Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 29 | 2 | 337-349

Article title

Akcentowanie pograniczy w środkowoeuropejskim programie edukacyjnym in spe

Content

Title variants

EN
Emphasizing the Borderlands in a Future Central European Educational Programme

Languages of publication

Abstracts

EN
The present paper is an attempt at including elements of cosmoecology in humanistic education on borderlands. The composition of the paper was inspired by the reading of the edited volume Na pograniczu narodów i kultur. Polska – Europa – Ameryka [On the borderlands of nations and cultures. Poland – Europe – America] (eds. B. Wróblewski, Ł. Janicki, Warszawa-Lublin 2020). The goal of the article is to present preliminary assumptions for possible educational discourses on the borderlands in a holistic approach, which will provide for the dependencies and mutual influence of cultures in the diachrony and synchrony of ecosystems. The author puts forward the introduction of terminology related to natural sciences as a tool for describing relationships on borderlands and presents her reflections on liquid intra-environmental borderlands as well as an ecocritical approach to colonization.    
PL
Artykuł stanowi próbę włączenia do humanistycznej edukacji o pograniczach elementów kosmoekologii. Jego powstanie zainspirowała lektura zbioru Na pograniczu narodów i kultur. Polska – Europa – Ameryka (oprac. B. Wróblewski, Ł. Janicki,Warszawa–Lublin 2020 ). Celem jest przedstawienie wstępnych założeń możliwych edukacyjnych dyskursów o pograniczach w ujęciu holistycznym, które uwzględnia zależności oraz oddziaływania kultur w diachronii i synchronii ekosystemów. W tekście zaproponowano m.in. wprowadzenie terminologii z zakresu przyrodoznawstwa jako narzędzia opisu relacji na pograniczach. Przedstawiono w nim również refleksje dotyczące płynnych pograniczy wewnątrzśrodowiskowych oraz ekokrytyczne ujęcie kolonizacji.    

Keywords

Journal

Year

Volume

29

Issue

2

Pages

337-349

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2044026

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_por_2021_2_19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.