PL EN


Journal
2010 | 34 | 133-146
Article title

Językoznawstwo kognitywne w nauczaniu języków obcych: projekt gramatyki

Content
Title variants
EN
Cognitive linguistics in teaching foreign languages: a visual grammar project based on the example of the French subjunctive
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The article focuses on a visual grammar project, a strategy which uses notions of cognitive and semantic schemes, the use of prototype and semantic invariant described by cognitive linguistics. The article also includes suggestions concerning the use of the method to teach the French subjunctive.
Keywords
Journal
Year
Issue
34
Pages
133-146
Physical description
Dates
published
2019-09-24
Contributors
  • Uniwersytet Śląski
References
  • Banyś, W. i Desclés, J.-P. 1997. « Dialogue à propos des invariants du langage ». Studia kognitywne 2: 11 – 36.
  • Boularès, M. i Frérot, J.-L. 1997. Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Paris: Clé International.
  • Dąmbska-Prokop, U. 1994. Nowa gramatyka języka francuskiego. Kraków, Częstochowa: Viridis, Edukator.
  • Desclés, J.-P. 1990. Langages applicatifs, langages naturelles et cognition. Paris: Hermès.
  • Desclés, J.-P. 1993. « Relations casuelles et schèmes sémantico-cognitifs ». Langages 113: 113 – 125.
  • Descotes-Genon, C., Morsel, M.-H. i Richou, C. 1993. L’Exercisier, Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.
  • Kleiber, G. 1990. La sémantique du prototype, Paris: PUF.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2003. Repetytorium gramatyczne, Poznań: LektorKlett.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2005. «Obrazowanie zjawisk gramatycznych. Projekt gramatyki wizualnej». Jęz yk a kultura 8: 57 – 69.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2008. «Gramatyka wizualna w nauczaniu języków obcych (na przykładzie francuskiego trybu warunkowego conditionnel)» (w) Nowe perspektywy dydaktyki jęz yków obcych (red. M. Jodłowiec). Kraków: Wyd. Tertium.
  • Lakoff, G. 1987. Women, Fire and Dangerous Thinks. Chicago: The Univ. of Chicago Press.
  • Langacker, R. 1987. Foundations of Cognitive Grammar, Stanford: Stanford Univ. Press.
  • Langacker, R. 1995. Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin: Wyd. UMCS.
  • Miczka, E. 2002. Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu. Katowice: Wyd.UŚ.
  • Rosch, E. 1977. Cognition and Categorization, New Jersey: Hillsdale.
  • Spitzer, M.2008. Jak ucz y się mózg. Warszawa: PWN.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2010_34_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.