Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 9 | 1 | 131-144

Article title

ARTYSTYCZNE UCIELEŚNIENIE CECH ‘NOWEJ SZCZEROŚCI’ W POWIEŚCI SOFII ANDRUCHOWYCZ AMADOKA

Content

Title variants

EN
THE ARTISTIC EMBODIMENT OF THE FEATURES OF ‘NEW SINCERITY’ IN SOFIA ANDRUKHOVYCH’S NOVEL AMADOKA
UK
ХУДОЖНЄ ВТІЛЕННЯ РИС ‘НОВОЇ ЩИРОСТІ’ В РОМАНІ СОФІЇ АНДРУХОВИЧ АМАДОКА

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the novel Amadoka by Sofia Andrukhovych as a explication in fiction of Marianne Hirsch’s notion of ‘postmemory’. This notion, which is of great significant in contemporary social studies and humanities, means a “structure of the inter- and trans-generational transmission of traumatic knowledge and experience”. What Sofia Andrukhovych offers the reader is something of an experiment – implanting artificial memories, transferring the previous generations’ traumatic experience to a person who has lost their memory by being wounded in the Donbas war. The aim of the research is to analyse the sensual nature of the novel Amadoka in terms of ‘New Sincerity’, an aesthetically and ethically relevant trend associated with the metamodern worldview. The primary focus is on how features of the ‘new sincerity’ are expressed in Andrukhovych’s novel. These features include: seriousness and a lack of irony in narrative; reference to emotions and feelings in the novel (or a fixation with their absence in the moments where they should have been present); awareness of the contradictory nature and ambivalence of human feelings; the individual’s doubts in his or her ability to be sincere; manipulations with the reader’s faith and trust; and the importanceof that was left “off the page”.
PL
W artykule poddano analizie powieść Sofii Andruchowycz Amadoka jako artystyczną eksplikację istotnego we współczesnych badaniach socjohumanitarnych pojęcia postpamięci, zaproponowanego przez Marianne Hirsch, czyli „struktury inter- i transpokoleniowego przekazu traumatycznej wiedzy i doświadczenia”. Sofia Andruchowycz proponuje czytelnikowi rodzaj eksperymentu – zaszczepienia sztucznych wspomnień, transmitowania traumatycznych przeżyć poprzednich pokoleń człowiekowi, który stracił pamięć z powodu rany odniesionej na wojnie w Donbasie. Celem pracy jest analiza zmysłowości powieści Amadoka w kontekście kojarzonego ze światopoglądem metamodernu etycznego i estetycznego ruchu ‘nowej szczerości’. W szczególności przedmiotem uwagi jest realizacja w powieści ukraińskiej pisarki takich cech artystycznego ruchu ‘nowej szczerości’, jak poważny, nieironiczny ton narracji; odwoływanie się do emocji, uczuć na kartkach książki (lub zauważanie ich nieobecności tam, gdzie powinny być); świadomość sprzeczności i ambiwalencji ludzkich uczuć; wątpliwości podmiotu co do jego własnej zdolności do bycia szczerym; manipulacja wiarą i zaufaniem czytelnika; waga tego, co zostało „poza stroną”.

Year

Volume

9

Issue

1

Pages

131-144

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Zaporoski Państwowy Uniwersytet Medyczny, Zaporoże – Ukraina

References

  • Veshchykova O.S., Naratyvni stratehii mistychnoho u khudozhnomu tvori (na materiali prozy V. Shevchuka, H. Pahutiak, V. Danylenka) [The Narrative Strategies of the Mystical in Fiction (on the Prose by V. Shevchuk, H. Pahutiak, V. Danylenko)], dys. … kand. filol. nauk, Zaporizhzhia, 2017.
  • Grebeniuk Т., Svoboda y etyka v literaturi metamodernoho svitu: ukrainskyi vymir [Freedom and Ethics in the Literature of Metamodern World: Ukrainian Dimentions], [v:] „Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V.N. Karazina Seriia «Filolohiia»”, 2018, vyp. 78, s. 160–164.
  • Grebeniuk T., Fenomen nedostovirnoi naratsii v systemi suchasnykh naratyvnykh studii [Phenomenon of Unreliable Narration in a System of Contemporary Narrative Studies], „Slovo i Chas”, 2016, nr 6, s. 12–21.
  • Yermolenko Volodymyr, „My zhyvemo v ozeri zabuttia” – interviu z pysmennytseiu Sofiieiu Andrukhovych [„We live in the Lake of Oblivion” – Interview with the Writer Sofia Andrukhovych], [v:] Elektronnyi resurs: https://hromadske.ua/posts/mi-zhivemo-v-ozerizabuttya-intervyu-z-pismenniceyu-sofiyeyu-andruhovich (26.12.2020).
  • Platonova A., Sofiia Andrukhovych: „Koly liudyna povertaie sobi spohady, vona povertaie sobi sebe” [When a Person Takes her Memories back She Takes Herself back] [interviu], [v:] Elektronnyi resurs: https://lb.ua/culture/2020/04/01/454180_sofiya_andruhovich_koli_lyudina.html (26.12.2020).
  • Polishchuk Ya., Literatura u sviti postpravdy [Fiction in the world of Post-Truth], „Slovo i Chas”, 2020, nr 5, s. 57–71.
  • Ahn S., New Sincerity, New Worldliness: The Post-9/11 Fiction of Don DeLillo and David Foster Wallace, [in:] “Critique: Studies in Contemporary Fiction”, 2019, 60:2, p. 236–250.
  • Akker R. van den, Vermeulen T., Periodising the 2000s, or, the Emergence of Metamodernism, [in:] “Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism”, London–New York: Rowman & Littlefield International Ltd., 2017, p. 1–20.
  • Alphen E. van, Bal M., Introduction, [v:] E. van Alphen, M. Bal, C.E. Smith, “The Rhetoric of Sincerity”, Stanford, Calif: Stanford University Press, 2009, p. 1–16.
  • Balliro M.J., The New Sincerity in American Literature, Rhode Island: University of Rhode Island, 2018.
  • Booth W.C. The Rhetoric of Fiction, Chicago–London: University of Chicago Press, 1983.
  • Eve M.P., Sincerity, [in:] “The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction”, eds. R. Eaglestone, D. O’Gorman, London: Routledge, 2018, p. 36–47.
  • Fludernik M., An Introduction to Narratology, London–New York: Routledge–Taylor & Francis Group, 2009.
  • Hirsch M., The generation of post-memory, [in:] “Poetics Today”, 2008, 29 (1), p. 103–129.
  • Hudson C.M., David Foster Wallace is not your friend: The fraudulence of empathy in David Foster Wallace studies and „Good Old Neon”, [in:] “Critique: Studies in Contemporary Fiction”, 2017, vol. 58, issue 5, p. 1–12.
  • Kelly A., The New Sincerity, [in:] “Postmodern/Postwar and After: Rethinking American Literature”, eds. J. Gladstone et al., Iowa City: University of Iowa Press, 2016, p. 197–208.
  • Konstantinou L., Four Faces of Postirony, [in:] Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism, eds. R. van den Akker, A. Gibbons, T. Vermeulen. London–New York: Rowman & Littlefield International Ltd., 2017, p. 87–102.
  • Thorn J., A Manifesto for The New Sincerity, 26th March, 2006, [in:] Electronic source: https://maximumfun.org/news/manifesto-for-new-sincerity/ (26.06.2020).
  • Wallace D.F., E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction, “The Review of Contemporary Fiction”, 1993, Summer, nr 13:2, p. 151–194.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1601882

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_sup_2021_9_1_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.