Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 3 | 33-43

Article title

Citizens’ initiatives in Switzerland

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The aim of this study is to determine the role of popular initiative in the political system of Switzerland. The term ‘popular’, or ‘citizens’ initiatives’ refers to the procedures that allow citizens to bring new issues to the political agenda through collective action, that is, through collecting a certain number of signatures in support of a policy proposal. Citizens’ initiative in Switzerland allows for any group outside parliament to put a proposal on the table. The proposal has to suggest a constitutional amendment. Changes to laws or any other government regulations cannot be the subject of a popular initiative at national level in Switzerland. Of the 174 initiatives that have made it to the polls, only 18 (10 per cent) had been approved prior to 2010, all the others were rejected. Initiatives are launched for numerous reasons. The agenda-setting effect is relevant for all initiatives. Parties and interest groups also launch initiatives for more strategic reasons. In Switzerland the institutions of direct democracy, including the popular initiative on constitutional amendments, play a most prominent role, both in terms of frequency and in terms of impact, in a political system shaped by consensus politics and a rather stable party system.
PL
Celem niniejszego artykułu było ustalenie roli, jaką pełni inicjatywa ludowa w systemie politycznym Szwajcarii. Inicjatywę ludową (obywatelską) możemy zdefiniować jako procedurę, która umożliwia obywatelom przedstawienie swoich propozycji ustawodawczych (konstytucyjnych) poprzez zgromadzenie wymaganej liczby podpisów pod wnioskiem. Inicjatywa ludowa w Szwajcarii pozwala grupom obywateli złożyć propozycje w zakresie zmiany konstytucji. Należy podkreślić, iż na poziomie federacji nie funkcjonuje inicjatywa w zakresie ustawodawstwa zwykłego. Spośród 174 inicjatyw ludowych, które zostały poddane pod głosowanie w referendum, do roku 2010 jedynie 18 (10%) zyskało aprobatę większości. Pozostałe wnioski odrzucono. Inicjatywy są zgłaszane z różnorodnych powodów. Elementem wspólnym jest efekt tworzenia programu politycznego. Partie polityczne oraz grupy interesu podejmują inicjatywy także z powodów strategicznych. W Szwajcarii instytucje demokracji bezpośredniej (w tym inicjatywa ludowa) odgrywają istotną rolę, zarówno w zakresie częstotliwości stosowania, jak i pod względem wywieranego wpływu, w systemie politycznym ukształtowanym przez politykę porozumienia i dość stabilny system partyjny.

Year

Issue

3

Pages

33-43

Physical description

Dates

published
2014-01-01

Contributors

  • Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Aubert J. F. (1977), The Swiss Federal Constitution, in: Modern Switzerland, ed. J. Murray, Palo Alto.
  • Blanko-Abstimmungstermine, http://www.admin.ch/ch/d/pore/va/vab_1_3_3_1.html, 8.07.2014.
  • Braun N. (2008), Direct democracy in Switzerland, in: Direct Democracy: The International IDEA Handbook, eds. V. Beramendi, A. Ellis, B. Kaufman, M. Kornblith, L. LeDuc, P. McGuire, T. Schiller, P. Svensson, Stockholm.
  • Cronin T. E. (1989), Direct Democracy. The Politics of Initiative, Referendum, and Recall, Cambridge.
  • Dahl R. A. (1995), Demokracja i jej krytycy, Kraków.
  • Danaci D. (2012), The Minaret Ban in Switzerland: An Exception to the Rule?, in: Direct Democracy and Minorities, ed. W. Marxer, Bendern.
  • Federal Act on Political Rights of 17 December 1976 (Status as of 1 January 2013).
  • Federal Constitution of the Swiss Confederation of 18 April 1999 (Status as of 23 September 2012).
  • Grabowska S. (2009), Formy demokracji bezpośredniej w wybranych państwach europejskich, Rzeszów.
  • Initiatives populaires – Répertoire chronologique, http://www.admin.ch/ch/f//pore/vi/vis_2_2_5_1.html, 10.07.2014.
  • Jabłoński M. (2002), Obywatelskie prawo inicjatywy ustawodawczej, in: Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, ed. B. Banaszak, A. Preisner, Warszawa.
  • Jabłoński M. (2010), Demokracja partycypacyjna w Unii Europejskiej. Rozważania na tle wprowadzenia instytucji obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, “Przegląd Sejmowy”, no. 4.
  • Kobach K. W. (1994), Switzerland, in: Referendums around the World. The Growing Use of Direct Democracy, eds. D. Butler, A. Ranney, Washington.
  • Lutz G. (2012), Switzerland: Citizens’ Initiatives as a Measure to Control the Political Agenda, in: Citizens’ initiatives in Europe. Procedures and consequences of Agenda-Setting by Citizens, eds. M. Setälä, T. Schiller, Basingstoke.
  • Marczewska-Rytko M. (2012), Popular initiative and referendum in Switzerland (2000–2010), “Studies in Politics and Society”, no. 9.
  • Marxer W. (2012), Foreword, in: Direct Democracy and Minorities, ed. W. Marxer, Bendern.
  • Musiał-Karg M. (2012), Demokracja bezpośrednia a wprowadzenie praw wyborczych dla kobiet – przykład Szwajcarii, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 4.
  • Musiał-Karg M. (2012), Elektroniczne referendum w Szwajcarii. Wybrane kierunku zmian helweckiej demokracji bezpośredniej, WNPiD UAM, Poznań.
  • People’s rights in Switzerland, http://www.swissworld.org/en/politics/peoples_rights/peoples_rights/, 10.07.2014.
  • Pichler J. W. (2012), The Commission’s Regulation Proposal on the European Citizens’ Initiative, in: Direct Democracy and Minorities, ed. W. Marxer, Bendern.
  • Popular initiatives, https://www.ch.ch/en/popular-initiatives/, 10.07.2014.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 roku w sprawie inicjatywy obywatelskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 65 z 11.3.2011.
  • Sarnecki P. (2003), Zgromadzenie Federalne. Parlament Konfederacji Szwajcarskiej, Warszawa.
  • Schiller T., Setälä M. (2012a), Introduction, in: Citizens’ initiatives in Europe. Procedures and consequences of Agenda-Setting by Citizens, eds. M. Setälä, T. Schiller, Basingstoke.
  • Schiller T., Setälä M. (2012b), Comparative Findings, in: Citizens’ initiatives in Europe. Procedures and consequences of Agenda-Setting by Citizens, eds. M. Setälä, T. Schiller, Basingstoke.
  • Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community, signed at Lisbon, 13 December 2007 (2007/C 306/01).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2014_19_3_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.