PL EN


2018 | 51 | 373-386
Article title

Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w edukacji przedszkolnej. Doświadczenia nauczycielek pracujących na podstawie programu wychowania przedszkolnego Tablit

Authors
Content
Title variants
EN
Searching for Innovatives in Pre-School Education: Experiences of Tablit-Teachers
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The article presents Tablit – a kindergarten curriculum, its constructivist assumptions as well as innovative methodology: the Project Approach, Questioning the Author and CLIL. Selected experiences of teachers who had tested the curriculum were analyzed.
Year
Issue
51
Pages
373-386
Physical description
Dates
published
2018-12-15
Contributors
References
  • Ball P., Kelly K., Clegg J., Putting CLIL into Practice, Oxford University Press, Oxford 2015.
  • Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo Comandor, Warszawa 2009.
  • Bandura A., Social foundations of thought and action: A social cognitive theory, Prentice-Hall, NJ, Englewoods Cliffs 1986.
  • Basińska A., Pietrala D., Cole R., Dziubalska-Kołaczyk K., ETOS – innowacyjne narzędzie wspomagające nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych, Studia Edukacyjne, 2012, 23.
  • Basińska A., Pietrala D., Pietrala T., Zielińska U., Dziubalska-Kołaczyk K., Cole R., E-nauczyciel przyrody. Innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.
  • Basińska A., Pietrala T., Zielińska U., Pietrala D., Dziubalska-Kołaczyk K., Tablit. Innowacyjny program wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
  • Beck I.L., i in., Questioning the author: A yearlong classroom implementation to engage students with text, The Elementary School Journal, 1996, 96.
  • Beck I.L., McKeown M.G., Encouraging young children’s language interactions with stories, [w:] Handbook of Early Literacy Research, red. S.N.D. Dickenson, Guilford, New York 2006.
  • Beck I.L., McKeown M.G., Improving comprehension with Questioning the Author: A Fresh and Expanded View of a Powerful Approach, Scholastic, 2006.
  • Butcher K.R, Learning from text with diagrams: Promoting mental model development and inference generation, Journal of Educational Psychology, 2006, 98(1).
  • Coyle D., Hood P., Marsh D., CLIL: Content and language integrated learning, Cambridge University Press, Cambridge 2010.
  • Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.
  • Hake R., Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses, American Journal of Physics, 1998, 66(1).
  • Helm J.H., Katz L.G., , Mali badacze. Metoda projektów w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.
  • Hoyt B.S., Hanyak M.E., Vigeant M.A.S., Snyder W.J., Aburdene M.F., Hyde D.C., Prince M.J., Project Catalyst: Promoting Systemic Change in Engineering Education – Referat wygłoszony podczas 31st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, NV, Reno 2001.
  • King A., Guiding knowledge construction in the classroom: Effect of teaching children how to question and explain, American Educational Research Journal, 1994, 31.
  • Klus-Stańska D., Kruk J., Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akdemickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
  • McKeown M.G., Beck I.L., Getting the Discussion Started, Educational Leadership, 1999, 57(3).
  • McKeown M.G. i in., Questioning the author” accessibles: Easy-access resources for classroom challenges, The Wright Group, Bothell, WA 1999.
  • McNamara D.S., Levinstein I.B., Boonthum C., iSTART: Interactive strategy training for active reading and thinking, Behavioral Research Methods, Instruments, and Computers, 2004, 36.
  • Mietzel G., Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
  • Murphy P.K., Edward M.N., What the studies tell us: A meta-analysis of discussion approaches, [w:] M. Nystrand, Making sense of group discussion designer to promote high-level comprehension of texts, Montreal 2005.
  • Murphy P.K. i in., Examining the effects of classroom discussion on students’ comprehension of text: A meta-analysis, Journal of Educational Psychology, 2009, 101(3).
  • Nystrand M., Gamoran A., Instructional discourse, student engagement, and literature achievement, Research in the Teaching of English, 1991, 25(3).
  • Osborne J., Arguing to Learn in Science: The Role of Collaborative, Critical Discourse, Science, 2010, 328.
  • Palincsar A., Brown A., Reciprocal Teaching of Comprehension-Fostering and Comprehension-Monitoring Activities, Cognition and Instruction, 1984, 1(2).
  • Pine K., Messer D., The effect of explaining another’s actions on children’s implicit theories of balance, Cognition and Instruction, 2000, 18(1).
  • Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Soter A. i in., What the discourse tells us: Talk and indicators of high-level comprehension, International Journal of Educational Research, 2008, 47.
  • Spratt M., CLIL and EFL Side by Side, TEALS Conference presentation, Lisbon 2009. [Online] http://sites.fcsh.unl.pt/docentes/cceia/images/stories/PDF/tefl2/spratclil-and-efl-side-by-side.pdf [dostęp: 29.11.2018].
  • Vygotsky L.S., Thought and language, MIT Press, Cambridge MA 1962.
  • Vygotsky L.S., Mind in Society: The development of higher psychological processes, Harvard University Press, Cambridge MA 1978.
  • Zaparucha A., CLIL jako nowatorska metoda nauczania, Zestawy materiałów dla nauczycieli szkół ćwiczeń – języki obce, ORE, Warszawa 2017; https://www.ore.edu.pl/2018/02/materialy-dla-nauczycieli-szkol-cwiczen-jezyki-obce/
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_se_2018_51_22
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.