspekty_komunikacji_wizualnej_i_wyobrazni_wspolautor_Piotr_Markiewicz [dostęp 5 stycznia 2003]
  • R. Giorgi, El Greco, przeł. H. Borkowska, Klasycy sztuki 18, Rzeczpospolita, Warszawa 2006, s. 28–29.
  • H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.
  • E.H. Gombrich, Pełna harmonia, przeł. D. Stefańska-Szewczuk, w: idem, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013, s. 297.
  • Ewangelia św. Marka (Mk 14,18–19). Biblia, Brytyjskie Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1975.
  • C. Chéroux, The Déjà Vu of September 11: An Essay on Intericonicity, „The Social Medium” [online], http://eitherand.org/social-medium/deja-vu-september-11-essay-intericonicity/ [dostęp: 6 stycznia 2014].
  • http://www.davidlachapelle.com/exhibitions/2013-06-06_galerie-daniel-templon/press/arte-al-limite_1/ [dostęp: 28 grudnia 2013].
  • Artysta niepokorny, „VU MAG” 2013, 15 października [online], http://vumag.pl/sylwetki/artysta-niepokorny,59734.html [dostęp: 18 grudnia 2013].
  • J.D. Dillenberger, The religious art of Andy Warhol, Continuum, New York 1998.
  • http://www.davidlachapelle.com/press
  • K. Niedałtowski, Zawsze Ostatnia Wieczerza, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa 2006, s. 206.
  • Ostatnia Wieczerza według Adama Lelko [online], http://www.fotopolis.pl/drukuj.php?n=5682&p=0 [dostęp: 27 grudnia 2013].
  • www.genericartsolutions.com
  • www.poland-art.com/index.php/recenzje/633-zuzanna-sokolowska/5980-les-enfants-terribles-polskiej-sztuki-lodz-kaliska-w-muzeum-slaskim
  • The Hub Magazine „The Last Supper” Spread Interprets the Religious Meal; „TrendHunter” 2011,
  • maja [online], <http://www.trendhunter.com/trends/hub-magazine-the-last-supper> [dostęp:18 grudnia 2013].
  • http://www.zazzle.co.uk/peru_cusco_cathedral_last_supper_w_cuy_guinea_pig_laptop_bag-256121716192738676 [dostęp:2 stycznia 2014].
  • R. Vine, Cracking the Lost Last Supper code, „The Guardian” 2010, 15 stycznia [online],
  • R. Vine, Cracking the Lost Last Supper code, „The Guardian” 2010, 15 stycznia [online], <http://www.theguardian.com/culture/2010/jan/15/lost-last-supper-the-guidelines>
  • http://lostpedia.wikia.com/wiki/The_Lost_Supper [dostęp: 27 listopada 2013].
  • M. Dunea, My Last Supper. 50 Great Chefs and Their Final Meals. Portraits, Interviews, and Recipes (2007–2011).
  • http://culturepopped.blogspot.com/2007/04/suddenly-last-supper.html [dostęp: 2 stycznia 2014].
  • M. Sinior, Ostatnia Wieczerza według Adama Lelko, „Fotopolis.pl. Internetowy Magazyn o Fotografii” 2007, 26 marca [online], <http://www.fotopolis.pl/n/5682/ostatnia-wieczerza-wedlug-adama-lelko/>[dostęp: 27 grudnia 2013].
  • W. Łysiak, Malarstwo Białego Człowieka, t. 4 (rozdz. 38), Wydawnictwo Nobilis, Warszawa 2010.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_i_2014_23_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.