Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 6 | 99-118

Article title

Szkolna narracja o uchodźcach a formacyjny wymiar edukacji polonistycznej

Authors

Content

Title variants

EN
School narration on refugees and the formative dimension of Polish language education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Podstawową tezą artykułu jest przekonanie, że warunkiem skutecznego realizowania formacyjnej funkcji edukacji humanistycznej jest refleksja nad współczesnym światem, a szczególnie nad tak niepokojącymi i aktualnymi problemami, jak np. napięcia międzykulturowe, migracje i związany z nimi kryzys uchodźczy. Analiza w polskiej szkole tekstów podejmujących tę tematykę może być odpowiedzią na kryzys etyczny polegający na izolowaniu się od cudzego cierpienia i na bierności wobec zła, zwłaszcza jeśli ofiarami są ludzie należący do innej niż nasza wspólnoty kulturowej czy narodowej. Inspirację do takich rozważań można odnaleźć w reportażach poświęconych uchodźcom i ich sytuacji.
EN
The basic thesis of the article is the conviction that the condition for an effective implementation of the formative function of humanistic education is reflection on the contemporary world, and especially on such disturbing and current problems as, for example, intercultural tensions, migrations and connected with them the refugee crisis. The analysis of texts addressing this topic in the Polish school may be a response to the ethical crisis of isolation from other people’s suffering and passivity towards evil, especially if the victims are people belonging to a different cultural or national community. Inspiration for such considerations can be found in reportages devoted to refugees and their situation.

Year

Issue

6

Pages

99-118

Physical description

Dates

published
2017-12-29

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Bauer Wolfgang, 2016, Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Kalinowska E. (przeł.), Wołowiec.
  • Bauman Zygmunt, 2016, Obcy u naszych drzwi, Mincer W. (przeł.), Warszawa.
  • Bobkowski Andrzej, 2003, Szkice piórkiem, Warszawa.
  • Boni Katarzyna, Tochman Wojciech, 2014, Kontener, Warszawa.
  • Chrząstowska Bożena, 2009, Konteksty aksjologiczne, w: Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań, s. 145-162.
  • Kapuściński Ryszard, 2006, Ten Inny, Kraków.
  • Kłakówna Zofia Agnieszka, 2017, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.
  • Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.
  • Liberti Stefano, 2013, Na południe od Lampedusy, Wyrembelski W. (przeł.), Wołowiec.
  • Mikołajewski Jarosław, 2017, Niewierzący praktykujący, „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2017, http://wyborcza.pl/7,75968,21957829,niewierzacy-praktykujacy.html (dostęp 10.09.2017).
  • Mikołajewski Jarosław, 2017, Terremoto, Warszawa.
  • Mikołajewski Jarosław, 2015, Wielki przypływ, Warszawa.
  • Szwecja czyta. Polska czyta, 2015, Tubylewicz K. i Diduszko-Zyglewska A. (red.),Warszawa.
  • Miller Krzysztof, 2013, 13 wojen i jedna, Kraków.
  • Miller Krzysztof, 2017, Fotografie, które nie zmieniły świata, Warszawa.
  • Rawlence Ben, 2017, Miasto cierni. Największy obóz dla uchodźców, Kowalski S. (przeł.), Wołowiec.
  • Steiner George, 1993, W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury, Kubińska O. (przeł.), Gdańsk.
  • Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2017_6_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.