Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 14 | 4 | 37-80

Article title

Freedom now! Radykalny jazz i ruchy społeczne

Content

Title variants

EN
Freedom Now! Radical Jazz and Social Movements

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Muzyka, co oczywiste, nie jest zjawiskiem wyłącznie estetycznym. Osadzona jest w sieci relacji społecznych, jednakowoż jej społeczne uwikłanie nie jest jednoznaczne, szczególnie od drugiej połowy dwudziestego wieku. Z jednej strony stanowi ona współcześnie jeden z głównych elementów kapitalizmu kulturowego, jest zatem częścią systemu dominacji. Z drugiej jednak, muzyka prowokuje i współwytwarza lub ewentualnie wzmacnia i koegzystuje z licznymi (kontr)dyskursami i projektami społecznymi o antyhegemonicznym charakterze. Z tak nakreślonej perspektywy rozpatruję wzajemne relacje między rewolucyjnym formalnie i społecznie jazzem a ruchami społecznymi, zarówno ruchami konstytuującymi civil rights movement, przede wszystkim jednak radykalnymi, odwołującymi się do idei black power. Interesowały mnie szczególnie kwestie samoorganizacji i praktyk społecznych oraz alternatywy wypracowywane przez radykalizujące środowiska jazzowe w rozmaitych przestrzeniach, na przykład gospodarczej, ale i symbolicznej.
EN
Music is obviously not only an aesthetic phenomenon. It is embeddedin a dense network of social relations. However, its social involvementis rather ambiguous, particularly since the second half of the twentiethcentury. On the one hand, music is one of the main elements of culturalcapitalism and a part of the system of domination. On the other hand,music provokes, (co)produces or possibly strengthens and coexists witha number of counterdiscourses and social projects of counterhegemoniccharacter.The main objective of the paper is to examine relationships between both, revolutionary jazz and revolutionary social movements, namely the civil rights movement, but above all radical movements, especially black power movement. The crucial questions I am interested in are problems of selforganization, performative social practices, as well as alternatives elaborated by radical-oriented jazz circles in various social dimensions, for instance economic or symbolic.

