Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 4 | 85-94

Article title

The conciliatory potential of social media in the current political dispute. The case of Facebook

Authors

Content

Title variants

PL
Pojednawczy potencjał mediów społecznościowych w bieżącym sporze politycznym. Przypadek Facebooka

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejszy tekst jest kontynuacją analizy postaw zaangażowanych politycznie użytkowników portalu społecznościowego Facebook, przeprowadzonej w dniach 13.12.2020–25.01.2021 na próbie 220 respondentów. Pierwsze wnioski statystyczne oraz pełny opis metodologii zostały opublikowane w numerze 1/2021 „Przeglądu Politologicznego” (Pawlak, 2021). W tekście tym skoncentrowałem się na interpretacji części otwartej kwestionariusza, w której respondenci wyrażali własne wyobrażenia i prognozy dotyczące możliwości zakończenia/łagodzenia konfliktu. O ile dane z pytań zamkniętych można było traktować jako pochodzące z grupy reprezentatywnej dla zaangażowanych politycznie użytkowników Facebooka w Polsce (choć ten warunek był raczej wartością dodaną niż intencją przyświecającą badaniu), o tyle materiał zawierający odpowiedzi na pytania otwarte nie ma już takiego charakteru. Wynika to z faktu, że 43,6% respondentów pozostawiło tę część bez odpowiedzi. Przedstawiona analiza skłania do refleksji nad koncyliacyjnym potencjałem mediów społecznościowych, które uważam za ważną platformę debaty politycznej w XXI wieku.
EN
This text is a continuation of the analysis of the attitudes of politically engaged users of the Facebook, conducted between 13.12.2020 and 25.01.2021 on a sample of 220 respondents. The first statistical conclusions and the full description of the methodology were published in the issue 1/2021 of Przegląd Politologiczny (Pawlak, 2021). In this text, I focused on the interpretation of the open part of the questionnaire, in which the respondents expressed their own ideas and forecasts regarding the possibility of ending/mitigating the conflict. While the data from closed questions could be treated as coming from a group representative of politically engaged Facebook users in Poland (although this condition was more of an added value than the intention behind the research), the material containing answers to open-ended questions is no longer of this nature. This is due to the fact that 43.6% of the respondents left this section unanswered. The analysis presented here prompts reflection on the conciliatory potential of social media, which I consider to be an important platform for political debate in the 21st century.

Year

Issue

4

Pages

85-94

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Almond G., Verba S. (1989), The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations, London.
  • Bell D. (1973), The Coming of Post-Industrial Society. A Venture In Social Forecasting, New York.
  • Beniger J. (1989), The Control Revolution: Technological and Economic Origins of the Information Society, Harward.
  • Bierzanek R., Symonides J. (2005), Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa.
  • Castells M. (2013), Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa.
  • Dijk van J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa.
  • Drucker P. (1942), The Future of Industrial Man, New York.
  • Górniak J., Wachnicki J. (2013), Pierwsze kroki w analizie danych IBM SPSS Statistics, Kraków.
  • Hallin D., Mancini P. (2007), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków.
  • Janc K., Jurkowski W. (2021), Media społecznościowe w czasie pandemii. Przykład profili wrocławskich rad osiedla na Facebooku, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, 51/2021, Poznań, s. 9–24.
  • Kupiecki R., Chłoń T., Bryjka F. et al. (2020), Platforma przeciwdziałania dezinformacji. Budowanie odporności społecznej badania i edukacja, Warszawa.
  • Machlup F. (1972), The Production and Distribution of Knowledge in the United States, New Yersey.
  • McLuhan M. (1964), Understanding Media. The Extensions of Man, New York.
  • Milbrath L. W., Goel L. (1977), Political Participation: How and why Do People Get Involved in Politics, New York.
  • Mouffe Ch. (2005), Paradoks demokracji, tłum. J. Wach, M. Kamińska, A. Orzechowski, Wrocław.
  • Pawlak P. (2018), Cyfrowa kultura masowa a kultura polityczna społeczeństwa informacyjnego, Poznań.
  • Pawlak P. (2021), Political dispute in Poland in the eyes of Facebook slacktivists, “Przegląd Politologiczny”, nr 1, Poznań, pp. 23–37.
  • Toffler A., Toffler H. (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, tłum. J. Łoziński, Poznań.
  • Touraine A. (1977), The voice and the eye: an analysis of social movements, Cambridge.
  • Wiatr J. (1999), Socjologia polityki, Warszawa.
  • Christensen H. (2011), Political activities on the Internet: Slacktivism or political participation by other means?, https://firstmonday.org/article/view/3336/2767, Feb 2021.
  • FakeHunter, https://fakehunter.pap.pl, Oct 2021.
  • Paialunga P. (2021), https://towardsdatascience.com/fake-news-detection-with-machine-learning-using-python-3347d9899ad1, Feb 2021.
  • Państwowa Komisja Wyborcza, 2021, https://pkw.gov.pl/, Oct 2021.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2083313

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2021_26_4_5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.