Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 37 | 97-120

Article title

Koncept album – między teorią a praktyką i literaturą a muzyką. Próba wyostrzenia definicji i propozycja metody badania mechanizmów spójności

Authors

Content

Title variants

EN
Concept Album – Between Theory and Practice, Music and Literature. An Attempt at a Precise Definition and a Proposal for a Method of Analysing Coherence Mechanisms

Languages of publication

Abstracts

EN
In its title, this article indicates two purposes. The first is to attempt to give a precise description of the category of the concept album, whose specificity (also in the opinion of foreign researchers) is usually described in a blurred, intuitive and rather imprecise way. This attempt is made through reference to the literary side of this kind of album. Based on these reflections, the author also attempts to create a typology of concept albums, which constitutes a fluent transition to the second purpose of the article, namely to propose (in terms of this field of knowledge, which we call linguistics of text and discourse) a method for analysing the coherence mechanisms seen in lyrics of this sort of album. Although it is not a theory in the strict sense, the author’s intention was to lend it a practical usability: it is an operation whose purpose is to support the interpretation of concept albums.

Keywords

Year

Issue

37

Pages

97-120

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

References

  • Bisz/Kosa, Zimy, [wydawnictwo niezależne] 2007.
  • Bohuszewicz P., Od „romansu” do powieści, [w:] tegoż, Od „romansu” do powieści. Studia o polskiej literaturze narracyjnej (druga połowa XVII wieku – pierwsza połowa XIX wieku), Toruń 2016.
  • Burns L., The Concept Album as Visual-Sonic-Textual Spectacle: The Transmedial Storyworld of Coldplay’s „Mylo Xyloto”, „IASPM Journal” 2016, vol. 6, no. 2. https://doi.org/10.5429/2079-3871(2016)v6i2.6en
  • Covach J., The Hippie Aesthetic: Cultural Positioning and Musical Ambition in Early Progressive Rock, [w:] Composition and Experimentation in British Rock 1966–1976, numer specjalny „Philomusica on-line”, ed. by G. Borio, S. Facci, Pavia 2007.
  • Dżugaj M., Umiłowanie samego siebie w myśli Fryderyka Nietzschego, „Hybrys” 2018, nr 43. https://doi.org/10.18778/1689-4286.43.03
  • Elicker M., Concept Albums. Song Cycles in Popular Music, [w:] Essays on the Song Cycle and on Defining the Field, ed. by W. Bernhart, W. Wolf, Amsterdam 2001. https://doi.org/10.1163/9789004488748_014
  • Elicker M., Semiotics of Popular Music. The Theme of Loneliness in Mainstream Pop and Rock Songs, Tübingen 1997.
  • Garlej B., Koncepcja warstwowości dzieła literackiego Romana Ingardena ujęta w perspektywie ontologii egzystencjalnej i jej konsekwencja, „Estetyka i Krytyka” 2014, nr 2.
  • Gemel A., Kognitywna teoria prototypu – próba filozoficznej analizy, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2013, nr 19.
  • Graczyk W., PRO8L3M „Art Brut” – recenzja, „Popkiller”, <https://www.popkiller.pl/2014-09-23%2Cpro8l3m-art-brut-recenzja1> [dostęp: 19.07.2020].
  • Lipski J.J., Wstęp, [w:] J. Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Wrocław 1973.
  • Macan E., Progresywny urock, przekł. M. Majchrzak, Toruń 2001.
  • Marciszewski W., Spójność strukturalna a spójność semantyczna, [w:] Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław 1983.
  • McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.
  • Mickiewicz A., Dziady drezdeńskie, oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012.
  • Nietzsche F., Narodziny tragedyi, czyli hellenizm i pesymizm, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
  • Okopień K., Dlaczego to nie Apollo, lecz Dionizos jest patronem filozofii, „Teksty Drugie” 2001, z. 5.
  • Okólski M., Zorganizowany dźwięk – muzyka rockowa jako forma komunikacji, „Znaczenia. Kultura – Komunikacja – Społeczeństwo” 2013, nr 9.
  • Pelc J., Wstęp, [w:] J. Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1978.
  • Rychlewski M., Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2001.
  • Surges F., The return of concept album, „Independent”, <https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/the-return-of-concept-album-1796064.html> [dostęp: 16.07.2020].
  • Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
  • Winiecka E., Czytanie jako działanie, dzieło jako zdarzenie. Czy możliwa jest poetyka literatury interaktywnej?, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017, nr 30. https://doi.org/10.14746/pspsl.2017.30.9
  • Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, przekł. B. Wolniewicz, Warszawa 2011.
  • Wójcicki J., Powrót znikąd donikąd: „Dworak”, [w:] Czytanie Krasickiego, red. T. Kostkiewiczowa, R. Doktór, B. Mazurkowa, Warszawa 2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
32052452

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pt_2022_37_6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.