Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 9 | 1 | 177-186

Article title

OBRAZ SAFONY W DYSKURSIE MODERNISTYCZNYM

Authors

Content

Title variants

EN
THE IMAGE OF SAPPHO IN MODERNIST DISCOURSE
UK
ОБРАЗ САПФО В МОДЕРНІСТСЬКОМУ ДИСКУРСІ

Languages of publication

Abstracts

EN
The article deals with the modernist reception of the literary image of the ancient poet Sappho in the works of Ukrainian writers from the end of the 19th century and beginning of the 20th – Lesya Ukrainka, M. Chernyavsky, L. Starytska-Chernyakhivska. In the main, the origins of the use of this image in the literature of different cultural epochs are clarified, and the specific nature of its interpretation in the works of different genres of these Ukrainian artists is analyzed. What is emphasized here is the originality in how Sappho’s image is interpretated and mythologized in the poems by Lesya Ukrainka and M. Chernyavsky, in L. Starytska-Chernyakhivska’s drama and in Lesya Ukrainka’s unfinished drama under the same title. The author also shows how the traditional image in these works combines both the general cultural paradigm and elements of modernist reception, and how in Ukraine this was a synthesis of Western European art canons and national specificities, of the “philosophy of life” and the “philosophy of the heart”, and of Apollonian and Dionysian elements. The author also confirms how in the works of Ukrainian writers from this period, the decisive factor in interpreting Sappho’s image is the focus on the artistic work of this ancient poet and the myth of love between Sappho and Phaon. Attention is drawn to the fact that in Lesya Ukrainka, M. Chernyavsky and L. Starytska-Chernyakhivska’s creative rethinking of this image, there is a tendency towards neomythologism, typical for modernist discourse in all kinds of art and in literature, in particular.
PL
W artykule zbadano modernistyczną recepcję literackiego obrazu starożytnej poetki Safony w twórczości ukraińskich pisarzy przełomu XIX i XX wieku – Łesi Ukrainki, Mykoły Czerniawskiego, Ludmyły Staryckiej-Czerniachiwskiej. W głównej mierze wyjaśniono genezę odwoływania się do wskazanego obrazu w literaturze różnych epok, przeanalizowano specyfikę jego interpretacji w utworach różnych gatunków wymienionych wyżej ukraińskich pisarzy. Podkreślono także oryginalność interpretacji i mitologizacji Safony w wierszach Łesi Ukrainki i M. Czerniawskiego, w dramacie L. Staryckiej-Czerniachiwskiej oraz w niedokończonym dramacie Łesi Ukrainki pod tym samym tytułem. Ujawniono, w jaki sposób w analizowanych pracach tradycyjny obraz kumuluje zarówno ogólny paradygmat kulturowy, jak i jego transformację w epoce modernizmu, która to na ukraińskim gruncie syntetyzowała zachodnioeuropejskie kanony sztuki ze specyfiką narodową, „filozofię życia” z „filozofią serca”, nurt apolliński z nurtem dionizyjskim. Potwierdzono, iż w twórczości ukraińskich pisarzy wskazanego okresu decydującym czynnikiem w interpretacji obrazu Safony jest skoncentrowanie się na kwestii twórczości starożytnej poetki i micie o miłości Safony i Theonasa.Szczególną uwagę zwrócono na fakt, iż tendencją dominującą w twórczym podejściu Łesi Ukrainki, M. Czerniawskiego, L. Staryckiej-Czerniachiwskiej do kreowania obrazu starożytnej poetki jestneomitologizacja, charakterystyczna dla dyskursu modernistycznego we wszystkich rodzajach sztuki, a zwłaszcza w literaturze.

Year

Volume

9

Issue

1

Pages

177-186

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Zaporoski Państwowy Uniwersytet Medyczny, Zaporoże – Ukraina

References

  • Averincev S., Antichnyj ritoricheskij ideal i kul’tura Vozrozhdeniya [Ancient rhetorical ideal and Renaissance culture], [v:] Antichnoe nasledie v kul’ture Vozrozhdeniya, red. L. Bragina, Moskva: Nauka, 1984, s. 142–153.
  • Bahlai Y., Lehenda pro smert poetesy Sapfo v ukrainskii literaturi [The legend about the poetess Sappho’s death in Ukrainian literature], [v:] „Ukrainske literaturoznavstvo”, 1971, nr 13, s. 24–29.
  • Berdyaev M., Lyubov’ u Dostoevskogo [Love in Dostoevsky’s], [v:] „Russkij E’ros ili Filosofiya lyubvi v Rossii”, sost. V. Shestakov, Moskva: Progress, 1991, s. 273–283.
  • Emerson R., Poeziia yak filosofiia [Poetry as philosophy], [v:] „Filosofska i sotsiolohichna dumka”, 1992, nr 6, s. 155.
  • Mify narodov mira. E’nciklopediya [Myths of the peoples of the world. Encyclopedia], v 2 tomax, red. S. Tokarev, t. 1, Moskva: Sovetskaya e’nciklopediya, 1991.
  • Sodomora A., Pisenna liryka Alkeia i Sapfo [Song lyrics of Alceus and Sappho], [v:] „Zhovten”, 1968, nr 1, s. 90–93.
  • Uspenskij P., Iskusstvo i lyubov’ [Art and love], [v:] „Russkij E’ros ili Filosofiya lyubvi v Rossii”, sost. V. Shestakov, Moskva: Progress, 1991, s. 221–231.
  • Franko I., Zibrannia tvoriv u 50 tomakh [Collection of works in 50 volumes], t. 41, Kyiv: Naukova dumka, 1984.
  • Brown S., A Victorian Sappho: Agency, Identity, and the Politics of Poetics, [in:] “ESC: English Studies in Canada”, 1994, vol. 20, nr 2, p. 205–225.
  • Landrum D.W., Sarah and Sappho: Lesbian Reference in The French Lieutenant’s Woman, [in:] “Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal”, 2000, vol. 33, nr 1, p. 59–76.
  • McGann J., Mary Robinson and the myth of Sappho, [in:] “Modern Language Quarterly”, 1995, vol. 56, nr 1, p. 55–76.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1601905

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_sup_2021_9_1_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.