PL EN


2016 | 10 | 2 | 125-136
Article title

Bezpieczeństwo jako podstawowy element realizacji utopii edukacyjnych XIX i XX wieku

Content
Title variants
EN
Bezpieczeństwo jako podstawowy element realizacji utopii edukacyjnych XIX i XX wieku
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
This reflection is associated with unquestionable power of utopia in education. Education has always been associated with the implementation of social utopia. The intensity of this activity can be observed especially in the nineteenth and twentieth centuries. With utopia, education systems may take into account future scenarios, risk, and to disseminate the truth that knowledge and early solution to the problems is a prerequisite for social security.
EN
This reflection is associated with unquestionable power of utopia in education. Education has always been associated with the implementation of social utopia. The intensity of this activity can be observed especially in the nineteenth and twentieth centuries. With utopia, education systems may take into account future scenarios, risk, and to disseminate the truth that knowledge and early solution to the problems is a prerequisite for social security.
Year
Volume
10
Issue
2
Pages
125-136
Physical description
Dates
published
2016-12-15
Contributors
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
References
  • Bacon F. (1955). Novum Organum. Warszawa.
  • Caillé A. (2007). Utopia antyrynkowa. [W:] G. Minois. Marzenia o których mówi świat. „Forum” nr 17/18, s. 38.
  • Dróżdż A. (2000). Mity i utopie pedagogiczne. Kraków.
  • Hurbon L. (2007). Utopia antyrynkowa. [W:] G. Minois. Marzenia o których mówi świat. „Forum” nr 17/18, s. 40.
  • Jurszo R. (2016). Miasteczko Dziecięce w Podgrodziu. Stalinowska utopia, w której miały rządzić dzieci. http://historia.wp.pl/title,Miasteczko-Dzieciece-w-Podgrodziu-Stalinowska-utopia-w-ktorej-mialy-rzadzic-dzieci,wid,18140308,wiadomosc.html?ticaid=116f75&_ticrsn=5#stgOpinie
  • Kiereś H. (2000). Trzy socjalizmy. Tradycja łacińska wobec modernizmu i postmodernizmu. Lublin.
  • Kiereś H. (2005). Utopia a edukacja. Tło myślowe sporu o edukację. [W:] P. Jaroszyński (red). Filozofia i edukacja. Lublin.
  • Koneczny F. (1935; 1996). O wielości cywilizacji. Kraków.
  • Kwieciński Z. (1998). Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). [W:] T. Jaworska, R. Leppert (red.). Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków.
  • Mannheim K. (1992). Ideologia i utopia. Lublin.
  • Mery A. (2007). Utopia wegetariańska. [W:] G. Minois. Marzenia o których mówi świat. „Forum” nr 17/18, s. 37.
  • Minois G. (2007). Marzenia o których mówi świat. „Forum” nr 17/18, s. 42.
  • Naisbitt J., Naisbitt N., Philips D. (2003). High Tech High Touch. Poznań.
  • Szacki J. (1980). Spotkania z utopią. Warszawa.
  • Tokarczyk R.A. (1995). Polska myśl utopijna. Trzy eseje z dziejów. Lublin.
  • Tokarczyk R.A. (2006). Współczesne doktryny polityczne. Kraków.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2016_10_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.