PL EN


2015 | 1 | 85-106
Article title

„Alternative für Deutschland” – niemiecka eurosceptyczna partia pozaparlamentarna. Próba analizy wizerunku w przestrzeni internetu

Content
Title variants
EN
„Alternative für Deutschland” – the German Eurosceptic Extraparliamentary Party
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Alternatywa dla Niemiec jest nową partią na niemieckiej scenie politycznej. Mimo krótkiej obecności politycznej i medialnej (partia została utworzona w lutym 2013 roku), udało jej się mocno zaznaczyć swoją obecność w przestrzeni społeczno-politycznej. AfD występuje bowiem przeciwko establishmentowi. Co ciekawe, nazywana jest “partią profesorską”, ponieważ jej członkowie i zwolennicy wywodzą się głównie ze środowisk tzw. intelektualnych: naukowych, politycznych, to cenieni eksperci z wielu dziedzin. AfD spowodowała spore zamieszanie w ostatnich niemieckich wyborach parlamentarnych (2013 r.). Z jednej strony poparło ją 4,7% wyborców, zatem otarła się o próg wyborczy, z drugiej strony niechęć do niej solidarnie wykazali działacze większości opcji politycznych. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie: Co miało wobec tego decydujące znaczenie przy budowaniu tak stosunkowo wysokiego wyniku wyborczego (o mały włos dającego mandat wyborczy)? Czy był to potencjał społeczny, programowy czy wizerunek medialny zbudowany w sieci? Który z tych elementów dał AfD 7% poparcie w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014 r.?
EN
The Alternative for Germany is a new party on the German political scene. Despite a short political and media history (established in February 2013), the party managed to strongly mark the socio-political space with its presence, mostly because of its anti-establishmentarianism. AfD is also sometimes called a „professors’ party”, as its members and followers stem to a large extent from so-called intellectual circles of science, politics and economics, and are reputable experts for many fields. AfD provoked a major imbroglio during the last parliamentary election in Germany (2013). It gathered 4.7% of votes, standing very close to the electoral threshold. It is however commonly disregarded by activists of most of the other parties in Germany. The aim of the article is answering the question: given the above, what was the crucial factor for building up such relatively high electoral result (inches from bestowing mandates) in this very short time? Is it the social, programmatical, or rather media potential, created mostly on the web? Which of these elements brought the AfD 7% of votes in the election for European Parliament 2014?
Year
Issue
1
Pages
85-106
Physical description
Dates
published
2015-01-01
Contributors
  • Katedra Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
References
  • Black S. (2005), Public Relations, Kraków.
  • della Porta D., Diani M. (2009), Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków.
  • Dobek-Ostrowska B. (2007), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.
  • Fras J. (2010), Samoidentyfikacja polskich partii politycznych, w: Polska scena, polityczna. Środowiska – komunikacja polityczna – strategie, red. K. Sobolewska-Myślik, A. Hess, K. Kowalczyk, Kraków.
  • Hess A. (2013), Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce. Mediatyzacja i strategie komunikacyjne organizacji pozarządowych, Kraków.
  • Kaczmarek-Śliwińska M. (2010), Internet public relations. Polskie realia działań public relations w sieci, Koszalin.
  • McGraw K. M. (2008), Wizerunki polityczne: tworzenie i sterowanie, w: Psychologia polityczna, red. D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis, Kraków.
  • Marciniak E. M. (2012), Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacyjny w polityce, „Studia Politologiczne”, vol. 24.
  • Michalczyk S. (2009), Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyńskiego, M. Mazura, S. Michalczyka, Katowice.
  • Paleczny T. (2011), Nowe ruchy społeczne w warunkach globalizacji, w: Współczesna przestrzeń polityczna. Ewolucja czy rewolucja? red. M. du Vall, M. Majorek, A. Walecka-Rynduch, Kraków.
  • Piontek D. (2009), Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyńskiego, M. Mazura, S. Michalczyka, Katowice.
  • Podobas I. (2011), Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa.
  • Rozwadowska B. (2009), Public Relations. Teoria i praktyka, Warszawa.
  • Rychter K., Chmielewski Z., Tworzydło D. (red.) (2012), Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek, Rzeszów.
  • Seitel F. S. (2003), Public relations w praktyce, Warszawa.
