Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 4 | 19-31

Article title

Jak możliwa jest absolutna demokracja?

Authors

Content

Title variants

EN
How is an absolute democracy possible?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W ostatniej części trylogii Imperium, Rzeczy-pospolitej, Negri i Hardt pytają o sposób, w jaki wielość może rządzić sama sobą. W odpowiedzi stawiają tezę, że absolutna demokracja, pojmowana jako polityczna artykulacja wielości, niezakładająca jej redukcji do zunifikowanego podmiotu (ludu), jest możliwa. Jak stwierdza Negri, ten sposób myślenia o politycznej artykulacji jest zakorzeniony w tradycji demokratycznego materializmu, stanowiącej alternatywę dla dominującego w nowożytnej filozofii polityki nurtu utożsamiającego władzę polityczną z suwerennością. Wielość organizuje się politycznie dzięki władzy konstytuującej, tożsamej z ontologiczną kreatywnością/produktywnością wielości. Postawienie kwestii politycznej organizacji wymaga więc także postawienia kwestii składu klasowego wielości; demokracja polityczna jest zarazem demokracją ekonomiczną.
EN
In the last part of the Empire trilogy, Commonwealth, Negri and Hardt ask about the possibility of the self-governance of the multitude. When answering, they argue that absolute democracy, understood as the political articulation of the multitude that does not entail its unification (construction of the people) is possible. As Negri states, this way of thinking about political articulation is rooted in the tradition of democratic materialism and constitutes the alternative to the dominant current of modern political philosophy that identifies political power with sovereignty. The multitude organizes itself politically by means of the constitutive power, identical with the ontological creativity or productivity of the multitude. To state the problem of political organization means to state the problem of class composition: political democracy is at the same time economic democracy.

Year

Volume

4

Pages

19-31

Physical description

Dates

published
2011-01-01

Contributors

  • Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM Collegium Maius

References

  • Badiou A. 2006. Metapolitics. New York-London: Verso.
  • Badiou A., F. Luchesse, J. Smith. 2011. We Need a Popular Discipline. http://www.lacan.com/baddiscipline.html.
  • Balibar É. 2009. Spinoza i polityka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Casarino C. 2003. “Time Matters: Marx. Negri. Agamben. and the Corporeal”. Strategies 16 (2) : 185-206.
  • Deleuze G. 1990. Expressionism in Philosophy: Spinoza. New York: Zone Books.
  • Deleuze G. 1997. Różnica i powtórzenie. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  • Hardt M., Negri A. 2004. Multitude. London: Penguin Books.
  • Hardt M., Negri A. 2005. Imperium. Warszawa: W.A.B.
  • Hardt M., Negri A. 2009. Commonwealth. Cambridge: Harvard University Press.
  • Hardt M. 2007. Into the Factory: Negri’s Lenin and the Subjective Caesura (1968-1973). W The Philosophy of Antonio Negri Vol. 2. London: Pluto Press.
  • Harman C. 2011. Kapitalizm zombie: globalny kryzys i aktualność myśli Marksa. Warszawa: Muza.
  • Harvey D. 2008. Neoliberalizm: historia katastrofy. Warszawa: Książka i Prasa.
  • Hobbes T. 2007. Lewiatan. czyli materia. forma i władza państwa świeckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Rousseau J. J. Umowa społeczna. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  • Husson M. 2011. Kapitalizm bez znieczulenia. Warszawa: Bractwo Trojka.
  • Illuminati. A. 2010. Recent Italian Translations of Althusser’s Texts on Aleatory Materialism. http://www.borderlands.net.au/vol4no2_2005/illuminati_transl.html
  • Locke J. 1992. Drugi traktat o rządzie. W Dwa traktaty o rządzie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Macherey P. 1996. The Encounter with Spinoza. W Deleuze: a Critical Reader. Oxford-Malden MA.
  • Macherey P. 2005. Negri’s Spinoza: From Mediation to Constitution. W The Philosophy of Antonio Negri. Vol. 1: Resistance in Practice. London: Pluto Press.
  • Machiavelli N. 1984. Książę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Machiavelli N. 1984. Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza. Warszawa: PIW.
  • Mouffe Ch. 2005. Paradoks demokracji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Mutman M. 2007. Difference. Event. Subject: Antonio Negri’s Political Theory as Postmodern Metaphysics. W The Philosophy of Antonio Negri. Vol. 2: Revolution in Theory. London.
  • Negri A. 1991. Marx beyond Marx: Lessons on the “Grundrisse”. New York: Pluto Press.
  • Negri A. 1991. The Savage Anomaly: the Power of Spinoza’s Metaphysic and Politics. Minneapolis-Oxford: University of Minnesota Press.
  • Negri A. 1999. Insurgencies: Consituent Power and the Modern State. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Negri A. 2003. The Constitution of Time. W Time for Revolution. New York-London.
  • Negri A. 2011. “Hiszpańskie refleksje”. Bez Dogmatu 89 (3) : 6-10.
  • Negri A., J. Revel. 2011. Dobro wspólne w rewolcie. http://www.ha.art.pl/prezentacje/39-edufactory/1963-judith-revel-antonio-negri-dobro-wspolne-w-rewolcie.html.
  • Spinoza B. 2000. Traktat o poprawie rozumu. W Traktaty. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  • Tronti M. 2010. The Strategy of Refusal. http://www.geocities.com/cordobakaf/tronti_refusal.html
  • Žižek S. 2007. „Obiekt a jako wewnętrzna granica kapitalizmu”. Krytyka Polityczna 11-12 (1-2) : 264-273.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_prt_2011_4_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.