Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 36 | 179-196

Article title

Theological Preparation of Religion Teachers in the Light of Current Indications of the Church in Poland

Content

Title variants

PL
Przygotowanie teologiczne nauczycieli religii w świetle aktualnych wskazań Kościoła w Polsce

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
John Paul II, in one of his catechesis dedicated to evangelization and catechesis, distinguishes the formation of catechesis as an essential element of the common commitment to the development and vitality of the Church. He points to the need for the formation of all those who are responsible for teaching the truths of the faith, that is, pastors, catechists and all those who have expressed their willingness to help proclaim the Good News. Lack of adequate preparation among those who undertook catechizing leads to small effects and lack of required fruit in catechized people. The broadly understood intellectual formation is intended to deepen the life of faith of the person who serves in catechesis. However, besides the theological knowledge itself, it is important that the catechist is able to develop his own catechetical style. This article analyses the current indications of the Universal Church and the Church in Poland relating to theological education of lay and clerical religion teachers, which is carried out within the framework of studies and later in continuing formation.
PL
Jan Paweł II w jednej z katechez poświęconych ewangelizacji i katechizacji wyróżnia formację katechetów jako zasadniczy element wspólnego zaangażowania w rozwój i żywotność Kościoła. Wskazuje na potrzebę formacji tych, którzy są odpowiedzialni za nauczanie prawd wiary, a więc duszpasterzy, katechetów i wszystkich, którzy wypowiedzieli swoją chęć pomocy w głoszeniu Dobrej Nowiny. Brak odpowiedniego przygotowania wśród tych, którzy podjęli się katechizowania, prowadzi do braku wymaganych owoców u katechizowanych. Szeroko pojęta formacja intelektualna ma pogłębić życie wiary osoby posługującej w katechezie. Obok jednak samej wiedzy teologicznej przede wszystkim istotne jest, aby katecheta potrafił wypracować własny styl katechetyczny. W artykule poddano analizie aktualne wskazania Kościoła Powszechnego oraz Kościoła w Polsce odnoszące się do kształcenia teologicznego świeckich i duchownych nauczycieli religii, które dokonuje się w ramach studiów oraz później w formacji stałej.

Year

Issue

36

Pages

179-196

Physical description

Dates

published
2021-03-18

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny

References

  • Bagrowicz J., Formacja katechetów w świetle dokumentów Kościoła, “Ateneum Kapłańskie” 123 (1994), pp. 215–226.
  • Franciszek, Konstytucja Apostolska Veritatis gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Rzym 2018.
  • Gogolik M., Zmiany w kwalifikacjach zawodowych nauczycieli religii, “Studia Bydgoskie” 10 (2016), pp. 253–266.
  • Holy Scripture of the Old and New Testament in translation from the original languages, The Polish Benedictine Team in Tyniec, (ed.) 4th edition, Poznań 1996.
  • Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Watykan 1979.
  • Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Pastores dabo vobis, Watykan 1992.
  • Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Vita consecrate, Watykan 1996.
  • Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, red. S. Dziwisz, J. Kowalczyk, T. Rakoczy, Citta del Vaticano 1987.
  • Kacprzak Z., Przygotowanie katechetów w świetle dokumentów Synodu Biskupów 1977, “Collectanea Theologica” 48 (1978) 4, pp. 145–149.
  • Kasper Ł., Katolickie uczelnie i wydziały teologiczne, eKAI, 4 grudnia 2018, https://ekai.pl/katolickie-uczelnie-i-wydzialy-teologiczne/.
  • Kodeks Prawa Kanonicznego, Watykan 1983.
  • Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan, 8 grudnia 2016, http://www.clerus.va/content/dam/clerus/Ratio%20Fundamentalis/Dar%20powo%C5%82ania%20do%20kap%C5%82a%C5%84stwa.pdf.
  • Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Watykan 1997.
  • Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna Instrukcja Katechetyczna, Watykan 1971.
  • Kongregacja ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, Instrukcja: Wskazania dotyczące formacji w instytutach zakonnych [w:] Życie konsekrowane w dokumentach Kościoła od Vaticanum II do Vita consecrata, red. B. Hylla, Kraków 1998, pp. 297–348.
  • Kongregacja ds. Zakonów i Instytutów Świeckich, Wymiar kontemplacyjny życia zakonnego [in:] Życie konsekrowane w dokumentach Kościoła od Vaticanum II do Vita consecrata, red. B. Hylla, Kraków 1998, pp. 191–206.
  • Kongregacja ds. Zakonów i Instytutów Świeckich, Zakonnicy i promocja ludzka [in:] Życie konsekrowane w dokumentach Kościoła od Vaticanum II do Vita consecrata, red. B. Hylla, Kraków 1998, pp. 169–190.
  • Kongregacja Wychowania Katolickiego, Osoby konsekrowane w ich misja w Kościele, Poznań 2003.
  • Kongregacja Wychowania Katolickiego, Zarządzenia wykonawcze Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej dla wiernej realizacji Konstytucji Apostolskiej Veritatis gaudium, Tarnów 2018.
  • Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r., Dziennik Ustaw RP 51 (1998) 318.
  • Kulpaczyński S., Nowe ukierunkowania permanentnej formacji katechetów, “Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 6 (1983), pp. 167–178.
  • Łabendowicz S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin–Radom 1994.
  • Majewski M., Co z permanentną formacją katechetów, “Katecheta” 3 (1978), pp. 106–109.
  • Majewski M., Teologia Katechezy, Wrocław 1989.
  • Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dziennik Ustaw RP 1207 (2013).
  • Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii [in:] J. Szpet, M. Gogolik, Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole. Katecheza, rodzina, parafia i szkoła, t. 16, 2018, annex pp. 152–154.
  • Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii, Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji Narodowej, Warszawa, 15 kwietnia 2019, item 9.
  • Przeciszewski M., Episkopat przyjął nowe zasady formacji w seminariach duchownych, eKAI, 8 października 2019, https://ekai.pl/episkopat-przyjal-nowe-zasady-formacji-w-seminariach-duchownych/.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dziennik Ustaw RP 1450 (2019).
  • Sobór Watykański II, Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego [in:] Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 1986, pp. 264–275.
  • Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym [in:] Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 1986, pp. 537–620.
  • Sobór Watykański II, Konstytucja o Objawieniu Bożym [in:] Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 1986, pp. 350–363.
  • Uchwała Konferencji Episkopatu Polski z dnia 7 czerwca 2016 roku w sprawie minimalnych wymogów w kształceniu nauczycieli religii [in:] J. Szpet, M. Gogolik, Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole. Katecheza, rodzina, parafia i szkoła, t. 16, 2018, annex pp. 155–156.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pst_2020_36_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.