Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2024 | 105 | 3 | 13-21

Article title

Metaversum a społeczna nieodpowiedzialność biznesu

Content

Title variants

EN
Metaverse and corporate social irresponsibility

Languages of publication

Abstracts

EN
The Internet as a medium of social communication has a multifaceted impact on reality, and therefore any changes affecting the evolution of this medium attract the attention of researchers. One such change could be the popularisation of the metaverse. The article focuses on an important aspect of this dissemination - its effects in the context of the potential of virtual worlds as an environment creating favourable conditions for socially irresponsible corporate behaviour. The results of a survey conducted on a sample of 300 organisations present in the Metaverse indicate that they not only perceive the virtual world as an area of new opportunities for socially irresponsible activities, but also agree on the high level of willingness of companies to take advantage of these opportunities, including actions that violate both ethical and legal norms. These findings provide a better understanding of the consequences of the proliferation of virtual worlds, and argue for the need to monitor the pace of their dissemination and undertake studies on appropriate regulations to protect the interests of various stakeholder groups.
PL
Nowe technologie, zwłaszcza te wywołujące zmiany w sferze komunikacji społecznej, często rodzą nieoczekiwane skutki. Rozwój mediów społecznościowych, mający w założeniu zdemokratyzować internet, stworzył nową rzeczywistość dalece odbiegającą od pierwotnych wyobrażeń. Przekształcenia w modelu komunikacji wykorzystującej internet, opisywane symbolicznie jako przejście od Web 1.0 do Web 2.0, doprowadziły do powstania całkiem nowego środowiska sprzyjającego społecznie nieodpowiedzialnym praktykom biznesu, takim chociażby jak manipulowanie przepływem informacji ułatwiającym rozprzestrzenianie się dezinformacji, stymulowanie zaangażowania emocjonalnego aż do poziomu uzależnienia od social mediów czy dokonywanie na masową skalę naruszeń prywatności związanych m.in. z gromadzeniem danych na temat cech, zachowań i poglądów użytkowników oraz z handlem tymi danymi. Wraz z debiutem kolejnej innowacji – określanej mianem metaversum – mającej ponownie zrewolucjonizować komunikację za pośrednictwem internetu i być podstawą rozwoju Web 3.0 rodzi się pytanie o potencjalne skutki, jakie rozwiązanie to może nieść ze sobą. Szczególnie interesujące byłoby spojrzenie na te skutki w kontekście potencjału metaversum jako kolejnego środowiska tworzącego dogodne warunki do społecznie nieodpowiedzialnych zachowań przedsiębiorstw. Celem artykułu jest poszerzenie wiedzy na temat tego potencjału. Badania, których wyniki przedstawiono w artykule, miały odpowiedzieć na dwa zasadnicze pytania: (1) jak przedstawiciele organizacji obecnych w metaversum oceniają to środowisko z perspektywy możliwości stosowania w nim praktyk społecznie nieodpowiedzialnych oraz (2) jak oceniają oni skłonność przedsiębiorstw do wykorzystywania tych możliwości. Przeprowadzone badania ilościowe dostarczyły odpowiedzi na obydwa te pytania. Tym samym uzyskane wyniki wnoszą wkład do istniejącej wiedzy w trzech obszarach. Po pierwsze, pozwalają lepiej zrozumieć konsekwencje upowszechnienia się nowej technologii; po drugie, zwiększają znajomość zachowań przedsiębiorstw z sektorów wykorzystujących tę technologię; po trzecie wreszcie, wzbogacają wiedzę dotyczącą społecznej nieodpowiedzialności biznesu w kontekście dokonujących się zmian technologicznych.

