PL EN


2013 | 7 | 1 | 241-264
Article title

The school as an arena of political contestation: education policy from a post-Marxist perspective

Authors
Content
Title variants
PL
The school as an arena of political contestation: education policy from a post-Marxist perspective
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Marksizm był i wciąż zdaje się być dominującą perspektywą teoretyczną w obrębie krytycznej analizy polityki edukacyjnej. Autor opisuje zróżnicowane „obrazy” szkoły obecne w teorii marksistowskiej, a krytykowane za determinizm ekonomiczny i redukcjonizm klasowy. Odwołując się do prac Ernesto Laclaua, prezentuje alternatywne dla marksizmu ramy teoretyczne, które można wykorzystać w krytycznych badaniach produkcji i implementacji polityki edukacyjnej. Z tej perspektywy, szkoła oraz polityka edukacyjna postrzegane są jako przestrzenie politycznej kontestacji i walki o hegemonię.
PL
Marksizm był i wciąż zdaje się być dominującą perspektywą teoretycznąw obrębie krytycznej analizy polityki edukacyjnej. Autor opisuje zróżnicowane„obrazy” szkoły obecne w teorii marksistowskiej, a krytykowane za determinizmekonomiczny i redukcjonizm klasowy. Odwołując się do prac Ernesto Laclaua,prezentuje alternatywne dla marksizmu ramy teoretyczne, które można wykorzystaćw krytycznych badaniach produkcji i implementacji polityki edukacyjnej. Z tejperspektywy, szkoła oraz polityka edukacyjna postrzegane są jako przestrzenie politycznejkontestacji i walki o hegemonię.
Year
Volume
7
Issue
1
Pages
241-264
Physical description
Dates
published
2013-01-01
Contributors
author
References
  • Althusser, L. 1971. 'Ideology and Ideological State Apparatuses', L. Althusser, Lenin and Philosophy and Other Essays. London: New Left Books.
  • Apple, M.W. 1979. Ideology and Curriculum. London: Routledge.
  • Apple, M.W. 1982. Education and Power. Boston: Ark.
  • Apple M.W. 1999. Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. London: Routledge.
  • Ball, S.J. 2006. Education Policy and Social Class: The selected works of Stephen J. Ball. London: Routledge.
  • Ball, S.J. 2008. The Education Debate: Policy and Politics in the Twenty-First Century. Bristol: The Policy Press.
  • Ball, S.J. 2010. ,,New class inequalities in education: Why education policy may be looking in the worng place! Education policy, civil society and social class”. International Journal of Sociology and Social Policy 30 (3/4).
  • Becker, H.S. 1971. Social-class variations in the teacher-pupil Relationship. In School and society, ed. B.R. Cosin, I.R. Dale, G.M. Esland and D.F. Swift. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Bernstein, B. 1973. Class, Codes and Control: Vol. II: Applied studies towards a sociology of language. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Bourdieu, P. 1971. Systems of education and systems of thought. In Knowledge and Control, ed. M. Young. London: Collier-Macmillan.
  • Bourdieu, P. 1974.The school as a conservative force: scholastic and cultural inequalities. In Contemporary research in the sociology of education. London: Methuen.
  • Bowles, S., H. Gintis. 1976. Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. New York: Basic Books.
  • Cole, M., D. Hill. 1995. ,,Games of Despair and Rhetorics of Resistance: Postmodernism, Education and Reaction.” British Journal of Sociology of Education 16 (2).
  • Dale, R. 1989. The State and Education Policy. Milton Keynes: Open University Press.
  • Daly, G. 1991. ,,The discursive construction of economic space: logics of organization and disorganization.” Economy and Society 20: 1.
  • Foucault, M. 1974. The Archaeology of Knowledge. London: Tavistock.
  • Geras, N. 1987. ,,Post Marxism?” New Left Review 163.
  • Giroux, H.A. 1981. Ideology, Culture&the Process of Schooling. London: The Falmer Press.
  • Glynos, J., and D. Howarth 2007. Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory. London: Routledge.
  • Glynos, J., R.P Klimecki, and H. Willmott 2012. ,,Cooling out the marks.” Journal of cultural economy 5.
  • Gramsci, A. 1971. Selections from the Prison Notebooks. London: Lawrence&Wishart.
  • Hall, S. 1998. ,,The great moving nowhere show.” Marxism Today, November/December 9-14.
  • Hill, D. 2001. ,,State Theory and the Neo-Liberal Reconstruction of Schooling and Teacher Education: a structuralist neo-Marxist critique of postmodernist, quasi-postmodernist, and culturalist neo-Marxist theory”. British Journal of Sociology of Education 22: 1.
  • Hill, D. 2004. ,,Books, Banks and Bullets: controlling our minds – the global project of imperialistic and militaristic neo-liberalism and its effect on education policy”. Policy Futures in Education 2: ¾
  • Howarth, D. 2005. Discourse. New Delhi: Viva Books.
  • Jessop, B. 1990. State Theory: Putting Capitalist States in their Place. Cambridge: Polity Press.
  • Laclau, E. 1996. ,,The death and resurrection of the theory of ideology.” Journal of Political Ideologies 1.
  • Laclau, E., C. Mouffe 1987. ,,Post-Marxism without Apologies.” New Left Review 166.
  • Laclau, E., C. Mouffe 2001 [1985]. Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.
  • Liston, D. P. 1988. Capitalist schools: Explanation and ethics in radical studies of Schooling. New York: Routledge.
  • Mouzelis, N. 1990. Post-Marxist Alternatives: The Construction of Social Orders. Basingstoke: MacMillan.
  • Olssen, M., J. Codd, A. O’Neill 2004. Education Policy: Globalization, Citizenship and Democracy. London: Sage.
  • Parsons, T. 1951. The social system. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Poulantzas, N. 1969. ,,The Problem of the Capitalist State.” New Left Review 78.
  • Rikowski, G. 1997. ,,Scorched Earth: prelude to rebuilding Marxist educational Theory”. British Journal of Sociology of Education 18: 4.
  • Rikowski, G. 2007. Marxist Educational Theory Unplugged. Presented at the Fourth Historical Materialism Annual Conference 9-11 Nov 2007. SOAS. University of London.
  • Sarup, M. 1978. Marxism and Education. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Torfing, J. 1999. New Theories of Discourse: Laclau, Mouffe and Žižek. Oxford: Blackwell.
  • Willis, P. 1977. Learning to Labour. Westmead: Saxon House.
  • Wright, A.J. 2012. ,,Fantasies of Empowerment: mapping neoliberal discourse in the coalition government’s schools policy.” Journal of Education Policy 26 (6).
  • Wright, A.J., T. Leśniak 2011. ,,Consuming in British Education: Adam Wright in conversation with Tomek Leśniak.” Krytyka Polityczna. http://www.krytykapolityczna.pl/English/ConsuminginBritisheducation/menuid-34.html/.
  • Žižek, S. 1989. The Sublime Object of Ideology. London: Verso.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_prt_2013_1_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.