Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 59/2 | 29-42

Article title

Le tutorat – un dispositif d’aide à la réussite dans le contexte universitaire

Content

Title variants

EN
Tutoring - an aid to success in the university context

Languages of publication

Abstracts

EN
Tutoring means personalized cognitive, metacognitive and affective support of the individual to better guide him/her on the path of learning or teaching. It seems to be experiencing a revival of interest in this difficultperiod of the pandemic where  education is increasingly conflicting between face-to-face and distance learning.Tutoring is considered to be one of the most powerful devices for helping students succeed, but we propose to show its benefits also for teacher-researchers in the pedagogical aspect of their work. Our objective will be to synthesize the French and Anglo-Saxon experience that have long explored the positive impact of tutoring in the university context as well as to examine the conditions for its  implementation in university courses in Poland.Our experience as a tutor of university teachers - although not yet very rich - will allow us to analyze some concrete cases.

Journal

Year

Issue

Pages

29-42

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

References

  • Annoot E. (2001), Le tutorat ou « le temps suspendu ». "Revue des sciences de l'éducation ", 27(2), p. 383-402. Online : https://doi.org/10.7202/009938ar, [consulté le 11.06. 2022]. https://doi.org/10.7202/009938ar
  • Baudrit A. (2000), Le tutorat : un enjeu pour une pratique pédagogique devenue objet scientifique ? "Revue Française de Pédagogie ", 132, p. 125-153. https://doi.org/10.3406/rfp.2000.1039
  • Baumann, U., Shelley, M., Murphy, M., White, C. (2008), New challenges, the role of the tutor in the teaching of languages at a distance. " Distances et savoirs ". 6 (3) s.365-392. Online : https://ds.revuesonline.com/gratuit/DS6_3_05_Baumann.pdf, [consulté le 23.05.2022]. https://doi.org/10.3166/ds.6.365-392
  • Becchetti-Bizot, C., Houzel, G., Taddei F. (2017), Vers une société apprenante : rapport sur la recherche et développement de l'éducation tout au long de la vie. Ministère de l'Education de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, Online : https://www.education.gouv.fr/vers-une-societe-apprenante-rapport-sur-la-recherche-et-developpement-de-l-education-tout-au-long-de-5843 [consulté le 6.06. 2022].
  • Borkowska N. (2018), Tutoring w edukacji. "Colloquium Edukacja - Polityka - Historia", 4/(32), s. 5-20.
  • Brzezińska A. I., Appelt K. (2013), Tutoring nauczycielski - tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. "Forum Oświatowe", 2(49), s. 13-29.
  • Brzozowski T.T. (2017), Tutoring jako alternatywna metoda edukacji. "Przedsiębiorczość - Edukacja [Entrepreneurship - Education] ", 13, s. 291-303. https://doi.org/10.24917/20833296.13.21
  • De Ketele J.M. (2010), La pédagogie universitaire : un courant en plein développement. "Revue française de pédagogie" 172, s. 5-13, Online : <http://journals.openedition.org/rfp/2168> [consulté le 8.05.2022]. https://doi.org/10.4000/rfp.2168
  • Gordon E.E., Gordon E.H. (1990), Centuries of tutoring. A history of alternative education in America and Western Europe. Lanham : University Press of America.
  • Kwaśny J., Żur A. (2018). Tutoring a kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych - studium przypadku Wydziałowej Indywidualnej Ścieżki Edukacyjnej. "Horyzonty Wychowania", 17(43), p. 85 94.
  • Karpińska-Musiał B. (2016), Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia - instytucja - dydaktyka - tutor. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
  • Lebrun M. (2021), Pédagogie universitaire toujours en développement : un chemin partagé entre enseignants et conseillers. " Distances et médiations des savoirs" 34, Online : http://journals.openedition.org/dms/6280 , [consulté le 12.06.2022]. https://doi.org/10.4000/dms.6280
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2016), "Metoda tutoringu innowacyjnym sposobem pracy wychowawczej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej", Konkurs nr DE-WZP-262.1.8.2016, Online: https://archiwum-bip.men.gov.pl/zadania-publiczne/metoda-tutoringu-innowacyjnym-sposobem-pracy-wychowawczej-profilaktycznej-i-resocjalizacyjnej-konkurs-nr-de-wzp-262-1-8-2016.html, [consulté le 12.06.2022].
  • Pourcelot C. (2020), Le tutorat universitaire en France : quelles mises en oeuvre pour quelle évaluation et amélioration ? "La Revue LeeE", 2 Online : https://doi.org/10.48325/rleee.002.03 [consulté le 12.06. 2022].
  • Sarnat-Ciastko A. (2014), Czy mnie dostrzegasz, czy odpowiadasz na moje potrzeby? Obecnośc znaków rozpoznania w relacji tutorów i ich podopiecznych. Perspektywa uczniów. "Przegląd Badań Edukacyjnych. Educational Studies Review", 19 (2/2014), s. 43-60. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.021
  • Sarnat-Ciastko A., (2015), Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Wagner L. (1990), Social and historical perspectives on peer teaching in education, (dans :) Foot H.C., Morgan M.J., et Shute R.H. (eds), Children helping children. New York : John Wiley et Sons, s. 21-42.
  • Wood D. (2000), Społeczne interakcje jako tutoring, (dans:) Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (eds.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 214-245.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
16463067

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2022_59_2_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.