Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 21 | 30 |

Article title

Zelig jako docufiction

Content

Title variants

EN
Zelig as docufiction

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
This close-reading analysis and interpretation examines the original form of Woody Allen’s masterpiece Zelig (1983). The author combines a film studies approach with an investigation of epistemological and semiotic reflections on moving images. The author emphasises that more than three decades ago Allen gave to a wide audience a critical, sceptical and ironic vision of the “documentary” (esp. regarding the “truth”) status of moving pictures. This study also introduces also important terminological distinction between “mockumentary” (“fake-documentary”) and a contrasting category, that is, “documentary fiction” (also called “docufiction”), giving an instructive and precise definition of both.
EN
This close-reading analysis and interpretation examines the original form of Woody Allen’s masterpiece Zelig (1983). The author combines a film studies approach with an investigation of epistemological and semiotic reflections on moving images. The author emphasises that more than three decades ago Allen gave to a wide audience a critical, sceptical and ironic vision of the “documentary” (esp. regarding the “truth”) status of moving pictures. This study also introduces also important terminological distinction between “mockumentary” (“fake-documentary”) and a contrasting category, that is, “documentary fiction” (also called “docufiction”), giving an instructive and precise definition of both.

Contributors

  • Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Altman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2012
  • Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. E. Kraskowska, E. Rajewska, Kraków 2012
  • Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963
  • Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
  • Kieślowski K., Film dokumentalny a rzeczywistość. Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem prof. Jerzego Bossaka na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, 1970, sygn. 01035
  • Kosińska-Krippner B., Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55
  • Kosińska-Krippner B., Parodystyczna natura przywłaszczania kodów i konwencji faktualnych w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56
  • Mąka-Malatyńska K., Metoda dokumentalna w filmie fabularnym na przykładzie filmu „Tulpan” Siergieja Dworcewoja, w: Pogranicza dokumentu. red. M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska, P. Pławuszewski, Poznań 2012
  • Wilk E., Kompetencja audiowizualna. Zarys problematyki, Katowice1989
  • Zariecki W.A., Obraz jako informacja, przeł. L. Suchanek, „Pamiętnik Literacki” 1969, vol. 40, z. 1
  • Ziomek J., Prawda jako problem poetyki, „Pamiętnik Literacki” 1980, LXXI, z. 4

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_i_2017_30_06_
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.