Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 8 | 1(13) | 159-178

Article title

Projekt medytacji chrześcijańskiej według J. Maina w Polsce. Próba oceny dogmatyczno-pastoralnej.

Content

Title variants

EN
Christian Meditation by J. Main in Poland. An Attempt at Dogmatic and Pastoral Evaluation.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Powstawanie grup medytacyjnych działających na podstawie nauki J. Maina staje się okazją do głębszej analizy tej propozycji oraz jej oceny w świetle nauki chrześcijańskiej, jak również badań religioznawczych i psychologicznych. Punktem wyjściowym dyskusji na ten temat stała się w 2013 roku publikacja E. Christie Medytacja chrześcijańska w szkołach. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców, rozpowszechniana przez polskie środowisko Światowej Wspólnoty Medytacji Chrześcijańskiej (WCCM). Idea medytacji stanowi niewątpliwie w rzeczywistości współczesnego świata, zwłaszcza w społeczeństwach zlaicyzowanych, konsumpcyjnych czy jedynie tradycyjnie religijnych (ukierunkowanych na rytualizm), ważny impuls w kwestii kontemplacji. Nie można jednak przejść obojętnie wobec wyraźnych lub pośrednich zapożyczeń z praktyk buddyjskich czy jogicznych, które są obecne w nauczaniu WCCM. Duchowość chrześcijańska i praktyki dalekowschodnie mają bowiem zupełnie inny punkt wyjścia i punkt dojścia. Dla ochrzczonych jakakolwiek modlitwa, w tym również medytacja, jest darem Boga, sposobem budowania osobistej relacji z Trójjedynym, a cel stanowi jedność z Nim, przy zachowaniu autonomii i tożsamości dwóch relacyjnych podmiotów – Boga i człowieka. Tymczasem w praktykach buddyjskich czy jogicznych istotna jest aktywność człowieka (dojście do bezruchu, zapanowanie nad myślami, działaniem ciała), a cel określony jest jako doświadczenie pokoju, harmonii, jedności ze sobą, całym światem, siłą wszechświata. W związku z tym trudno czegoś uczyć się w wymiarze duchowym od tych tradycji filozoficzno-religijnych, a w czasach zamętu i wyraźnej promocji New Age oraz związanych z tym praktyk i treści z Dalekiego Wschodu postawa chrześcijan winna być zdecydowanie jednoznaczna.Dlatego rodzą się następujące postulaty wobec środowiska WCCM: wyraźne powiązanie medytacji z życiem sakramentalno-eklezjalnym; zaniechanie praktyk wspólnych medytacji z buddystami; oczyszczenie nauczania z treści sugerujących synkretyzm; zaniechanie czerpania z duchowości niechrześcijańskiej; głębsze osadzenie nauczania w doktrynie i życiu Kościoła.
EN
Meditation groups developing according to J. Main's teaching become an opportunity for a deeper analysis of this proposal and its assessment in the light of Christian doctrine, as well as for examination from the perspective of religious and psychological studies. The starting point for the discussion on this topic was the publication of E. Christie's „Christian Meditation in schools. A guide for teachers and parents", distributed by the Polish milieu of The World Community for Christian Meditation (WCCM). The idea of ??meditation, in the reality of the modern world, especially in secularized societies, consumerist ones or only traditionally religious (oriented towards ritualism), is undoubtedly an important impulse in the field of contemplation. However, one cannot remain indifferent to the explicit or indirect borrowings from Buddhist and yogic practices that are present in the  teaching  of  WCCM.  Christian  spirituality  and  practices  of  the  Far  East  have,  in fact, a completely different basis (point of departure) and point of arrival. For people who are baptized, any prayer - including meditation, is a gift from God, a way to build a personal relationship with the Triune and the aim is to be in union with Him, still maintaining the autonomy and the identity of the two entities in this relation - God and man. Meanwhile, in Buddhist and yogic practices it is the human activity that is important (achieving a state of motionlessness, mastering one's thoughts, and actions of the body), and the target is defined as an experience of peace, harmony, unity with oneself, with the whole world, with the force of the  Universe. Therefore, it is difficult to learn something from these philosophical and religious traditions in the spiritual dimension, and in times of confusion and explicit promotion of New Age, practices related to it and contents arriving from the Far East, the attitude of Christians should be unequivocal. For this reason, the following postulates arise towards the WCCM milieu: a clear link between meditation and sacramental-ecclesial life; abandoning the practices of meditating together with Buddhists; purification of the teaching from the contents that suggest syncretism; renunciation of drawing from non-Christian spirituality; a deeper embedding of teaching in the doctrine and life of the Church.

Year

Volume

8

Issue

Pages

159-178

Physical description

Dates

published
2013-01-01

Contributors

  • Uniwersytet Śląski, Wydział Teologiczny, Katowice, Polska.

References

  • Białek B., Po pierwsze słuchaj, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
  • Christie E., Medytacja chrześcijańska w szkołach. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 2012.
  • Freeman L., Droga do rzeczywistości według ojca Johna Maina prowadzi przez paradoks, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 2 (2008
  • Freeman L., Medytacja chrześcijańska. Twoja codzienna praktyka, Kraków 2006
  • Freeman L., Pielgrzymka wewnętrzna. Podróż medytacyjna, Kraków 2007.
  • Freeman L., Praktyka medytacji chrześcijańskiej. Konferencje, rozmowy, świadectwa, oprac.
  • J.M. Bereza, Kraków 2004.
  • Freeman L., Przebaczenie, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).
  • Goc A., Żyła M., Pst, oni tam się modlą, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
  • Harmless W., Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do literatury wczesnego monastycyzmu, Kraków 2009.
  • Johnston W., Droga od nienawiści do miłości, tłum. A. Ziółkowski, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).
  • Kasjan J., Rozmowa z Abba Izaakiem, X, 10, 10, w: Rozmowy z ojcami, t. I, tłum. A. Nocoń, ŹM 28, Kraków 2002.
  • Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Iesus”.
  • Kuryś A., „Medytacja chrześcijańska” – czy chrześcijańska?, www.gosc.pl/doc/1510266.Medytacja-chrzescijanska-czy-chrzescijanska [dostęp 8.04.2013].
  • Main J., Chrześcijańska medytacja, Poznań 1995.
  • Papieska Rada Kultury, Papieska Rada do spraw Dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody życia. Chrześcijańska refleksja na temat New Age, Kraków 2003.
  • Pawlik M., Zasadzki złudnych duchowości, Magdalenka 2009.
  • Prusak J., Kasjan i jezuici, „Tygodnik Powszechny” 21 (3333) 2013.
  • Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.
  • Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.
  • Siemieniewski A., Medytacja „chrześcijańska” na manowcach, „Pastores” 59 (2) 2013.
  • Sikora P., Cisza serca, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
  • Smith W.C., Faith and Belief, London 1998.
  • Verlinde J.-M., Bóg wyrwał mnie z ciemności. Okultyzm a chrześcijaństwo, Warszawa 1998.
  • Verlinde J.-M., Zakazany owoc. Z aśramu do klasztoru, Kraków 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_tim_2013_13_1_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.