  • Walecka-Rynduch A. (2013), Niemiecka Partia Piratów, czyli praktyka wirtualnej demokracji, w: Demokracja elektroniczna kontrowersje i dylematy, red. M. Marczewska-Rytko, Lublin.
  • Walecka-Rynduch A. (2013), Some aspects of political public relations strategy based on the example of polish extra-parliamentary left-wing parties. the first decade of the 21st century, „Przegląd Politologiczny”, nr 3.
  • Wojcik K. (2005), Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Warszawa.
  • Netografia:
  • Materiały opublikowane na stronie partii Alternative fuer Deutschland:
  • https://www.alternativefuer.de/partei/wahlprogramm/, styczeń 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/partei/wahlprogramm/, styczeń 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/partei/unterstutzer/, styczeń 2014.
  • http://www.zeit.de/2013/51/afd-alternative-fuer-deutschland-rechts, dane na grudzień 2013 r., styczeń 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/2014/01/28/sz-27-01-2014-europa-2014-schicksalswahl/, styczeń 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/grosse-aufmerksamkeit-fuer-afd-antwortet, maj 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/programm-hintergrund/mut-zur-wahrheit/, maj 2014.
  • http://www.alternativefuer.de/programm-hintergrund/mut-zur-wahrheit/die-afd-den-medien/, maj 2014.
  • https://www.alternativefuer.de/wp-content/uploads/2014/05/AfD_Kompakt_06_14.pdf, maj 2014.
  • Artykuły prasowe:
  • FDP-Politiker wechselt zur Anti-Euro-Partei, „Handelsblatt”, 17.03.2013, www.handelsblatt.com/politik/deutschland/alternative-fuer-deutschland-fdp-politiker-wechselt-zur-anti-euro-partei/7941300.html, styczeń 2014.
  • Forsa-Chef widerspricht eigenen Umfragen: AfD hat Chance auf den Bundestag, „Deutsche Wirtschaftsnachrichten”, 16.08.2013, http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/08/16/forsa-chef-widerspricht-eigenen-umfragen-afd-hat-chance-auf-den-bundestag/, styczeń 2014.
  • Małkiewicz A., Kessler R., Miejsce i perspektywy rozwoju pozaparlamentarnej partii politycznej na polskiej scenie politycznej na przykładzie Partii Demokratycznej – demokraci.pl, http://www.demokraci.pl/slownik/images/stories/analiza.pdf, styczeń 2014.
  • Meiritz A., Plötzlich uncool, 22.08.2012, http://www.spiegel.de/politik/deutschland/umfragen-im-sinkflug-fuenf-gruende-warum-die-piraten-abstuerzen-a-851456.html, 30 sierpnia 2012.
  • Neue Umfrage sieht AfD bei sechs Prozent, „Die Welt”, 9.10.2013, http://www.welt.de/politik/deutschland/article120751085/Neue-Umfrage-sieht-AfD-bei-sechs-Prozent.html, styczeń 2014.
  • Prantl H., Klares Bekenntnis zu Europa, 27.01.2014, http://www.sueddeutsche.de/politik/wahl-des-eu-parlaments-klares-bekenntnis-zu-europa-1.1872598, styczeń 2014.
  • Plickert P., Mehr als Euro-Kritik, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, 15. April 2013, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/alternative-fuer-deutschland-mehr-als-euro-kritik-12149612-p2.html, styczeń 2014.
  • Sikora T., Alternatywa dla Niemiec, 23.04.2013, http://niemcy-online.pl/komentarze/764-alternatywa-dla-niemiec.html, styczeń 2014.
  • Wie autoritär ist die AfD? von Caterina Lobenstein, „Die Zeit”, 14 grudnia 2013, http://www.zeit.de/2013/51/afd-alternative-fuer-deutschland-rechts, styczeń 2014.
  • Prozent liebäugeln mit Wahl der Anti-Euro-Partei, von Manuel Bewarder und Jochen Gaugele, „Die Welt”, 6.04.2013, http://www.welt.de/politik/deutschland/article115062994/24-Prozent-liebaeugeln-mit-Wahl-der-Anti-Euro-Partei.html, styczeń 2014.
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Thilo_Sarrazin, styczeń 2014.
  • http://www.wahlrecht.de/umfragen/forsa.htm, styczeń 2014.
  • http://de.statista.com/statistik/daten/studie/953/umfrage/aktuelle-parteipraeferenz-bei-bundestagswahl/, styczeń 2014.
  • http://www.spiegel.de/politik/deutschland/emnid-umfrage-afd-kaeme-bei-europawahl-auf-sieben-prozent-a-945586.html, styczeń 2014.
  • http://www.dw.de/niemiecka-tea-party-cichy-zwyci%C4%99zca-wybor%C3%B3w-do-bundestagu/a-17104630, styczeń 2014.
  • http://www.dw.de/german-afd-tries-to-shake-off-tea-party-tag/a-17506323, maj 2014.
  • http://www.spiegel.de/international/germany/bild-924498-548046.html, maj 2014.
  • http://www.pi-news.net/wp/uploads/2014/05/eu-wahl_hr00.05.jpg, maj 2014.
  • http://de.statista.com/statistik/daten/studie/6818/umfrage/entwicklung-der-wahlbeteiligung-an-europawahlen-seit-1979/, maj 2014.
  • http://de.statista.com/statistik/daten/studie/12327/umfrage/amtliches-ergebnis-der-europawahl-2009/.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2015_20_1_6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.