Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 19 | 1 | 119-130

Article title

Konotacyjne i asocjacyjne właściwości określeń identyfikujących barwy (na przykładzie nazw farb ściennych)

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The article analyses the names that define colours of interior wall paints that are currently available on the Polish market. The results of the analysis are then used to identify and discuss substantial problems that accompany unequivocal classification of these descriptions (descriptors) into a delimitatrion of the category of proper names. More detailed analyses, approaching the available linguistic material from the perspective of their marketing value and function, have made it possible to reveal the manifestations of the ritualisation of language, and to provide a typology for the most frequently used themes employed by creators of names, such as “closeness to nature” or “virtual journey” that, in the process of perception, provoke and enhance particular associations in the recipient’s consciousness.

Year

Volume

19

Issue

1

Pages

119-130

Physical description

Dates

published
2012-01-01

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • E. Breza, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków 1998.
  • J. Gage, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, przeł. J. Holzman, A. Żakiewicz, Kraków 2010.
  • M. Kociuba, Antropologia poznania obrazowego. Rola obrazu i dyskursu w poznawczym ujmowaniu świata, Lublin 2010.
  • I. Łuc, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice 2010.
  • M. Rutkowski, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” 2003.
  • K. Skowronek, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993.
  • E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
  • B. Walczak, Nazwy firmowe: propria czy appellativa?, w: Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk, Bydgoszcz 2000.
  • A. Wierzbicka, Znaczenie nazw kolorów i uniwersalia widzenia, w: eadem, Język – umysł – kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999.
  • M. Witaszek-Samborska, Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie, Poznań 2005.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pspsj_2012_19_1_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.