Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 14 | 141-154

Article title

Możliwości i ograniczenia stosowania wybranych strategii motywowania studentów w warsztacie pracy polonisty uniwersyteckiego

Content

Title variants

EN
Capabilities and Limitations of Applying Chosen Motivational Strategies for Students in Teaching Polish Literature at University

Languages of publication

Abstracts

EN
The article focuses on students’ motivation regarding the didactics of Polish Literature. The author recognizes possibilities and constraints of chosen motivation strategies, pointing out the specificity of Polish Literature as a field of study and the factors which determine the work with these students. Basing on her own didactic practices, the author proposes a few ideas of raising the level of motivation in the group of students, pursuing the virtuous cycle of learning, and improving their self-esteem. The text refers to different strategies of motivation based on the humanistic and constructivist paradigms and presents the advantages of applying the motivation-centred approach, in which the teacher reinforces the intrinsic motivation of students, respects their individual choices and, generally, make them the subjects of the whole learning process. The topic seems to be especially weighty in the context of return to stationary education after the coronavirus crisis.
PL
Tekst porusza problem motywacji u studentów polonistyki i kierunków pokrewnych. Autorka koncentruje się na możliwościach i ograniczeniach wybranych strategii motywowania, zwracając uwagę na specyfikę kierunku studiów i uwarunkowania pracy ze studentem polonistyki. W oparciu o własną praktykę dydaktyczną przedstawia propozycje działań, które mogą wpłynąć na podniesienie motywacji studentów, zrealizowanie budującego cyklu uczenia się, ale także poprawę samooceny i wzmacnianie pozytywnych przekonań o własnym potencjale. Odwołuje się do strategii motywowania opartych na modelach humanistycznym i konstruktywistycznym, przedstawiając korzyści, jakie dla dydaktyki polonistycznej może przynieść podejście oparte na wzmacnianiu wewnętrznej motywacji studenta i respektowaniu jego indywidualnych wyborów – a więc uczynienie go podmiotem procesu uczenia się. Zagadnienie to zasługuje na szczególny namysł w kontekście powrotu do nauczania stacjonarnego po kryzysie pandemicznym.

Year

Issue

14

Pages

141-154

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

References

  • Całek Anita, 2014, Techniki efektywnego czytania i uczenia się w dydaktyce uniwersyteckiej, w: Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, Kraków.
  • Cieślak-Sokołowski Tomasz, 2012, Blisko tekstu: lektura krytyczna, dydaktyka uniwersytecka a teorie kulturowe, „Edukacja”, nr 2.
  • Danilewska Joanna, 2004, Zaufanie w relacji nauczyciel akademicki–student, w: Skulicz D. (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, Kraków.
  • Dziedziczak-Foltyn Agnieszka, 2018, Tutoring, coaching, mentoring w edukacji wyższej – potrzeba instytucjonalizacji metod i profesjonalizacji kompetencji, w: Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red. nauk.), Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki, Kraków.
  • Fish Stanley, 2002, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, w: Interpretacja,retoryka, polityka. Eseje wybrane, Grzeliński A. (przeł.), Kraków.
  • Grabowski Damian, 2014, Jak motywować studentów? Próba udzielenia odpowiedzi w świetle teorii autodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deciego, w: Kożusznik B., Polak J. (red.), Uczyć z pasją. Wskazówki dla nauczycieli akademickich, Katowice.
  • Jacko Jan F., Szczepaniak Daniel, Szewczyk Tomasz, Śliwa Agnieszka, 2020, Niektóre determinanty ocen w ankietach studenckich a kompetencje dydaktyków. Przyczynek do dyskusji, w: Sajdak-Burska A., Maciejowska I. (red.), Profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego, Kraków.
  • Kosz Justyna, 2012, „Sukces niejedno ma imię”. Metoda projektów jako jedna ze strategii rozwijania poczucia sprawstwa i nabywania kompetencji uczniów do współpracy, „Forum Dydaktyczne”, nr 9/10.
  • Nussbaum Martha, 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Pawłowski Ł. (przeł.), Warszawa.
  • Petty Geoff, 2010, Motywacja, w: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Bartosik J. (przeł.), Sopot.
  • Polonistyczna dydaktyka ogólna, 2019, Fiszbak J. (red.), Łódź.
  • Porzucek-Miśkiewicz Maria, Wawrzyniak Sonia, 2018, O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2.
  • Sajdak Anna, 2014, Sztuka motywowania w edukacji zdalnej skoncentrowanej na uczniach, w: Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, Kuźma J., Pułka J. (red. nauk.), t. 2, Kraków.
  • Sajdak-Burska Anna, 2013, Paradygmaty dydaktyki akademickiej, w: Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich, Kraków.
  • Sajdak-Burska Anna, 2018, Paradygmat humanistyczny w dydaktyce akademickiej – utopia, konieczność, szansa?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2.
  • Strawa-Kęsek Ewelina, 2015, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Kraków.
  • Dokumenty elektroniczne:
  • Górniak-Prasnal Karolina, 2021, ankieta na Microsoft Forms Praca roczna – work in progres (?), https://tiny.pl/r6bbm (dostęp 6.05.2021).
  • Sylabusy dla kierunku polonistyka-komparatystyka na Uniwersytecie Jagiellońskim, 2021, https://sylabus.uj.edu.pl/pl/2/1/2/21/96 (dostęp 9.06.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2050853

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2021_14_13
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.