Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 24 | 1 | 263-267

Article title

ZMIANA SYMULOWANA. TOTALITARYZM I TO, CO NASTĄPIŁO PÓŹNIEJ

Content

Title variants

EN
SIMULATED CHANGE: TOTALITARIANISM AND WHAT COMES NEXT.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Mój komentarz dotyczy oceny wpływu totalitarnego, komunistycznego dziedzictwa na system edukacji. Zostało to przeprowadzone w jednym z rozdziałów książki Aviezera Tuckera, The Legacies of Totalitarianism. Według niego głównym dylematem posttotalitarnego uniwersytetu jest odpowiedź na pytanie,czy celem fundamentalnej restrukturyzacji szkolnictwa wyższego jest osiągnięcie autonomii, czy zagwarantowanie sobie poparcia państwa poprzez symulację zmiany. Tucker twierdzi, że system boloński oznacza transformację uniwersytetów w zarządzane przez państwo korporacje, które obniżają standardy nauczania i wprowadzają różne mechanizmy mierzenia aktywności naukowej. Autor przekonująco argumentuje, że nieintecjonalnym efektem przystąpienia byłych krajów komunistycznych do Unii Europejskiej jest powrót do znanego w okresie komunizmu modelu symulowania zmian w szkolnictwie wyższym.
EN
My intervention focuses on Aviezer Tucker’s assessment of legacies of totalitarianism in the educational system. Tucker singles out a major dilemma of post-totalitarian universities: to fundamentally restructure in order to become autonomous or to simulate change while preserving state support. He contendsthat the Bologna system meant the transformation of universities into state-managed corporations that lowered standards and introduced various mechanisms of measuring performance. Thus, Tucker convincingly argues, the unwanted result of including the former communist coun-tries in the European Union was the return to a familiar model of simulated change in the field of education.

Journal

Year

Volume

24

Issue

1

Pages

263-267

Physical description

Dates

published
2019-06-15

Contributors

  • Universitatea din București

References

  • Hirschman, Albert O. Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1970.
  • Linz, Juan J. Totalitarian and Authoritarian Regimes. Londyn: Lynne Rienner Publishers, 2000.
  • Sartori, Giovanni. The Theory of Democracy Revisited. Chatham, NJ: Chatham House, 1987.
  • Tucker, Aviezer. The Legacies of Totalitarianism: A Theoretical Framework. Nowy Jork: Cambridge University Press, 2015.
  • Tucker, Aviezer. „Paranoids May Be Persecuted: Post-totalitarian Transitional Justice”. Retribution and Reparation in the Transition to Democracy. Red. J. Elster. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. S. 181-205.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_por_2019_1_22
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.