Year

Volume

14

Issue

4

Pages

37-80

Physical description

Dates

published
2014-01-01

Contributors

References

  • Adorno, Theodor W. 1974. Filozofia nowej muzyki. Tłum. Fryderyka Wayda.Warszawa: PIW
  • Appiah, Kwame Anthony. 2000. „Racial Identity and Racial Identification.” W Theories of Race and Racism, red. Les Back i John Solomos. London–New York: Routledge
  • Bauch, Marc A. 2011. „Gentlemen, Be Seated!”: The Rise and Fall of the Minstrel Show. Munich: GRIN Verlag.
  • Bean, Annemarie, James V. Hatch i Brooks McNamara (red.). 1995. Inside the Minstrel Mask: Readings in Nineteenth-Century Blackface Minstrelsy. Hanover–London: Wesleyan University Press.
  • Berendt, Joachim Ernst. 1979. Od raga do rocka: Wszystko o jazzie. Tłum. Stanisław Haraschin, Irena i Wacław Pankowie. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne.
  • Blackburn, Julia. 2007. Billie Holiday: Biografia. Tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
  • Bloom, Joshua i Martin Waldo Jr. 2013. Black against Empire: The History and Politics of the Black Panther Party. Bereley–Los Angeles–London: University of California Press.
  • Brown, Elaine. 1994. A Taste of Power: A Black Woman’s Story. New York: Anchor Books.
  • Cannon, Terry. 1970. All The Power To The People. The Story of the Black Panther Party, San Francisco: Ministry of Information.
  • Davis, Angela Y. 1999. Blues Legacies and Black Feminism: Gertrude „Ma” Rainey, Bessie Smith and Billie Holiday. New York: Vintage.
  • Davis, Miles i Qunicy Troupe. 2014. Miles: Autobiografia. Tłum. Filip Łobodziński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  • DeNora, Tia. 2003. After Adorno: Rethinking Music Sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Doggett, Peter. 2008. There’s A Riot Going On: Revolutionaries, Rock Stars, and the Rise and Fall of ’60s Counter-Culture. Edinburgh–New York–Melbourne: Canongate Books.
  • Elam, Harry Justin Jr. 2001. Taking It to the Streets: The Social Protest Theater of Luis Valdez and Amiri Baraka. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Estes, Steve. 2005. I am a Man: Race, Manhood, and the Civil Rights Movement. Chapel Hill– London: The University of North Carolina Press.
  • Fraser, Nancy i Axel Honneth. 2005. Redystrybucja czy uznanie?: Debata polityczno-filozoficzna. Tłum. Monika Bobako i Tomasz Dominiak.Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej .
  • Fraser, Nancy. 2005. „Reframing Justice in a Globalizing World.” New Left Review 36: 1–19.
  • Freeland, Gregory. 2009. „We’re a Winner: Popular Music and the Black Power Movement.” Social Movement Studies 8(3): 261–288.
  • Hilliard, David i Lewis Cole. 1993. This Side Of Glory: Autobiography. Boston: Little, Brown and Co.
  • Hobsbawm, Eric i Terence Ranger. 2008. Tradycja wynaleziona. Tłum. Mieczysław Godyń i Filip Godyń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Isoardi, Steven L. 2006. The Dark Tree: Jazz and The Community Arts in Los Angeles. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
  • Johnson, Cedric. 2007. Revolutionaries to Race Leaders: Black Power and the Making of African American Politics. Minneapolis–London: University of Minnesota Press.
  • Jones, LeRoi (Baraka, Amiri). 1999. Blues People: Negro Music in White America. New York–London–Toronto–Sydney: Harper Perennial.
  • Kowalewski, Zbigniew Marcin. 1994. Rap: Między Malcolmem X a subkulturą gangową. Warszawa: PWR.
  • Kowalewski, Zbigniew Marcin. 2013. „Czarny Bóg i biały diabeł w miejskich gettach Ameryki: Religia i czarny nacjonalizm Narodu Islamu.” http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr8_2013_Teologie_emancypacyjne/05.Kowalewski.pdf
  • Lewis, George E. 2009. A Power Stronger Than Itself: The AACM and American Experimental Music. Chicago–London: University of Chicago Press.
  • Lomax, Alan. 1962. „Song Structure and Social Structure.” Ethnology 1(4): 425–451.
  • Lomax, Alan. 1959. „Folk Song Style.” American Anthropologist 61(6): 927–954.
  • Lumsden, Linda. 2009. „Good Mothers with Guns: Framing Black Womanhood in The Black Panther, 1968–1980.” Journalism & Mass Communication Quarterly 86(4): 900–922.
  • Marcus, Sara. 2010. Girls to the Front: The True Story of the Riot Grrrl Revolution. New York–London–Toronto–Sydney: Harper Perennial.
  • Marcuse, Herbert. 2011. „Ponowne rozważania nad pojęciem rewolucji.” Tłum. Przemysław Pluciński. Przegląd Anarchistyczny 12: 266–273.
  • McAdam, Doug. 1990. Freedom Summer. Oxford–New York: Oxford University Press.
  • McAdam, Doug. 1999. Political Process and the Development of Black Insurgency, 1930–1970. Chicago–London: University of Chicago Press.
  • McNeese, Tim. 2008. The Civil Rights Movement: Striving For Justice. New York: Chelsea House Publishers.
  • Meer, Sarah. 2005. Uncle Tom Mania: Slavery, Minstrelsy, and Transatlantic Culture in the 1850. Athens: University of Georgia Press.
  • Morgan, Robin. 1970. Sisterhood is Powerful. New York: Random Press.
  • Ortiz, Roxanne Dunbar. 1993. „New Memoirs on The Black Panther Party.” Social Justice 20(1–2): 176–186.
  • Pietersee, Jan Nederveen. 1995. White on Black: Images of Africa and Blacks in Western Popular Culture. New Haven–London: Yale University Press.
  • Rabaka, Reiland. 2012. Hip Hop’s Amnesia: From Blues and the Black Women’s Club Movement to Rap and the Hip Hop Movement, Lanham – Boulder – New York – Toronto – Plymouth: Lexington Books.
  • Rafalko, Frank. 2011. MH/CHAOS: The CIA’s Campaign Against the Radical New Left and the Black Panthers. Annapolis: Naval Institute Press
  • Rapp, Tobias. 2013. Zagubieni w dźwięku: Berlin, techno i technoturyści. Tłum. Izabela Wilkosz. Kraków: Fundacja Kultural Kolektiv.
  • Reynolds, Simon. 2006. Rip It Up and Start Again. Postpunk 1978–1984. London: Faber and Faber Limited.
  • Rosenthal, Savid H.1992. Hard Bop: Jazz and Black Music 1955–1965. New York–Oxford: Oxford University Press.
  • Roy, William C. 2010. Reds, Whites, and Blues: Social Movements, Folk Music, and Race in the United States. Princeton–Oxford: Princeton University Press.
  • Rucht Dieter i Friedhelm Neidhardt. 2002. „Towards a »Movement Society«? On the Possibilities of Institutionalizing Social Movements.” Social Movement Studies 1(1): 7–30.
  • Savage, Jon. 2013. England’s Dreaming: Sex Pistols i punk rock. Tłum. Marta Marciniak. Warszawa: Axis Mundi.
  • Schmidt, Andrzej. 2009. Historia jazzu. Lublin: Polihymnia.
  • Seale, Bobby. 1991. Seize The Time: The Story of the Black Panther Party and Huey P. Newton. Baltimore: Black Classic Press.
  • Smith, Anne Marie. 1994. „Rastafari as Resistance and the Ambiguities of Essentialism in the »New Social Movements«.” W The Making of Political Identities, red. Ernesto Laclau. London–New York 1994, 171–204.
  • Teachout, Terry. 2013. Pops: Życie Louisa Armstronga. Tłum. Piotr Grzegorzewski i Marcin Wróbel. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  • Tudor, Deborah V. 1997. Hollywood’s Vision of Team Sports: Heroes, Race, and Gender. New York–London: Garland Publishing, Inc.
  • Werner, Craig. 2002. A Change is Gonna Come. Music, Race and the Soul of America, Edinburgh: Canongate.
  • Whiteley, Sheila. 1992. The Space Between the Notes: Rock and the Counter-Culture. London–New York: Routledge
  • Wilmer, Valerie. 1987. As Serious As Your Life: The Story of The New Jazz. London: Pluto Press 1987.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_prt_2014_4_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.