Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3 | 135-150

Article title

Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego

Content

Title variants

EN
From Fantasia to Gumball – the Aesthetics of the Animated Film

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czym była animacja niegdyś i czym jest dziś. Na podstawie refleksji filmoznawców i twórców autorka formułuje definicję filmu animowanego, wskazując na ograniczenie referencjalności, fikcjonalność i charakter synkretyczny jako główne wyróżniki filmu animowanego. Przywołuje dwa nurty działalności twórców animacji: film artystyczny i film masowy, popularny oraz omawia dwa przykłady ich krzyżowania się: słynną Disneyowską Fantazję oraz wybrane współczesne seriale dla dzieci.
EN
The paper attempts to answer, what was the animation in the past and what it is today. According to the author animated film stands out a special references with the physical reality, a creativity and a syncretism. She describes two trends in animated film: the art animation and the popular animation and she analyzes two examples meeting this trends: Walt Disney’s Fantasia and contemporary TV series such as The Amazing World of Gumball.

Year

Issue

3

Pages

135-150

Physical description

Dates

published
2016-05-30

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Poznań

References

  • Adorno Theodor, Horkheimer Max, 2010, Dialektyka Oświecenia, Łukasiewicz M. (przeł.), Warszawa.
  • Armata Jerzy, 2014, Polski film dla dzieci i młodzieży, Warszawa.
  • Balázs Béla, 1957, Wybór pism, Jung K., Porges R. (przeł.), Jackiewicz A. (oprac.), Warszawa.
  • Cholodenko Alan, 1997-1998, Usidlanie klatek w animacji, Rutkowska T. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.
  • Denslow Phillip Kelly, 2011, What is animation and who needs to know? An essay on definition, w: A Reader in Animation Studies, Pilling J. (red.), Indiana University Press.
  • Elsaesser Thomas, 2001, Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas, Wilczyńska A., Majewska E. (przeł.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 35-36.
  • Frukacz Mariusz, 2008, 24 klatki na sekundę. Rozmowy o animacji, Kraków.
  • Giżycki Marcin, 2000, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa.
  • Grodź Iwona, 2015, Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Warszawa.
  • Irzykowski Karol, 1982, X Muza oraz Pomniejsze pisma, Kraków.
  • Katzenberg Jeffrey, 2006, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, Romkowska E., Kołodyński A. (przeł.), Warszawa.
  • Krótka historia animacji filmowej, 1997-1998, Rutkowska T. (oprac.), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.
  • Lowry Brian, 2011, Cartoon Net Charms With Clever Import Gumball, „Variety”, May 4.
  • Majewski Tomasz, 2006, Od Feature Concert do Gesamtkunstwerk: »Fantazja« Walta Disneya, w: Kino amerykańskie: dzieła, Durys E., Klejs K. (red.), Kraków.
  • Piotrowska Anita, Były sobie emocje, https://www.tygodnikpowszechny.pl/bylysobie-emocje-29089
  • Sitkiewicz Paweł, 2009, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk.
  • Tucker Ken, 2012, Wildly imaginative, with tantrums and giggles, „Entertaiment Weekly”. August 12.
  • Vieira Mark, 2010, Irving Thalberg: Boy Wonder to Producer Prince, Berkeley.
  • Wellins Mike, 2015, Myśleć animacją. Podręcznik dla filmowców, Wojnach A. (przeł.), Warszawa.
  • Wells Paul, 2009, Animacja, Garbiński A. (przeł.), Warszawa.
  • Wójcik Jerzy, 1997-1998, Kilka uwag o animacji kinematograficznej (inspirowanych twórczością reżysera Henryka Ryszki), „Kwartalnik Filmowy”, nr 19-20.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2016_1_3_13
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.