Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2(48) | 41-62

Article title

Pochłaniacze czasu – doktorzy na uczelniach w Polsce wobec organizacji czasu ich pracy

Content

Title variants

EN
Time absorbers: PhD holders at universities in Poland and the organisation of their working time

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule analizujemy cztery części składowe pracy akademickiej: pracę badawczą, dydaktykę, pracę administracyjną oraz współpracę naukową z innymi badaczami, wykorzystując materiały z raportu „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”. Pokazujemy, jak pracownikom naukowo- dydaktycznym ze stopniem doktora układa się kalendarz ich pracy i jak zwiększają oni swoje budżety czasu pracy, żeby zdobyć czas na pracę naukową i habilitować się na czas. Przybliżamy też skutki pracy w takich reżimach czasowych. Efektem naszych badań jest ukazanie pewnego modelu pracy akademickiej, w którym porównane są ze sobą typy zadań składających się na całokształt pracy osób z tytułem doktora zatrudnionych na etatach naukowo-dydaktycznych.
EN
The paper presents an analysis of four components of academic work: research, teaching, administration and collaboration. Basing on the report „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową” it shows how PhDs in teaching and research positions have their time scheduled and how they manage their time budgets in order to find some time for research and proceed to habilitation. The consequences of living and working within such temporal regimes are taken into account. The paper presents a model of academic work, which allows comparing these four components with each other.

Year

Issue

Pages

41-62

Physical description

Dates

published
2016-12-15

Contributors

author
  • asystent w Zakładzie Dydaktyki w Instytucie Pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim. Współorganizator kół naukowych i stowarzyszenia Na Styku, zajmujących się szeroko rozumianą międzykulturowością. Absolwent pedagogiki i zarządzania. Jego zainteresowania badawcze obejmują pedagogikę długu, organizację współpracy i zastosowanie gier w edukacji, a także uczenie się w ruchach społecznych oraz krytyczne studia nad uniwersytetem.
  • pedagożka, skandynawistka, nauczycielka języków obcych i tłumaczka. Doktorat na temat edukacji dorosłych migrantów napisała i obroniła w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka artykułów naukowych na temat edukacji i integracji migrantów, uczenia się w ruchach społecznych oraz tworzenia gier edukacyjnych.

References

  • Acker, S., Armenti, C. (2004). Sleepless in academia. Gender and Education. 16(1): 3-24.
  • Berg, M., Seeber, B.K. (2013). The Slow Professor: Challenging the Culture of Speed in the Academy. Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal. 6 (3): 1-7.
  • Colley, H., Henriksson, L., Niemeyer, B., Seddon, T. (2012). Competing time orders in human service work: Towards a politics of time. Time & Society. 21 (3): 371-394.
  • Crary, J. (2015). 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Krater.
  • Cummings, W.K., Shin, J.C. (2014). Teaching and Research in Contemporary Higher Education: An Overview. W: J.C. Shin, A. Arimoto, W.K. Cummings, U. Teichler (red.). Teaching and Research in Contemporary Higher Education. Systems, Activities and Rewards (1-12). Dordrecht – Heidelberg – New York – London: Springer.
  • Hattie, J., Marsh, H.W. (1996). The Relationship Between Research and Teaching: A Meta- Analysis. Review of Educational Research. 66 (4): 507-542.
  • Hey, V. (2001). The Construction of Academic Time: Sub/contracting Academic Labour in Research. Journal of Education Policy. 16 (1): 67-84.
  • Kowzan, P., Krzymiński, D. (2012). Pomiędzy alienacją a emancypacją: rola rad doktoranckich w ustalaniu pozycji doktorantów na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego. W: M. Trawińska, M. Maciejewska (red.). Uniwersytet i emancypacja: wiedza jako działanie polityczne - działanie polityczne jako wiedza (57-73). Wrocław: Interdyscyplinarna Grupa Gender Studies.
  • Kowzan, P., Zielińska, M., Kleina-Gwizdała, A., Prusinowska, M. (2016)
  • „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”. Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Raport NOU. Gdańsk – Bydgoszcz – Warszawa: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
  • Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Kwiek, M. (2016). The European research elite: A cross-national study of highly productive academics in 11 countries. Higher Education. 71 (3): 379-397.
  • Kwiek, M., Antonowicz, D. (2015). The Changing Paths in Academic Careers in European Universities: Minor Steps and Major Milestones. W: T. Fumasoli, G. Goastellec, B.M. Kehm (red.). Academic Work and Careers in Europe: Trends, Challenges, Perspectives (41-68). Cham -Heidelberg - New York - Dordrecht - London: Springer International Publishing.
  • Marsh, H.W., Hattie, J. (2002). The Relation Between Research Productivity and Teaching Effectiveness: Complementary, Antagonistic, or Independent Constructs? The Journal of Higher Education. 73 (5): 603-641.
  • Menzies, H., Newson, J. (2007). No Time to Think: Academics’ life in the globally wired university. Time & Society. 16 (1): 83-98.
  • Menzies, H., Newson, J. (2008). Time, stress and intellectual engagement in academic work: Exploring gender difference. Gender, Work and Organization. 15(5): 504-522.
  • Musiał, K. (2014). Reformy edukacji wyższej w Finlandii – w obszarze finansowania szkół wyższych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Müller, R. (2014). Racing for What? Anticipation and Acceleration in the Work and Career Practices of Academic Life Science Postdocs. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research. 15 (3), art. 15. http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2245/3726 [20.10.2016].
  • O’Neill, M. (2014). The slow university: Work, time and well-being. Forum: Qualitative Social Research, 15(3), art. 14. http://discoversociety.org/2014/06/03/the-slow-university-work-time-and-well-being/ [20.10.2016].
  • Rosa, H. (2003). Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society. Constellations. 10 (1): 3-33.
  • Rutkowiak, J. (2010). O tęsknocie do uniwersyteckiej przyjaźni: przemiany w uniwersytecie, przemiany w jego ludziach. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. 51 (3): 53-65.
  • Shin, J.C., Arimoto, A., Cummings, W.K., Teichler, U. (red.) (2014). Teaching and Research in Contemporary Higher Education. Systems, Activities and Rewards. Dordrecht – Heidelberg – New York – London: Springer.
  • Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Szadkowski, K. (2016). Socially Necessary Impact/Time: Notes on The Acceleration of Academic Labor, Metrics and The Transnational Association of Capitals. Teorie Vědy /Theory of Science. XXXVIII: 1-30.
  • Tomlinson, J. (2007). The Culture of Speed. The Coming of Immediacy. Los Angeles – London – New Delhi – Singapore: Sage Publications.
  • Vostal, F. (2014). Speed kills, speed thrills: Constraining and enabling accelerations in academic work-life. Globalisation, Societies and Education. 13 (3): 295-314.
  • Vostal, F. (2015). Academic life in the fast lane: The experience of time and speed in British academia. Time & Society. 24 (1): 71-95.
  • Vostal, F. (2016). Accelerating academia: the changing structure of academic time. London: Palgrave MacMillan.
  • Ylijoki, O.-H. (2011). Boundary-work between work and life in the high-speed university. Studies in Higher Education. 38: 1-14.
  • Ylijoki, O.-H., Mäntylä, H. (2003). Conflicting Time Perspectives in Academic Work. Time & Society. 12 (1): 55-78.
  • Zielińska, G., Kowzan, P. (2016). Mobilność zagraniczna polskich doktorów – możliwości i bariery. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1 (47): 183-203.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_nisw_2016_2_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.