Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 29 | 127-151

Article title

Jazz jako model twórczości literackiej. „Jazzowa teoria literatury” Julio Cortázara (Gra w klasy)

Content

Title variants

EN
Jazz as a model for literary work. Julio Cortázar’s “Jazz Literary Theory” (Hopscotch)

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is an attempt at analysing the role of the references to jazz music in the Argentinian writer’s most famous novel, which chapters 10–18 provide an interesting example of the use of this kind of music as a means of a whole range of extraliterary meanings. In the article Hopscotch is treated both as a Cortázar’s artistic manifesto and as an example of a work which fulfils its assumptions in the most complete manner. Musical elements such as improvisation and swing shape the novel in its various aspects, from narration to structure, reflecting a surrealism-inspired need to create literature that transcends traditional ontological frameworks. Jazz is also an illustration of aspirations to independence in artistic and social fields, as well as a means of conveying philosophical ideas and reaching the subconscious.

Year

Issue

29

Pages

127-151

Physical description

Dates

published
2019-01-31

Contributors

References

  • Berendt J.E., Wszystko o jazzie. Od Nowego Orleanu do jazz-rocka, tłum. S. Haraschin, I. Panek, Kraków 1991.
  • Chądzyńska Z., Posłowie, [w:] J. Cortázar, Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.
  • Chądzyńska Z., W rocznicę śmierci, „Literatura na Świecie” 1985, nr 2 (163).
  • Cortázar J., Gra w klasy, tłum. Z. Chądzyńska, Kraków 2004.
  • Cortázar J., O literaturze. Wykłady w Berkeley, 1980, tłum. I. Krupecka, Gdańsk 2016.
  • Cortázar J., Ostatnia runda, tłum. Z. Chądzyńska, Warszawa 2000.
  • Deeds Ermarth E., Sequel to History: Postmodernism and the Crisis of Representational Time, Princeton 1992.
  • Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.
  • Eco U., Zen i Zachód, tłum. Gałuszka J. [w:] U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz, J. Gałuszka, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 2008.
  • Głowiński M., Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa 1973.
  • Głowiński M., Muzyka w powieści, [w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.
  • Goialde Palacios P., Palabras con „swing”. La música de jazz en la obra de Julio Cortázar, “Musiker: cuadernos de música” 2010, 17, s. 483–496.
  • Guczalski K., Znaczenie muzyki – znaczenia w muzyce: próba ogólnej teorii na tle estetyki Susanne Langer, Kraków 2002.
  • Hejmej A., Muzyka w literaturze: perspektywy współczesnych badań, „Teksty Drugie” 2000, nr 4.
  • Kolankiewicz L., Wstęp. Carl Gustav Jung – wędrowiec Wschodu, [w:] C.G. Jung, Podróż na Wschód, wybór, opracowanie i wstęp L. Kolankiewicz, Warszawa 1989.
  • Markiewicz H., Teorie powieści za granicą, Warszawa 1995.
  • Peyrats Lasuén P., Jazzuela. El jazz en Rayuela, la novela de Julio Cortázar, Barcelona 2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pt_2018_29_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.