Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 16 | 95-110

Article title

»Temu, który nas miłuje« (Ap 1,5). Miłość Chrystusa do Kościoła w świetle wybranych tekstów z Apokalipsy św. Jana

Authors

Content

Title variants

EN
»To him who loves us« (Revelation 1:5) Christ’s Love to the Church in the Light of selected Texts from the Apocalypse of John

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor niniejszego artykułu proponuje refleksję nad tajemnicą Bożej miłości, objawionej i urzeczywistnionej w Jezusie Chrystusie, która bezpośrednio odnosi się do wspólnoty Kościoła. Analizowane teksty zostały zaczerpnięte z ostatniej księgi Nowego Testamentu, jaką jest Apokalipsa św. Jana, określana niekiedy jako synteza całego Pisma Świętego. Będąc księgą napisaną w Kościele i dla Kościoła, opisuje wspólnotę w jej różnorodnych wymiarach. Jednym z istotnych rysów eklezjologii Apokalipsy jest przekonanie, że Kościół to wspólnota zrodzona z miłości Jezusa, podtrzymywana, umacniana i prowadzoną ciągle tą samą Chrystusową miłością. Wskazują na to przede wszystkim te teksty Apokalipsy, które wprost mówią o miłości Jezusa do Kościoła, a ideę te wyrażają przy pomocy dwóch charakterystycznych czasowników tradycji Janowej, jakim są agapao i fileo.
EN
I propose in the present article a reflection upon the mystery of God’s love, revealed and materialized in Jesus Christ, which directly relates to the community of the Church. The analyzed texts have been taken from the last book of the New Testament. One of the essential features of ecclesiology in the Apocalypse is a conviction that the Church is a community begotten from Jesus’ love, invariably upheld, enhanced and led through Christ’s love. I have chosen texts from the Apoca-lypse which explicitly refer to Jesus’ love to the Church and express this idea by means of two characteristic verbs of John’s tradition, namely agapao and fileo. Although the said verbs are not often employed in the Apocalypse (four times: 1:5; 3:9; 12:11; 20:9 and two times: 3:19; 22:15 respectively), they are, however, mostly used in passages which describe a relationship between Christ and the community of the Church (1:5; 3:9-19; 20:9). During the liturgy, the Church worships Jesus, whose love is the foundation for everything (1:5): it is expressed through deliverance from sin, a sacrifice of one’s own life and man’s participation in Christ’s victory and reign. The Church is obliged to show the world a clear testimony to love (3:9). It is being incessantly admon-ished and brought up by Christ, called up to renew zeal and conversion (3:19). As “the camp of the saints and beloved city” (20:9), the Church actively participates in the battle against evil and, sup-ported by the loving God and Lamb, it lives on assured of Christ’s ultimate victory.

Year

Issue

16

Pages

95-110

Physical description

Dates

published
2015-09-07

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny

References

  • Franciszek: Misericordiae vultus. Wrocław 2015.
  • Giemza B.: Rachunek sumienia Kościoła w świetle Apokalipsy. Kraków 2010.
  • Janus E.: Grzechy Kościołów Apokalipsy i Jezusowe sposoby ich przezwyciężenia (Ap 2-3). Kraków 2013.
  • Karczewski M.: Szatan w Apokalipsie św. Jana. Olsztyn 2013.
  • Kotecki D.: Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana. Warszawa 2006.
  • Kotecki D.: Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Toruń 2013.
  • Kotecki D.: Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Częstochowa 2009.
  • Kotecki D.: „List do Kościoła w Laodycei” (Ap 3,14-21) w świetle hermeneutycznego klucza objawieniowo-liturgicznego. W: M. Olczyk, P. Podeszwa (red.), Credidimus caritati. Gniezno 2010 s. 239-263.
  • Marino M.: Custodire la Parola. Il verbo terein nell’Apocalisse alla luce della tradizione giovannea. Bologna 2003.
  • Mędala S.: Ewangelia według świętego Jana. cz. II. Częstochowa 2010.
  • Nowińska J.: Motyw wojny dobra ze złem w Apokalipsie św. Jana. Warszawa 2006.
  • Ostański P.: Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy. Ząbki 2005.
  • Podeszwa P.: Doksologie Apokalipsy jako model modlitwy uwielbienia, „Verbum Vitae”. T. 22: 2012 s. 155-184.
  • Podeszwa P.: Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia martyria Jesu w Apokalipsie św. Jana. Poznań 2011.
  • Podeszwa P.: Wspólnota Kościoła w świetle Apokalipsy św. Jana. W: Mowa świątyni. Pod redakcją R. Dublańskiego. Wrocław 2012 s. 55-69.
  • Podeszwa P.: Wyprali swoje szaty i wybielili je we krwi Baranka (Ap 7,14). Chrzest we-dług Apokalipsy świętego Jana. „Studia Bydgoskie”. T. 7: 2013 s. 33-54.
  • Popielewski W.: Błogosławieni, którzy są wezwani na ucztę godów Baranka (Ap 19,9). Kościół w Księdze Apokalipsy. „Verbum Vitae”. T. 6: 2004 s. 169-181.
  • Popielewski W.: Zbawieni przez miłość Baranka (Ap 1,5b-6). „Verbum Vitae”. T. 1: 2002 s. 185-198.
  • Sieg F.: Apokalipsa św. Jana. Listy do siedmiu Kościołów (Ap 1-3). Pelplin2 2009.
  • Talaga P.: L’amore a Cristo, fondamento del ministero pastorale di Pietro nel Vangelo secondo Giovanni (21,15-23). Dissertatio ad Lauream in Facultate S. Theologiae apud Pontificiam Universitatem S. Thomae in Urbe. Roma 2003.
  • Tkacz R.: Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne. Warszawa 2003.
  • Vanni U.: L’Apocalisse. Ermeneutica, esegesi, teologia. Bologna 1991.
  • Wojciechowski M.: Apokalipsa świętego Jana. Częstochowa 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_tp_2015_16_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.