Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 78 | 3 | 11-20

Article title

O konflikcie interesów między nadzorem a polityką pieniężną

Content

Title variants

EN
On the conflict of interest between supervision and monetary policy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Dyskusja wokół kwestii konfliktu interesów między funkcją realizacji polityki pieniężnej a funkcją nadzoru bankowego wpływa na rozwiązanie instytucjonalne polegające na włączeniu lub niewłączaniu funkcji nadzoru do zadań banku centralnego. Z tego też względu przez wiele lat Europejski Bank Centralny (EBC) nie sprawował nadzoru w stosunku do instytucji kredytowych. Przy konstrukcji Europejskiego Systemu Banków Centralnych zwyciężyła koncepcja niemiecka całkowitego wydzielenia nadzoru z EBC. Gdyby nie kryzys finansowy lat 2008-2013, prawdopodobnie do dziś EBC nie sprawowałby nadzoru nad instytucjami kredytowymi. Pomimo utworzenia w 2011 r. Europejskiego Urzędu Nadzoru Finansowego dwa lata później zdecydowano się powierzyć EBC nadzór bankowy nad najważniejszymi instytucjami finansowymi na obszarze Unii Europejskiej. Trudno dziś rozstrzygnąć, czy połączenie polityki pieniężnej i nadzoru pod jednym dachem EBC było posunięciem korzystnym, dopiero za kilka lat będzie można ocenić, czy zwiększyła się efektywność nadzoru.
EN
The discussion involving the conflict of interest between the implementation of monetary policy and banking supervision influences the institutional solution to the question of the inclusion or non-inclusion of the supervisory function among the tasks of the central bank. Consequently, credit institutions were, for many years, left unsupervised. This situation would have probably continued until today, had it not been for the financial crisis of 2008-2013. Despite the appointment of the European Financial Supervision Office in 2011, supervision of the main EU financial institutions has recently been vested in the European Central Bank. Whether this decision was the right move will only be known in (the) years to come, when the effectiveness of this supervisionhas been assessed.

Year

Volume

78

Issue

3

Pages

11-20

Physical description

Dates

published
2016-09-15

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Beck, T., Gros, D. (2012), Monetary Policy and Banking Supervision: Coordination instead of Separation, Economic Policy, CEPS Policy Briefs, December.
  • Deutsche Bundesbank Eurosystem (2016), Challenges Lie Ahead for the Single Supervisory Mechanism, Frankfurt am Main, 10.02.2016.
  • Ferguson, R. (2000), Alternative approaches to financial supervision and regulation, Journal of Financial Services Research 17(1).
  • Goodhart, C.A.E. (2000), The Organisational Structure of Banking Supervision, Financial Stability Institute, Occasional Papers No. 1, November 2000-10-25, Bank for International Settlements, Basel, Switzerland.
  • Goodhart, Ch., Schoemacher, D. (1994), Instytucjonalny rozdział agencji nadzorczych i agencji realizujących politykę pieniężną, NBP, GINB, Warszawa.
  • Greenspan, A. (2005), Testimony before the Committee on Banking, Housing & Urban Affairs, U.S. Senate, March 2, 2005.
  • Gronkiewicz-Waltz, H. (1994), Bank centralny – od gospodarki planowanej do rynkowej. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa.
  • Hadjiemmanuil, Ch. (1996), The European Central Bank and Banking Supervision, Essays in International Financial & Economic Law 3, September.
  • Narodowy Bank Polski (1994), Instytucjonalny rozdział agencji nadzorczych i agencji kierujących polityką pieniężną, Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego, Warszawa.
  • Nowak-Far, A. (2001), Unia gospodarcza i walutowa w Europie, Warszawa.
  • Pauli, R. (2000), Payments remain fundamental for banks and central banks, Bank of Finland Discussion Papers 6.
  • Smits, R. (1997), The European Central Bank: Institutional Aspects, International Banking and Financial Law.
  • Véron, N. (2012), Europe’s single supervisory mechanism and the long journey towards banking union, Bruegel Policy Contribution 16(October).
  • http://www.firstpost.com/fwire/exclusive-ecb-divided-over-supervisors-tough-stance-onbanks-sources-reuters-2503322.html [dostęp: 25.11.2015]
  • Decyzja EBC z 22 stycznia 2014 r. zmieniająca decyzję EBC/2004/2 przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (EBC/2014/1), (2014/179/UE), Dz. Urz. UE L 2014/95/56.
  • Opinia EBC z 2 sierpnia 2006 r. wydana na wniosek Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie projektu ustawy zmieniającej ustawę o Narodowym Banku Polskim (CON/2006/39).
  • Opinia EBC z 27 listopada 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego).
  • Rozporządzenie nr 1024/2013 z 15 października 2013 r., powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, Dz. Urz. UE L 287/63.
  • The High-Level Group in Financial Supervision in the EU – Report, Jaques de Larsiere, Brussels, 25 February 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2016_78_3_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.