Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 29 | 2 | 277-293

Article title

„Der Triumph der Vegetation ist total“ – eine Re-Lektüre von Michel Houellebecqs La carte et le territoire aus humanökologischer Perspektive

Content

Title variants

EN
“The Triumph of Vegetation is Total”: a Re-Reading of Michel Houellebecq’s La carte et le territoire from the Perspective of the Environmental Humanities

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the interdependences between humans and their natural environment as developed in Houellebecq’s The Map and the Territory (2010). These are negotiated via the visual arts. The paintings and photographs by the artist Jed Martin reflect the place of humans in nature and culture, thereby shifting the agency from humans to nature. The last photographic installations adopt the perspective of vegetation, which has replaced human agency. Through the medium of art, Houellebecq’s novel creates transversal alliances, practices and visions that are at odds with the industrial-technological hybris of the Anthropocene. Houellebecq’s text is reflected in the context of the ethical debate about the Anthropocene.
PL
Artykuł traktuje współzależności między człowiekiem a jego środowiskiem naturalnym przedstawione w powieści Mapa i terytorium (2010) Michel’a Houellebecq’a, gdzie są one negocjowane za pomocą sztuk wizualnych. Obrazy i fotografie artysty Jeda Martina stają się miejscem kontemplacji i refleksji pozycji człowieka w kulturze i naturze. W nich sprawczość (agency) człowieka z człowieka stopniowo przechodzi na naturę. W ostatnich instalacjach fotograficznych przyjęto perspektywę roślinności, która zastępuję ludzką sprawczość. W medium sztuk wizualnych wypróbowane są transwersalne alianse, alternatywne praktyki i wizje, które kwestionują industrialno-techniczną hybris antropocenu. Powieść Houellebecq’a czytana jest w kontekście etnicznej debaty o antropocenie.      
DE
Der Beitrag geht den in Karte und Gebiet (2010) von Houellebecq entfalteten Wirkungszusammenhängen zwischen dem Menschen und seiner natürlichen Umwelt nach. Diese werden anhand der visuellen Künste verhandelt. Die Gemälde und Fotografien des Künstlers Jed Martin werden zu Schauräumen, die den Ort des Menschen im natur-kulturellen Ganzen reflektieren und dabei eine Verschiebung der Agency vom Menschen zur Natur vollziehen. In den letzten fotografischen Installationen wird die Perspektive der Pflanzenwelt eingenommen, welche die Handlungsmacht des Menschen abgelöst hat. Über das Medium der Kunst werden transversale Allianzen, Praktiken und Visionen entworfen, die sich quer zur industriell-technologischen Hybris des Anthropozän stellen. Houellebecqs Roman wird im Kontext der ethischen Debatte über das Anthropozän gelesen.

Keywords

Journal

Year

Volume

29

Issue

2

Pages

277-293

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2044112

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_por_2021_2_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.