EN
The article deals with the interdependences between humans and their natural environment as developed in Houellebecq’s The Map and the Territory (2010). These are negotiated via the visual arts. The paintings and photographs by the artist Jed Martin reflect the place of humans in nature and culture, thereby shifting the agency from humans to nature. The last photographic installations adopt the perspective of vegetation, which has replaced human agency. Through the medium of art, Houellebecq’s novel creates transversal alliances, practices and visions that are at odds with the industrial-technological hybris of the Anthropocene. Houellebecq’s text is reflected in the context of the ethical debate about the Anthropocene.
PL
Artykuł traktuje współzależności między człowiekiem a jego środowiskiem naturalnym przedstawione w powieści Mapa i terytorium (2010) Michel’a Houellebecq’a, gdzie są one negocjowane za pomocą sztuk wizualnych. Obrazy i fotografie artysty Jeda Martina stają się miejscem kontemplacji i refleksji pozycji człowieka w kulturze i naturze. W nich sprawczość (agency) człowieka z człowieka stopniowo przechodzi na naturę. W ostatnich instalacjach fotograficznych przyjęto perspektywę roślinności, która zastępuję ludzką sprawczość. W medium sztuk wizualnych wypróbowane są transwersalne alianse, alternatywne praktyki i wizje, które kwestionują industrialno-techniczną hybris antropocenu. Powieść Houellebecq’a czytana jest w kontekście etnicznej debaty o antropocenie.
DE
Der Beitrag geht den in Karte und Gebiet (2010) von Houellebecq entfalteten Wirkungszusammenhängen zwischen dem Menschen und seiner natürlichen Umwelt nach. Diese werden anhand der visuellen Künste verhandelt. Die Gemälde und Fotografien des Künstlers Jed Martin werden zu Schauräumen, die den Ort des Menschen im natur-kulturellen Ganzen reflektieren und dabei eine Verschiebung der Agency vom Menschen zur Natur vollziehen. In den letzten fotografischen Installationen wird die Perspektive der Pflanzenwelt eingenommen, welche die Handlungsmacht des Menschen abgelöst hat. Über das Medium der Kunst werden transversale Allianzen, Praktiken und Visionen entworfen, die sich quer zur industriell-technologischen Hybris des Anthropozän stellen. Houellebecqs Roman wird im Kontext der ethischen Debatte über das Anthropozän gelesen.