Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 | 83-96

Article title

Projekt „Literatura”

Content

Title variants

EN
„Literature” Project

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł prezentuje refleksje związane z uniwersytecką dydaktyką literatury oraz koniecznością (uzasadnioną bądź nie) dostosowania metod kształcenia do możliwości współczesnego odbiorcy. Poruszone zostały w nim także kwestie dotyczącego definiowania nowego pokolenia studentów przez pryzmat cyfrowych technologii. Fundamentalne dla rozważań jest jednak zagadnienie akademickiej edukacji literackiej, która nierzadko nie wzbudza entuzjazmu wśród studentów, traktujących przedmiot jako mało praktyczny. W tekście odwołuję się do własnych doświadczeń dydaktycznych, wyrażając przekonanie, że odarta ze sztywnych reguł współczesnego kształcenia oraz uwolniona z konieczności urozmaicania dyskusji nowatorskimi metodami aktywizującymi studenta, literatura broni się sama, podlegając jednak w głównej mierze interpretacji przez pryzmat współczesności. Artykuł, zwracając uwagę na przemiany czytelnictwa, edukacji i historycznej pamięci, prezentuje stanowisko wyrażające potrzebę powrotu do klasycznych ścieżek edukacyjnych – dialogu i dyskusji o doświadczeniu czytelniczym.
EN
The article presents opinions related to university literature teaching and the necessity (justified or not) of adapting teaching methods to the abilities of a modern recipient. It also concentrates on the problem with defining new generation of students, through the prism of digital technology. However, the fundamental issue to consider, is the problem of academic literary education, which often does not raise enthusiasm among students. Many of them are treating the subject as not practical enough. I also refer to my own teaching experience; expressing the point of view that literature defends itself, besides lacking strict rules of modern education and the need to diversify students discussions using innovative, activating methods. Its interpretation is, however, dependent on contemporary context. The article, notes the common change in reading, education and historical memory, presents the necessity of preserving traditional educational paths – focused on dialogue and discussion about the reader’s experience.

Year

Issue

4

Pages

83-96

Physical description

Dates

published
2016-12-20

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Poznań

References

  • Chachulski Tomasz, 2014, Polonistyczne wybory. Między klasycznym fundamentem a koniecznością zmian, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 52-57.
  • Dobrovský Pavel, 2014, Hry se nedají od politiky oddělit. Rozhovor s Vítem Šislerem, „Level”, nr 248, s. 34-41.
  • Gietka Edyta, 2010, Głosy. Jak opowiedzieć Auschwitz, „Polityka”, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1502591,1,jak-opowiedziecauschwitz.read (dostęp 15.09.2016).
  • Heck Dorota, 2014, Apologia i apoteoza, czyli spis lektur na studiach, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 308-319.
  • Korzeniowski Bartosz, 2012, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Kraków.
  • Kostkiewiczowa Teresa, 2014, Czy świat potrzebuje humanistów?, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 25-31.
  • Koziołek Ryszard, 2014, Komu opowiadać o przeszłości literatury polskiej, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 295-303.
  • Koziołek Ryszard, 2016, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec.
  • Nowak Piotr, 2012, Hodowanie troglodytów, „Rzeczpospolita”, http://www.rp.pl/artykul/905410-Hodowanie-troglodytow.html#ap-1 (dostęp 15.09.2016).
  • Nycz Ryszard, 2012, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa.
  • Pennac Daniel, 2007, Jak powieść, Bieńkowska K. (przeł.), Warszawa.
  • Prensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”,nr 5, s. 1-6, http://www.nnstoy.org/download/technology/Digital+Natives+Digital+Immigrants.pdf (dostęp 15.09.2016).
  • Rorty Richard, 2006, Wybawienie od egotyzmu: James i Proust jako ćwiczenia duchowe, Żychliński A. (przeł.), „Teksty Drugie”, nr 1-2, s. 181-204.
  • Szczukowski Dariusz, 2014, Nauczanie literatury jako wyzwa(la)nie i wyznanie, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, Kraków, s. 409-419.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2016_1_4_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.