PL EN


2018 | 18 | 115-128
Article title

Milczące wiersze. Obraz i podmiot na tle ekopoetyki

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
The paper aims to show the ecopoetic potential of minimalist poems, in which the lyrical subject remains out of sight. The text discusses poetic techniques of drawing  a bare picture of reality, which have the capacity to enact a novel, non-anthropocentric approach to non-human nature. The author combines interpretive practice with the concept of ecopoetics and literary genology.
EN
The article discusses the ecopoetic potential inherent in small lyrical forms which employ a peculiar technique of showing the “picture” of the external world. The poetics of the “silent poems” consists in concealing the presence of the subject and presenting the reader with a bare fragment of reality, which in the analyzed instances involve non-human nature. The author, examining the pieces by Jacek Gutorow, Bartosz Suwiński and Klara Nowakowska, outlines a poetic form in which the equivalence of each element of nature displaces the anthropocentric vision of the world. The study sets out from the old Japanese genre of haiku and Anglo-American imagism. The concept of ecopoetics, suggested by Julia Fiedorczuk and Gerardo Beltrán provide the core context for these deliberations.
Year
Issue
18
Pages
115-128
Physical description
Dates
published
2020-07-09
Contributors
author
References
  • Engelking L. i Szuba A. 2016, Obraz i wir. Antologia anglo-amerykańskiego imagizmu, Warszawa.
  • Fiedorczuk J. i Beltrán G. 2015, Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Warszawa.
  • Gutorow J. 2010, Posłowie, [w:] B. Suwiński, Sehir, Nowa Ruda, s. 39-40.
  • Gutorow J. 2010, Wiersze pod nieobecność, [w:] J. Gutorow, Nad brzegiem rzeki, Wrocław, s. 9-46.
  • Krynicki R. 2014, Haiku. Haiku mistrzów, Kraków.
  • Marszalski M. 2011, Amerykańska ekopoezja – nowa odmiana tradycyjnej poezji natury, Przestrzenie Teorii, 16, s. 51-68.
  • Michałowski P. 1999, Miniatura poetycka, Szczecin.
  • Miner E. 1985, Pound, haiku i obraz poetycki, przeł L. Engelking, Literatura na Świecie, 1, s. 98-123.
  • Mochalska A. 2017 [online], Wyprawa bez przewodnika, Salon Literacki [dostęp: 2018-06-02]. Dostępny w Internecie: <http://salonliteracki.pl/new/recenzje/1112-wyprawa-bez-przewodnika-bartosz-suwinski-wyraj>.
  • Nowakowska K 2013, Niska rozdzielczość, Kraków.
  • Nowakowska K. 2004, Składnia, Wrocław.
  • Nowakowska K. 2012, Ulica Słowiańska, Kraków.
  • Sikora T. 2014, (Eko)krytyka czystej percepcji , ER(R)GO: Teoria-Literatura-Kultura, 1, s. 9-22.
  • Skurtys J. 2017, Rok oślepiających świateł [online]. ArtPapier [dostęp: 2018-06-01]. Dostępny w Internecie: <ttp://www.artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=322&artykul=6060>.
  • Słownik Języka Polskiego (hasło „udomowienie”) [online]. PWN [dostęp: 2018-11-01]. Dostępny w Internecie: <https://sjp.pwn.pl/sjp/udomowienie;2532079.html>.
  • Stańczakowa J. 2015, Haiku, Wrocław.
  • Stusek M. 2018, Kadrowanie egzystencji: Klara Nowakowska, Poznańskie Studia Polonistyczne, 33, s. 139-151.
  • Suwiński B. 2010, Sehir, Nowa Ruda.
  • Suwiński B. 2017, Wyraj, Szczecin.
  • Śniecikowska B. 2016, Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej, Toruń.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_seg_2018_18_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.