PL EN


2016 | 42 | 333-355
Article title

T3/ZOOM w edukacji akademickiej (poszukiwanie tematów prac dyplomowych przez studentów)

Content
Title variants
EN
T3/ZOOM in Academic Education (Students’ Search for The Diploma Theses’ Topics)
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Problem finding is described as behaviours, attitudes and cognitive processes that are responsible for creating a vision, posing and formulating problems. Problem finding is an alternative towards behaviours, attitudes and processes participating in solving problems (Jay, Perkins 1997). Problem finding constitutes a significant part of problem-based thinking related to the processes of discovering, formulating and reformulating problems (Szmidt 2003). It is active in “the first phase of solving problems when becoming curious about a situation we try to realise the difficulty and formulate a question that would adequately reflect the situation we find ourselves in as well as the goal we strive for” (Szmidt 2003, 23 [own transl.]). Hence, the question becomes the main element of the process of searching for the problem because it satisfies the cognitive anxiety, while the answer is the central element of the process of solving problems (Arlin 1990). The author analyzed problem finding in the area of polytechnic education. She proposed employing her original T3/ZOOM technique of finding problems and cognitive tasks for the search for Bachelor’s thesis topics by the students.
Year
Issue
42
Pages
333-355
Physical description
Dates
published
2020-12-29
Contributors
References
  • Altszuller G.S., Algorytm wynalazku, KsiąŜka i Wiedza, Warszawa 1972.
  • Arlin P.K., Wisdom: the art. Of problem finding, [w:] Wisdom: Its nature, origins and development, red. R.J. Sternberg, Cambridge University Press, New York 1990.
  • Bransford J.D., Stein B.S., The Ideal Problem Solver, W.H. Freeman, New York 1993.
  • Dewey J., Jak myślimy? PWN, Warszawa 1988.
  • Florida R., The Rise of the Creative Class and How It`s Transforming Work. Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York 2002.
  • Getzels J.W., Csikszenmihalyi M., The creative vision: A longitudinal study of problem finding in art, Wiley, New York 1976.
  • Isaksen S.G., Dorval K.B., Treffinger D.J., Creative approaches to problem solving, Kendall/Hunt, Dubuque 1994.
  • Jay E.S., Perkins D.N., Problem finding: the Search for Mechanism, [w:] The Creativity Research Handbook, red. M.A. Runco, Hampton Press, Cresskill, New Jersey 1997.
  • Kozielecki J., Zagadnienia psychologii myślenia, PWN, Warszawa 1968.
  • Kozielecki J., Twórczość i rozwiązywanie problemów, [w:] Psychologia i poznanie, red. M. Materska, T. Tyszka, PWN, Warszawa 1992.
  • Newell A., Simon H.A., Human Problem Solving, Englewood Cliffs, Prentice-Hall, New York 1972.
  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1987.
  • Nęcka E., TRoP. Twórcze rozwiązywanie problemów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1994.
  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
  • Nęcka E., Twórczość, [w:] Psychologia, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Olczak M., Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
  • Olczak M., Jakość dostrzegania problemów i zadań poznawczych – istotny czynnik wychowania do twórczości. T3/ZOOM techniką wspomagania rozwoju myślenia twórczego uczących się, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.
  • Oldham G.R., Cummings A., Employee Creativity: Personal and Contextual Factors at Work, The Academy of Management Journal, 1996, 39, 3.
  • Polya G., Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
  • Proctor T., Twórcze zarządzanie, Gebethner & Ska, Warszawa 1998.
  • Runco M.A., Creativity as optimal human functioning, [w:] Promoting creativity across the life span, red. M. Bloom, T.M. Gullotta, CWLA Press, Washington 2001.
  • Stasiakiewicz M., Interakcyjne podejście do badania zachowań twórczych, [w:] Psychologiczne i psychometryczne problemy diagnostyki psychologicznej, red. J. Brzeziński, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993.
  • Szmidt K.J., Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów: próba określenia problemu, sugestie rozwiązania, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2003, 2.
  • Wertheimer M., Productive Thinking, Harper & Row, New York 1945.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_se_2016_42_20
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.