Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 16 | 129-142

Article title

Twórczość artystyczna jako sposób urzeczywistniania paradygmatu emancypacyjnego

Authors

Content

Title variants

EN
Artistic creation as a way to realize the emancipatory paradigm

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The article relates to artistic creation of intellectually disabled people as an example of possible means of their emancipation. In this paper I claim that artistic creation of intellectually disabled people may constitute a tool of self-expression, and as a result be a way to realize the emancipatory paradigm in special education. I have illustrated my hypothesis with some poetry written by two women affected by Down syndrome whose creation is a conscious act of formulating an autonomous artistic message.
EN
The article relates to artistic creation of intellectually disabled people as an example of possible ways for them to reach emancipation. In this paper, I claim that artistic creation of intellectually disabled people may constitute a tool of self-expression, and as a result be a way to realize the emancipatory paradigm in special education. I have illustrated my hypothesis with some poetry written by two women affected by Down syndrome whose creation is a conscious act of formulating an autonomous artistic message.

Year

Issue

16

Pages

129-142

Physical description

Dates

published
2018-09-09

Contributors

author
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Borowska-Beszta B., Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
  • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
  • Cytowska B., Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
  • Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2006.
  • Godlewska-Byliniak E., Lipko-Konieczna J., Publiczne-prywatne: teatralna gra z niepełnosprawnością, [w:] 21 myśli o teatrze, red. E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Win-Win, Warszawa 2016.
  • Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
  • Krzemińska D., Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
  • Lityńska B., Wiersze nowe, VigodaPress, Warszawa 2016.
  • Meyza I., Pokochaj mnie jak Pierre Cardin, [w:] Twarze sukcesu. Zespół Downa, Bardziej Kochani, Warszawa 2014.
  • Rzeźnicka-Krupa J., Komunikacja – edukacja - społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
  • Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
  • Szaefer M., Ja cała czarna. Nie mogę znaleźć chłopaka. Na znak czarne serce. Nie mam chłopaka, http://galeriatak.pion.pl/justyna-czarna [dostęp: 30.05.2017].
  • Szweda S., Taka jak ty, tylko inna, [w:] Twarze sukcesu. Zespół Downa, Bardziej Kochani, Warszawa 2014.
  • Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 2006.
  • Zięba R., Milczenie ciała (szkic), [w:] Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, red. I. Jajte-Lewkowicz (red.), Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 1999.
  • Netografia
  • https://www.youtube.com/watch?v=dDgoRJzGnoo [dostęp: 30.05, 2017].
  • http://niejestemjuzpsem.muzeumslaskie.pl/all/justyna-matysiak [dostęp: 30.05.2017].
  • http://galeriatak.pion.pl/justyna-czarna [dostęp: 30.05.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_ikps_2017_16_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.