Journal

Year

Volume

105

Issue

3

Pages

13-21

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Ananthaswamy, A. (2016, 4 marca). Virtual reality could be an ethical minefield - are we ready? New Scientist. https://www.newscientist.com/article/2079601-virtual-reality-could-be-an-ethical-minefield-are-we-ready/
  • Armstrong, J. S. (1977). Social irresponsibility in management. Journal of Business Research, 5(3), 185-213. https://doi.org/10.1016/0148-2963(77)90011-X
  • Barrera, K. G. i Shah, D. (2023). Marketing in the Metaverse: Conceptual understanding, framework, and research agenda. Journal of Business Research, 155, 113420. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113420
  • Boulos, M. N. K. i Burden, D. (2007). Web GIS in practice V: 3-D interactive and real-time mapping in Second Life. International Journal of Health Geographics, 6(51), 1-16. https://doi.org/10.1186/1476-072X-6-51
  • Chen, D. i Zhang, R. (2022). Exploring research trends of emerging technologies in health metaverse: A bibliometric analysis. https://doi.org/10.2139/ssrn.3998068
  • Davis, A., Murphy, J., Owens, D., Khazanchi, D. i Zigurs, I. (2009). Avatars, people, and virtual worlds: Foundations for research in metaverses. Journal of the Association for Information Systems, 10(2). https://doi.org/10.17705/1jais.00183
  • Dionisio, J. D. N., Burns III, W. G. i Gilbert, R. (2013). 3D Virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys (CSUR), 45(3), 1-38. https://doi.org/10.1145/2480741.2480751
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X. i Cai, W. (2021). Metaverse for social good: a university campus prototype. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia (s. 153-161). https://doi.org/10.1145/3474085.3479238
  • Huawei, H., Qinnan, Z., Taotao, L., Qinglin, Y., Zhaokang, Y., Junhao, W., Jiajing, W. i Zheng, Z. (2023). Economic Systems in the Metaverse: basics, state of the art, and challenges. ACM Computing Surveys, 56(4), 1-33. https://doi.org/10.1145/3626315
  • Kim, C., Lee, S. G. i Kang, M. (2012). I became an attractive person in the virtual world: Users' identification with virtual communities and avatars. Computers in Human Behavior, 28(5), 1663-1669. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.04.004
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C. i Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11200.05124/8
  • Lin-Hi, N. i Müller, K. (2013). The CSR bottom line: Preventing corporate social irresponsibility. Journal of Business Research, 66(10), 1928-1936. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.02.015
  • Mitchell, A. i Khazanchi, D. (2012). Ethical considerations for virtual worlds. 18th Americas Conference on Information Systems 2012, AMCIS 2012. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3080.3049
  • Ning, H., Wang, H., Lin, Y., Wang, W., Dhelim, S., Farha, F., Ding J. i Daneshmand, M. (2023). A survey on the metaverse: The state-of-the-art, technologies, applications, and challenges. IEEE Internet of Things Journal, 10(16), 14671-14688. https://doi.org/10.1109/JIOT.2023.3278329
  • Owens, D., Davis, A., Murphy, J. D., Khazanchi, D. i Zigurs, I. (2009). Real-world opportunities for virtual-world project management. IT Professional, 11(2), 34-41. https://doi.org/10.1109/MITP.2009.35
  • Owens, D., Mitchell, A., Khazanchi, D. i Zigurs, I. (2011). An empirical investigation of virtual world projects and metaverse technology capabilities. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 42(1), 74-101. https://doi.org/10.1145/1952712.1952717
  • Riera, M. i Iborra, M. (2017). Corporate social irresponsibility: Review and conceptual boundaries. European Journal of Management and Business Economics, 26(2), 146-162. https://doi.org/10.1108/EJMBE-07-2017-009
  • Ritterbusch, G. D. i Teichmann, M. R. (2023). Defining the Metaverse: A systematic literature review. IEEE Access, 11, 12368-12377. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3241809
  • Shen, B., Tan, W., Guo, J., Zhao, L. i Qin, P. (2021). How to promote user purchase in metaverse? A systematic literature review on consumer behavior research and virtual commerce application design. Applied Sciences, 11(23), 11087. https://doi.org/10.3390/app112311087
  • Vidal-Tomás, D. (2023). The illusion of the metaverse and meta-economy. International Review of Financial Analysis, 86, 102560. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2023.102560
  • Visconti, R. M. (2022). From physical reality to the Metaverse: a multilayer network valuation. Journal of Metaverse, 2(1), 16-22.
  • Wasko, M., Teigland, R. i Donnellan, B. (2007). Creating Innovation Systems through Virtual Communities. AMCIS 2007 Proceedings, 213. https://aisel.aisnet.org/amcis2007/213

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
38873696

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15219_em105_1666
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.