Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 45/1 | 73-86

Article title

KOMPETENCJA RÓŻNOJĘZYCZNA W POCZĄTKOWYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI

Content

Title variants

EN
Plurilingual competence in pre-service teacher training

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Modern language policy in Europe has put forward the concept of multilingualism,and with this plurilingual competence. The definitions of both phenomenacan be found in numerous documents of the Council of Europe, especiallyin the Common European Framework of Reference for Languages.The authors of this document describe multilingual communication in somedetail, where the native speaker user is beyond the scale. A lot of attention iscurrently being given to issues of multilingualism in education, with numerousarticles, suggestions for teaching activities and tools to develop related skills.This article raises the question of the preparation of future teachers of languageswhich will be taught as the second foreign language (L3) and how plurilingualcompetence can be developed in the classroom. The study, conductedamong students of Romance languages answers the following questions.Are students, who are future L3 language teachers, adequately preparedto develop plurilingual competence in their students? Do they have theappropriate knowledge and practical skills to do this? What are their beliefsregarding the role of different languages when teaching the L3 target language?

Journal

Year

Issue

Pages

73-86

Physical description

Dates

published
2019-03-22

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Cavalli, M. 2005. Education bilingue et plurilinguisme. Le cas du Val d’Aoste. Paris: Didier-CREDIF coll. LAL.
  • Cavalli, M., Coste, D., Crişan, A. i van de Ven, P.-H. 2009. De quelques conditions de faisabilité d’une éducation plurilingue et interculturelle. Division des Politques linguistiques. www.coe.int/lang/fr (DW 31.08.2010).
  • Chłopek, Z. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocław-skiego.
  • Coste, D., Moore, D. i Zarate, G. 1997/2009. Compétence plurilingue et pluriculturelle, Strasbourg: Division des Politiques linguistiques.
  • Coste, D., North, B., Sheils, J. i Trim, J. 2003. Europejski system opisu kształcenia języ-kowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa Centralne-go Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
  • Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczy-cieli.
  • Komisja Europejska/EACEA/Eurydice, 2012. Key Data on Teaching Languages at School in Europe, 2012 Edition, (Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie) Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Euro-pejskiej. http://www.eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/KDFL2012_PL.pdf (DW 26.07.2014)
  • Kucharczyk, R. 2012. Program nauczania języka francuskiego w szkołach ponadgimna-zjalnych. Kurs podstawowy. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne PWN.
  • Kucharczyk, R. 2013. „Reprezentacje społeczne wielojęzyczności studentów filologii romańskiej”. Neofilolog 40/1: 93-109.
  • Montagne-Macaire, D. 2008. „D’une didactique des langues à une didactique des pluri-linguismes? Réflexions pour la recherche ». Les Cahiers de l’Acedle vol. 5, no1 : 3-40.
  • Szymankiewicz, K. 2008. „Motywowanie do nauki języka obcego poprzez otwarcie na wielojęzyczność i wielokulturowość” (w) Nowe spojrzenia na motywację w dy-daktyce języków obcych. (red. A. Michońska-Stadnik, Z. Wąsik). Wrocław: Wy-dawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu: 63-72.
  • Wojciechowska, B. 2010. „Wielojęzyczność w polskim kontekście edukacyjnym”. Neofi-lolog 35: 63-74.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2015_45_1_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.