Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 21 | 1 | 169-183

Article title

Nasza niebajka – parafrazy tekstów reklamowych w „Dniu świra” Marka Koterskiego

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
In the movie Dzień świra – one of the most popular Polish comedies of the recent years – Marek Koterski presents his personal vision of the Polish language. The director, recognizing the advertising messages as an important phenomenon of the modern culture, makes a paraphrase of such texts – both in their verbal and visual layer. Conducting various linguistic experiments, he reveals manipulative mechanisms of advertising slogans. Parodies and caricatures are intended to demonstrate a fictional harmony of advertising texts – instead of the desired fabulous world, the spectator (and reader) is forced to receive brutal messages, going beyond the sphere of taboo.

Year

Volume

21

Issue

1

Pages

169-183

Physical description

Dates

published
2014-01-01

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Koterski M., Dzień świra i inne monologi Adasia Miauczyńskiego na jedną lub więcej osób, Izabelin 2002.
  • Bartmiński J., O językowym obrazie świata Polaków końca XX wieku, w: Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza, S. Gajdy, Warszawa 2001, s. 27-53.
  • Bielas K., „Maruś, dlaczego tak się torturujesz?”, „Gazeta Wyborcza – Duży Format” 7.11.2002, http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,1894574,20021107RP-DGW_D,MARUS_DLACZEGO_TAK_SIE_TORTURUJESZ,.html [dostęp: 10.06.2013 r.].
  • Bralczyk J., Gramatyka reklamy, Gdańsk 2004.
  • Chyb M., Rosiak P., Nie nienawidzę już, „Przekrój” 2002, nr 40, s. 16-21.
  • Cieślak J., Prawdę słyszę od widzów, „Rzeczpospolita” 27.01.2012, http://archiwum.rp.pl/artykul/1116382-Prawde-slysze--od-widzow.html [dostęp: 10.06.2013 r.].
  • Cieślak J., Zawsze trzeba pisać o sobie. Rozmowa z Markiem Koterskim, „Teatr” 2012, nr 4, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/125/zawsze_trzeba_pisac_o_sobie._rozmowa_z_markiem_koterskim/ [dostęp: 21.04.2013 r.].
  • Czeszewski M., Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa 2006.
  • Dąbrowska A., Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2005.
  • Doliński D., Psychologiczne aspekty reklamy, Gdańsk 2003.
  • Duda A., Język mitu w reklamie, Lublin 2010.
  • Fliciński P., Co po „Psach” zostało? Refleksje frazeografa o niefilmowej przestrzeni współczesnej polszczyzny, „Images” 2008, nr 11-12, s. 189-197.
  • Głowiński M., O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4, s. 75-100.
  • Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, z. 2, s. 431-473.
  • Kołodyński A., Rysunek anatomiczny. Rozmowa z Markiem Koterskim, „Film” 1987, nr 34, s. 14-15.
  • Kijowski A.T., Teatr mimo woli, „Film” 1979, nr 27, s. 10-11.
  • Koterski M., Życiorys twórczy, „Film” 1996, nr 2, s. 47.
  • Kyzioł A., Ucho do języka, „Polityka” 2011, nr 42, s. 86-87.
  • Lubelski T., Nasza komedia narodowa, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67/68, s. 286-303.
  • Lubelski T., Wstyd zostawiony w szufladzie, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 12, s. 16.
  • mh, W kinie: „Dzień świra”, „Odra” 2002, nr 07-08, s. 107.
  • Najlepsze kasztany. Księga cytatów polskiego filmu, wybór i oprac. M. Hendrykowski, Poznań 2013.
  • Napierała M., Filozofia reklamy, Kraków 2012.
  • Narodowy Korpus Języka Polskiego, dostępny na stronie http://nkjp.pl/.
  • Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2007.
  • Pawłowski R., Bohater naszych czasów, „Gazeta Wyborcza – Gazeta Stołeczna” 28.09.1998, archiwum=http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,557320,19980928WA-DLO,Bohater_naszych_czasow,.html [dostęp: 10.06.2013 r.].
  • Pstyga A., Reklama a proces przewartościowań, w: Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej), pod red. Z. Kurzowej, W. Śliwińskiego, Kraków 1994, s. 275-281.
  • Ruszpel M., Wszyscy jesteśmy Miauczyńskimi, „Dziennik: Polska – Europa – Świat” (dodatek „Kultura”), 29.06.2007, s. 86.
  • Sikora T., „No zielono… Jak szlag… W rzeczy samej… Wegetacja roślinna w tym roku wybuchła nad wyraz bujnie”, czyli co Marek Koterski robi z polszczyzną-ojczyzną w swoich filmach, „Studia Filmoznawcze” 2006, nr 27, s. 161-181.
  • Sobolewski T., Zobaczyłem się z zewnątrz, „Kino” 1986, nr 3, s. 5-9.
  • Spychalska M., Hołota M., Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009.
  • Sroczyński G., Mama byłaby zła, „Gazeta Wyborcza” 25.11.2010, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127291,8720746,Mama_bylaby_zla.html [dostęp: 2.05.2014 r.].
  • Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
  • Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, oprac. A. Kłosińska,
  • E. Sobol, A. Stankiewicz, Warszawa 2005.
  • Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004.
  • Wójcik J., Szalona miłość czterdziestolatków, „Rzeczpospolita” 19.06.1999, http://archiwum.rp.pl/artykul/232452-Szalona-milosc-cztredziestolatkow.html?_=Rzeczpospolita-232452 [dostęp: 10.06.2013 r.].
  • Zimny R., Lingwistyczne aspekty badań reklamy, w: idem, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa 2008, s. 58-87.
  • Zimny R., Wartościowanie i magia w języku reklamy, w: Kreowanie świata w tekstach, pod red. A.M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995, s. 239-254.
  • Żurawiecki B., – Nie tym tonem, Miauczyński!, w: Autorzy kina polskiego, pod red. G. Stachówny, Kraków 2004, s. 125-134.
  • http://www.colgate.pl/app/CP/PL/OC/Products/Toothpastes.cvsp [dostęp: 2.05.2013 r.]
  • http://www.mango.pl/fitness [dostęp: 12.01.2014 r.]
  • http://www.youtube.com/watch?v=Y0b7fD4agYM [dostęp: 1.05.2013 r.].
  • http://www.youtube.com/watch?v=-_XhQYoU4rs [dostęp: 13.01.2014 r.].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pspsj_2014_21_1_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.