Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 18 | 307-320

Article title

„W kąpieli wszyscy są nadzy”. Film Saitō Torajirō Pięciu panów z Tokio i demokratyzacja w kinie japońskim

Content

Title variants

EN
“EVERYONE IS NAKED WHEN TAKING A BATH”. SAITŌ TORAJIRŌ’S FIVE MEN FROM TOKYO AND THE DEMOCRATIZATION IN THE JAPANESE FILM.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Pięciu panów z Tokio w reżyserii Saitō Torajirō to jeden z pierwszych filmów powstałych w okupowanej Japonii po wprowadzeniu w życie nowych przepisów organizujących funkcjonowanie przemysłu filmowego. Kręcony w plenerach zniszczonej stolicy w ostatnich miesiącach 1945 roku film jest komedią, w której w satyrycznym świetle przedstawiono rozmaite strony codziennego życia po zakończeniu wojny. Artykuł jest próbą przedstawienia strategii obranych przez twórców Pięciu panów z Tokio wobec opracowanych przez siły okupacyjne wytycznych nakazujących produkcję filmów propagujących demokratyzację kraju.
EN
Among the first films created in Japan after the implementation of new regulations concerning film production under the allied occupation (1945-1952) was Saitō Torajirō’s Five Men from Tokyo produced in the last months of 1945. Although it was shot on location in the barren wasteland of post-war Tokyo Saitō’s film is a comedy satirizing various aspects of life after the national trauma of the lost war. This article is a brief analysis of the ways in which the film adheres to the guidelines devised by the GHQ to promote democratization. The paper also points out how the acclaimed filmmaker attempted to avoid making a simple propaganda movie in the vein of other films produced immediately after the war.

Journal

Year

Volume

18

Pages

307-320

Physical description

Dates

published
2016-12-01

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań

References

  • Cox Vicky. Margaret Sanger. Philadelphia: Chelsea House, 2005.
  • Eiga Hozon, Kyōkai. Web. 20.1.2015. <http://filmpres.org>
  • “Eigakan keikyō chōsa”. Kinema Junpō 1 (1946).
  • Galbraith IV, Stuart. The Toho Studios Story: A History and Complete Filmography. Lanham: Scarecrow Press, 2005.
  • “Hanminshushugi eiga no jokyo ni kan suru ken”. Senjika eiga shiryō: Eiga nenkan Shōwa jūhachi jūku nijūnen. Daiikkan. Red. Tōkyō Kokuritsu Kindai Bijitsukan Firumu Sentā. Tōkyō: Nihon Tosho Sentā, 2006.
  • “Heiwa kokka kensetsu e eiga no seisaku hōshin kimeru”. Kinema Junpō 1 (1946).
  • Hirano Kyōko. Tennō to seppun. Tōkyō: Sōshisha, 1998.
  • Hirosawa Ei. “Yāsan no 1946”. Yahashira Toshio. Hito to shinario. Red. Shinario Sakka Kyōkai Shuppan Iinkai. Tōkyō: Nihon Shinario Sakka Kyōkai, 1992.
  • Kanda Fumito. Senryō to minshushugi. Tōkyō: Shōgakkan, 1989.
  • Mori Iwao. “Kyū ni ni no shuki”. Eiga Hyōron 4 (1945).
  • Ōshima Nagisa. Taikenteki sengo eizōron. Tōkyō: Asahi Shinbunsha Shuppankyoku, 1975.
  • “Rengōgun saikō shireikan eiga seisaku e shiji”. Eiga Hyōron 4 (1945).
  • Saitō Torajirō. Nihon no kigekiō. Satō Torajirō jiden. Tōkyō: Seiryū Shuppan, 2005.
  • Sasaki Yasushi. Rakuten, rakkan eiga kantoku Sasaki Yasushi. Tōkyō: Waizu Shuppan, 2003.
  • Satō Tadao. Nihon eiga shi 2. 1941-1959. Tōkyō: Iwanami Shoten, 1995.
  • Tōkyō gonin otoko. Reż. Saitō Torajirō. Tōkyō: Tōhō, 1945.
  • Tokyō Kokuritsu Kindai Bijutsukan Firumu Sentā. Web. 20.1.2015. <http://nfcd.momat.go.jp>
  • Yamane Sadao. Yamane Sadao no otanoshimi eiga seminā: Hanzaisha wa dare ka. Tōkyō: Kinema Kurabu,

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_p_2016_18_10593
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.