Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 12 | 221-232

Article title

Technologie i opowiadanie o przeszłości a wyzwania animacji kultury

Content

Title variants

EN
Technologies, historical storytelling, and the challenges of cultural animation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
12 marca 2020 roku sztab kryzysowy z udziałem ministra kultury i dziedzictwa narodowego wprowadził w Polsce lockdown. Dla większości instytucji był to początek aktywności w zupełnie innych warunkach i przymus redefinicji dotychczasowych działań. Przez blisko trzy miesiące instytucje kultury pozbawione możliwości normalnej, stacjonarnej pracy musiały się zmierzyć z wyzwaniem funkcjonowania on-line. Szybko okazało się, że retransmisje wydarzeń, przypominanie archiwalnych nagrań ze spotkań autorskich i wirtualne spacery nie są rozwiązaniem, które na długo jest w stanie utrzymać uwagę publiczności. W celem tekstu jest przyjrzenie się warunkom i metodom, w jakich kultura, a zarazem edukacja może i powinna być dziś realizowana. Na tle prowadzonych przez polskie instytucje kultury działań animacyjnych i edukowania w nowej formie przedstawiony został przykład działań prowadzonych w Lublinie, przez Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, który od końca lat 90. wykorzystuje w swoich działaniach Internet i nowe technologie do przekazywania wiedzy o historii i lokalnym dziedzictwie kulturowym. Autorzy w artykule szukają odpowiedzi na pytania czy instytucje kultury są przygotowane do działań z użyciem nowych technologii oraz jak realizują cele edukacji humanistycznej.
EN
On March 12, 2020, the crisis staff with the Minister of Culture and National Heritage introduced a lockdown in Poland. For most cultural institutions, it was the beginning of activity in completely different conditions and a necessity to redefine the activities. For nearly three months, cultural institutions deprived of the possibility of normal stationary work. They had to face the challenge of operating on-line. It quickly turned out that retransmissions of events, recalling archival recordings and virtual walks are not solutions that can keep the audience’s attention for a long time. The aim of the text is to examine the conditions and methods in which culture, and education, can and should be realized today. The article presents an example of activities carried out in Lublin by the “Grodzka Gate - NN Theater” Center, which since the late 1990s uses the Internet and new technologies in history and local cultural heritage. The authors of the article look for answers to the questions how cultural institutions are prepared to operate with the use of new technologies and how they implement the goals of humanities education.

Year

Issue

12

Pages

221-232

Physical description

Dates

published
2020-12-31

Contributors

author
  • Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie
  • Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2020_12_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.