Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 47/1 | 37-51

Article title

SŁOWA˗WARTOŚCI: INTERKULTUROWOŚĆ UKRYTA W JĘZYKACH

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The present paper attempts to investigate the developement of existential competence within the framework of the intercultural approach to foreign language teaching. The main dimension of this approach to be explored is the application of the semantic analysis of key words for each culture designating values. To better understand the theoretical background of the intercultural competence its main aspects will be analyzed, i.e. alterity, representation, and identity. The analysis will especially include the process of discovering the real meaning of wordswithin their cultural background. Such a reflective approach to teaching and learning foreign languages allows the students to change their ethical attitude towards foreign cultures as well as their own culture.

Journal

Year

Issue

Pages

37-51

Physical description

Dates

published
2018-09-20

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Bartmiński, J. 2003: „Miejsce wartości w językowym obrazie świata”. (w) Język w kręgu wartości. (red. J. Bartmiński). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, str. 59-87.
  • Baumgratz-Gangl, G. 1993. Compétence transculturelle et échanges éducatifs. Paris: Hachette.
  • Beacco, J. C. 2000. Les dimensions culturelles des enseignements de langues. Paris: Hachette.
  • Byram, M. 1997. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Byram, M., Gribkova, B. i H. Starkey. 2002. Développer la dimension interculturelle del’enseignement des langues: une introduction pratique à l’usage des enseignants. Strasbourg: Conseil de l’Europe.
  • Byram, M., Neuner, G., Parmenter, L., Starkey, H. i G. Zarate. 2003. Intercultural competence. Strasbourg: Council of Europe.
  • Chauvigné, C. 2013: „Former? Éduquer? Comment s’inscrit l’apprentissage de l’éducation à la citoyenneté dans le parcours des lycéens en France?”. (w) Peut-on encore éduquer à l’école? (red. L. Clavier). Paris: L’Harmattan, str. 91-127.
  • Coste, D. 1994: „Dépendant de la culture et non-dépendant de la culture”. (w) Vingt ans dans l’évolution de la didactique des langues. Paris: Crédif, Hatier-Didier, str. 117-137.
  • Dryjańska, A. 2013: „Kształtowanie postaw etycznych uczniów na lekcji języka obcego w szkołach katolickich wobec problematyki wartości”. (w) Dydaktyka językowa a kompetencje ogólne. (red. J. Stańczyk i E. Nowikiewicz). Bydgoszcz: Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych, str. 197-211.
  • Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
  • Fasko, D., Osborne, J. i D. Abell, 2008: „Values Education and Adolescents Revisited”. (w) Contemporary Philosophical and Psychological perspectives on Moral Development and Education. (red. D. Fasko i W. Willis). New Jersey: Hampton Press, Inc., Cresskill, str. 143-167.
  • Forestal, Ch. 2009. „La démarche transculturelle en Didactique des Langues-Cultures: une démarche discutable… et/ou qui mérite d’être discutée”. Synergies, 6: 59-75.
  • John-Steiner, V. P. 2007: „Vygotsky on Thinking and Speaking”. (w) The Cambridge Companion to Vygotsky. (red. H. Daniels, M. Cole i J. V. Wertsch). London: Cambridge University Press, str. 136-155.
  • Lazar, I. 2008. Développer et évaluer la compétence en communication interculturelle. Strasbourg: Conseil de l’Europe.
  • Oudin, N. 2013: „La valeur éducative des savoirs au collèges”. (w) Peut-on encore éduquer à l’école? (red. L. Clavier). Paris: L’Harmattan, str. 53-91.
  • Puzynina, J. 1992. Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Seneka, L. A. 1989. Myśli. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Smith, H. 1976. The Russians. London: Sphere Books.
  • Smuk, M. 2014: „Le savoir-être de l’apprenant au service du processus d’autonomisation”. (w) Synergies Chine 9/2014. Autonomie dans l’apprentissage des langues et apprentissage de l’autonomie. (red. F. U. Rong, P. Mogentale). Beijing/Pékin: Sylvains-les-Moulins, str. 41-51.
  • Wierzbicka, A. 2013. Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Wygotski, L. S. 1987: „Thinking and speech”. (w) The collected works of L. S. Vygotsky. Vol. 1. Problems of general psychology. (red. R. W. Rieber i A. S. Carton). New York: Plenum Press, str. 39-285.
  • Zając, J. 2010. „Glottodydaktyka w ujęciu epistemologicznym”. Neofilolog, 34: 37-48.
  • Zarate, G. 1993. Représentations de l’étranger et didactique des langues. Paris: Didier.
  • Zinchenko, V. P. 2007: „Thought and Word”. (w) The Cambridge Companion to Vygotsky. (red. H. Daniels, M. Cole i J. V. Wertsch). London: Cambridge University Press, str. 212-246.
  • Netografia
  • Bauman, Z. 2011. „Culture in a Liquid Modern World”. [on-line: http://www.amazon.fr/Culture-Liquid-Modern-Zygmunt-Bauman/dp/0745653553#reader_0745653553; DW 29.07.2014].
  • Hawkes, N. 2001. „Being a school of excellence: values-based education”. [on-line: http://www.livingvalues.net/reference/excellence.html; DW 5.09.2015].
  • Katajew, W. P. 2013. „Белеет парус одинокий”. [on-line: http://www.lib.ru/PROZA/KATAEW/parus.txt; DW 10.01.2016].
  • Programme d'enseignement moral et civique. [online:http://www.education.gouv.fr/pid25535/bulletin_officiel.html?cid_bo=90158; DW 7.01.2016].
  • Puren, Ch. 2008. „Évolution historique des configurations didactiques”. [on-line: http://www.christianpuren.com/biblioth%C3%A8que-de-travail/029; DW 10.09.2015].
  • Rada Europy. 2002. „Marco Europeo Común de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación”. [on-line: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf; DW11.12.2015].
  • Rada Europy. 2002. „Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen:Lernen, lehren, beurteilen”. [online: http://www.goethe.de/z/50/commeuro/50103.htm DW11.12.2015].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2016_47_1_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.