Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 79 | 3 | 193-203

Article title

Etyczność postępowania reprezentantów instytucji państwa i przedstawicieli biznesu

Authors

Content

Title variants

EN
Ethicality of the behaviour of the officers of state institutions and the representatives of business

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W gospodarce rynkowej podstawowym zadaniem instytucji państwowych jest ograniczenie niepewności przez wyznaczanie ram wpływających na podejmowanie działań i decyzji wszystkich podmiotów. Od efektywności instytucji, przyjętego przez nie systemu działania oraz jego spójności, zależy skuteczność realizacji wyznaczonych strategii i planów społeczno-gospodarczych. Nieskuteczne i nieetycznie działające instytucje mogą wywoływać narastanie zjawisk patologicznych i nie pozwolić z jednej strony na swobodny, bez narzucania niepotrzebnych ograniczeń rozwój wszystkich podmiotów w gospodarce, z drugiej natomiast – doprowadzić do sytuacji, w której odsłonią się niekontrolowane objawy zwierzęcej natury, skłaniające do nieracjonalnych, nazbyt ryzykownych czy wręcz szkodliwych zachowań. Wywołuje to potrzebę wypracowania przez państwo mechanizmów, które godziłyby wymogi efektywności ekonomicznej, społecznej i politycznej z jednoczesnym uszanowaniem norm etycznych. Celem opracowania jest wykazanie, że kwestie powiązań pomiędzy etycznie postępującymi reprezentantami instytucji państwowych a etycznym postępowaniem przedstawicieli biznesu są niedostatecznie dostrzegane i doceniane oraz że wprowadzenie systemu etycznego, złożonego z ocen obiektywnych, implikuje w efekcie etyczną samoregulację podmiotów społeczno-gospodarczych i rozwój ekonomiczny państwa.
EN
In a market economy, the main task of state institutions is to reduce uncertainty by setting frameworks that affect actions and decisions of all the actors in the market. The effectiveness of the implementation of socio-economic strategies and plans depends on the efficiency of the system adopted and its coherence. Ineffective and unethical institutions may lead to an accumulation of pathological phenomena. On the one hand they hinder the free, and not unreasonably restricted, development of all actors in the market, and on the other hand they may lead to a situation in which the uncontrollable symptoms of ‘animal instinct’ will come into play, provoking irrational, too risky or even harmful behaviours. This in turn raises the need to develop state mechanisms that reconcile the requirements of economic, social and political efficiency whilst at the same time respecting ethical standards. The aim of the study presented in this article was to demonstratethat the correlation between ethically acting of representatives of state  institutions and the ethical behaviour of business representatives is not sufficiently recognised and appreciated, and that the introduction of a system of ethics, consisting of objective assessments, implies the ethical selfregulation of socio-economic entities and of the economic development of the state.

Year

Volume

79

Issue

3

Pages

193-203

Physical description

Dates

published
2017-09-29

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • Apel, K.O. (1992), Etyka dyskursu jako etyka odpowiedzialności – postmetafizyczna transformacja etyki Kanta, Kraków.
  • Bourdieu, P., Wacquant L.D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa.
  • Dahl, R. (1985), A preface to economic democracy, New Haven.
  • Galbraith, J.K. (1999), Godne społeczeństwo. Program troski o ludzkość, Warszawa.
  • Hoffman, M. (1984), Corporate governance and institutionalzing ethics, [w:] Chryssides, G.D., Kaler, J.H. (red.), Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa: 139–158.
  • Hume, D. (1896), A Treatise of Human Nature, Oxford, http://oll.libertyfund.org/titles/342 [dostęp: 29.07.2016].
  • Kołakowski, L. (1987), Samozatrucie otwartego społeczeństwa, [w:] Popper K., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1: Urok Platona, Warszawa: i–vii.
  • Kołodko, G. (2014), Nowy pragmatyzm, czyli ekonomia i polityka dla przyszłości, [w:] Mączyńska, E. (red.), Ekonomia dla przyszłości. Fundamentalne problemy teorii ekonomii i praktyki gospodarczej, Warszawa: 19–37.
  • Krzymieniewska, G. (2004), Etyczne uzasadnienie praktyki negocjacji, [w:] Pogonowska, P. (red.), Elementy etyki gospodarki rynkowej, Warszawa: 143–171.
  • Lindblom, Ch. (1977), Politics and Markets: The world’s Political Economic System, New York.
  • Madej, Z. (2009), Legitymizacja polityki gospodarczej w syste0mach rynkowych, [w:] Fiedor, B., Hockuba, Z. (red.), VIII Kongres Ekonomistów Polskich. Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, PTE, Warszawa: 326–338.
  • North, D. (1994), Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge.
  • Ossowska, M. (1966), Podstawy nauki o moralności, Warszawa.
  • Paco, W. (2009), Szkice z dynamiki i stabilizacji gospodarki, Warszawa.
  • Pogonowska, B. (2015), Dlaczego kiedyś wierzyliśmy w wolny rynek?, Prakseologia 2(157): 53–68.
  • Sadowski, Z. (2000), Eseje o gospodarce, Warszawa.
  • Stiglitz, J.E. (2004), Globalizacja, Warszawa.
  • Szlachta, B. (2004), Słownik społeczny, Kraków.
  • Wolska G. (2014), CSR jako współczesna koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej. Zaangażowanie w ideę CSR przedsiębiorstw w Polsce, [w:] Sokołowski, J., Rękas, M., Węgrzyn, G. (red.), Ekonomia, Wrocław: 533–542.
  • Zboroń H. (2015), Czy ekonomiści wierzą jeszcze w wolny rynek?, Prakseologia 2(157): 33–51.
  • Zybertowicz, A. (1995), Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń.
  • Żakowski, J. (2009), Zawał. Zrozumieć kryzys, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2017_79_3_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.