Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2024 | 105 | 3 | 31-40

Article title

Czynniki sukcesu rozwoju podmiotów sektora FinTech na rynku polskim: studium przypadków

Content

Title variants

EN
Success factors for the development of FinTech entities on the Polish market: a case study

Languages of publication

Abstracts

EN
The dynamic development of services in the financial market that use digital technologies has made FinTech synonymous with modernity, and a term with growing popularity, both among banking professionals and the wider consumer community. Since 2009, the dynamic development of this new segment of non-banking startup entities within the financial sector, FinTechs, has been observed. The main objective of this study is to identify success factors for the development of FinTech entities, by conduscting research using a multiple case study method involving six selected FinTech entities operating in the Polish market, supported by an extensive literature review. Our research, as well as the analysis of secondary sources, established that one of the key factors supporting the success of the development of FinTech entities is the establishment of cooperation with banks, which brings significant benefits to both parties - banks and FinTechs - allowing them to exploit the potential for complementarities between their strengths and increase opportunities for joint development. Some of the solutions introduced by FinTechs are fully based on cooperation with banks, for example BLIK, a system integrated with mobile banking applications. The main barrier to the development of FinTechs in Poland has turned out to be limitations related to legal regulations and the manner of their implementation in the Polish market. The financial market is becoming increasingly regulated, and, at the same time, the Polish financial market supervisory authority is pursuing a rather restrictive policy. The most important factor that determines the popularity of digital FinTech services among Polish consumers is the ability to provide them with broadly understood convenience.
PL
Od 2009 roku obserwowany jest dynamiczny rozwój nowego segmentu niebankowych podmiotów typu start-up, określanych mianem FinTech. Dynamiczny rozwój usług na rynku finansowym, które wykorzystują technologie cyfrowe sprawił, że FinTech stał się niezwykle popularny zarówno wśród pracowników sektora bankowego, jak i szerokiego grona konsumentów oraz postrzegany jest jako synonim nowoczesności. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań, które miały określić czynniki sukcesu dla rozwoju podmiotów FinTech. Badania zostały zrealizowane metodą wielokrotnego studium przypadku, obejmującego sześć wybranych start-upów FinTech działających na rynku polskim. Zastosowano również szeroki przegląd literatury. Badania własne, jak i analiza źródeł wtórnych pozwoliły ustalić, że jednym z kluczowych czynników wspierających sukces rozwoju podmiotów FinTech jest nawiązanie współpracy z bankami. Współpraca ta przynosi znaczące korzyści obu stronom, pozwalając na wykorzystanie potencjału komplementarności ich atutów i zwiększenie możliwości wspólnego rozwoju. Część z rozwiązań jest w pełni oparta na współpracy z bankami, czego przykładem jest BLIK jako system zintegrowany z aplikacjami bankowości mobilnej. Natomiast główną barierą dla rozwoju branży FinTech w Polsce okazały się ograniczenia związane z regulacjami prawnymi i sposobem ich wdrożenia. Rynek finansowy staje się coraz silniej uregulowany, a polski organ nadzoru nad nim prowadzi dość restrykcyjną politykę. Zdecydowanie najważniejszym czynnikiem, który decyduje o popularyzacji cyfrowych usług podmiotów FinTech wśród polskich konsumentów jest zdolność do zapewnienia im szeroko rozumianej wygody.

Journal

Year

Volume

105

Issue

3

Pages

31-40

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

References

  • Alt, R., Beck, R., i Smits, M. T. (2018). FinTech and the transformation of the financial industry. Electronic Markets, 28(3), 235-243. https://doi.org/10.1007/s12525-018-0310-9
  • Baba, C., Batog, C., Flores, E., Gracia, B., Karpowicz, I., Kopyrski, P., Roaf, J., Shabunina, A., van Elkan, R. i Xu, X. C. (2020). Fintech in Europe: Promises and Threats. International Monetary Fund. https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2020/11/13/Fintech-in-Europe-Promises-and-Threats-49859
  • Babin, R. i Smith, D. (2022). Open banking and regulation: Please advise the government. Journal of Information Technology Teaching Cases, 12(2), 108-114. https://doi.org/10.1177/20438869221082316
  • Bansal, S., Bruno, P., Hou, G., Istace, F. i Niederkorn, M. (2015). How the payments industry is being disrupted. McKinsey Company.
  • Bellardini, L., del Gaudio, B. L., Previtali, D. i Verdoliva, V. (2022). How do banks invest in fintechs? Evidence from advanced economies. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 77, 101498. https://doi.org/10.1016/j.intfin.2021.101498
  • Bruene, J. (2023, 5 czerwca). The 350 Fintech Unicorns of the 21st Century (Year-End 2023). FintechLabs. https://fintechlabs.com/115-fintech-unicorns-of-the-21st-century-changes-to-the-list-october-2020/
  • Cashless. (2023). Mapa polskiego FinTechu. https://www.cashless.pl/13778-mapa-polskiego-fintechu-2023-cashless-fintech-2023
  • Clements, R. (2021). Regulating FinTech in Canada and the United States: Comparison, challenges and opportunities. The Routledge Handbook of FinTech, 416-454. https://doi.org/10.2139/ssrn.3557576
  • Deng, X., Huang, Z., i Cheng, X. (2019). FinTech and sustainable development: Evidence from China based on P2P data. Sustainability, 11(22), 6434. https://doi.org/10.3390/su11226434
  • Dorfleitner, G., Kreppmeier, J. i Laschinger, R. (2023). German FinTech Companies: A Market Overview and Volume Estimates. Credit and Capital Markets, 56(1), 103-118. https://doi.org/10.3790/ccm.56.1.103
  • Gajo, M. (2022). Australien und Singapur vertiefen Zusammenarbeit im Fintech-Bereich [Australia and Singapore deepen cooperation in the fintech sector]. Die Aktiengesellschaft, 67(11), 6434. https://doi.org/10.9785/ag-2022-671115
  • Gomber, P., Kauffman, R. J., Parker, C. i Weber, B. W. (2018). On the fintech revolution: interpreting the forces of innovation, disruption, and transformation in financial services. Journal of Management Information Systems, 35(1), 220-265. https://doi.org/10.1080/07421222.2018.1440766
  • Harasim, J. (2021). FinTechs, BigTechs and Banks-When cooperation and when competition? Journal of Risk and Financial Management, 14(12), 614. https://doi.org/10.3390/jrfm14120614
  • Harasim, J. i Mitręga-Niestrój, K. (2018). FinTech - dylematy definicyjne i determinanty rozwoju. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 531, 169-179. https://doi.org/10.15611/pn.2018.531.15
  • Hung, J. L. i Luo, B. (2016). FinTech in Taiwan: a case study of a Bank's strategic planning for an investment in a FinTech company. Financial Innovation, 2(15). https://doi.org/10.1186/s40854-016-0037-6
  • Jourdan, Z., Corley, J. K., Valentine, R. i Tran, A. M. (2023). Fintech: A content analysis of the finance and information systems literature. Electronic Markets, 33(1), 1-21. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00624-9
  • Kim, T., Choi, H., i Lee, H. (2016). A study on the research trends in Fintech using topic modeling. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(11). https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.11.670
  • Lai, J. Y., Debbarma, S. i Ulhas, K. R. (2012). An empirical study of consumer switching behaviour towards mobile shopping: A Push-Pull-Mooring model. International Journal of Mobile Communications, 10(4), 386-404. https://doi.org/10.1504/IJMC.2012.048137
  • Lis, A. (2018). Profiling and mapping the contexts of the case study research in business, management and accounting. International Journal of Contemporary Management, 17(1), 179-196. https://doi.org/10.4467/24498939ijcm.18.010.8389
  • Navaretti, G. B., Calzolari, G. i Pozzolo, A. F. (2017). Fintech and banking. Friends or foes? European Economy - Banks, Regulation, and the Real Sector, 3, 9-30. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3099337
  • Polasik, M., Huterska, A., Iftikhar, R. i Mikula, Š. (2020). The impact of Payment Services Directive 2 on the PayTech sector development in Europe. Journal of Economic Behavior & Organization, 178, 385-401. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2020.07.010
  • Polasik, M., Widawski, P., Keler, G. i Butor-Keler, A. (2021). Retail Payments Strategy for the EU versus the challenges of the payment sector. Ekonomia i Prawo, 20(3), 617-640. https://doi.org/10.12775/EiP.2021.037
  • Polasik, M. i Wisniewski, T. P. (2009). Empirical analysis of internet banking adoption in Poland. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 32-52. https://doi.org/10.1108/02652320910928227
  • Rowley, J. (2002). Using case studies in research. Management Research News, 25(1), 16-27. https://doi.org/10.1108/01409170210782990
  • Sun, Y., Liu, D., Chen, S., Wu, X., Shen, X. L. i Zhang, X. (2017). Understanding users' switching behavior of mobile instant messaging applications: An empirical study from the perspective of push-pull-mooring framework. Computers in Human Behavior, 75, 727-738. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.014
  • Suryono, R. R., Budi, I. i Purwandari, B. (2020). Challenges and trends of financial technology (Fintech): A systematic literature review. Information, 11(12), 590. https://doi.org/10.3390/info11120590
  • Śledziewska, K. i Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323541943
  • Tseng, P. L. i Guo, W. C. (2022). Fintech, credit market competition, and bank asset quality. Journal of Financial Services Research, 61(3), 285-318. https://doi.org/10.1007/s10693-021-00363-y
  • Yin, R. K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
38877304

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15219_em105_1668
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.