Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 10 | 159-168

Article title

WPŁYW POZYTYWNYCH I NEGATYWNYCH EMOCJI NA DYSTANS INTERPERSONALNY, OCENĘ ORAZ POSTAWY

Content

Title variants

WPŁYW POZYTYWNYCH I NEGATYWNYCH EMOCJI NA DYSTANS INTERPERSONALNY, OCENĘ ORAZ POSTAWY

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Emocje są związane z wieloma obszarami ludzkiego życia. Wpływają na odbiór rzeczywistości, kształtują postawy i determinują oceny. Przeprowadzone badanie miało sprawdzić, czy emocje w zależności od ich rodzaju (pozytywne lub negatywne) wpływają na dystans interpersonalny. W badaniu wzięło udział 40 osób: 22 kobiety i 18 mężczyzn w wieku od 20 do 51 lat, (M=25 SD=7,48). Analizy korelacji związku emocji z dystansem konwersacyjnym wykazały różnicę na granicznym poziomie istotności statystycznej (t(38) = 1,92; p = 0,06). Oznacza to, że osoby którym indukowano emocje negatywne mogły wykazywać większy dystans konwersacyjny (M1 = 64,7) niż osoby którym indukowano emocje pozytywne. (M2 = 54,2). W przypadku emocji pozytywnych i badanego dystansu minimalnego, analiza korelacji nie wykazała istotnych statystycznie różnic pomiędzy grupami (U = 166,00; p = 0,36). Wykazano także związki pomiędzy indukowanymi emocjami a emocjami podczas zbliżania się, oceną neutralnie nastawionej osoby i postawą względem niej.
EN
Emotions are associated with many areas of human life. They affect reception the reality, determine attitudes and judgment. The conducted study verified whether emotions (positive or negative) affect an interpersonal distance. 40 people took part in that study: 22 women and 18 men between the ages of 20 and 51 (M = 25 SD = 7.48). Analysis of the correlation between emotion and conversational distance showed a difference in the limit of statistical significance (t (38) =1.92; p = 0.06). It means that people who were induced by negative emotions could keep larger conversational distance (M1 = 64.7) than those who were induced by positive emotions (M2 = 54.2). In the case of positive emotions and minimal distance, the correlation analysis showed no statistically significant differences between the groups (U = 166.00; p = 0.36). There is also a link found between aroused emotions and emotions occurring while getting closer to each other, judgment of a neutral person and attitude towards her.

Keywords

Year

Issue

10

Pages

159-168

Physical description

Dates

published
2020-07-28

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii ul. Dawida 1, 50-529 Wrocław

References

  • Aronson, E. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Andersen, P. A. (2000). Explaining intercultural differences in nonverbal communication. W: L. A. Samovar & R. E. Porter (red.), Intercultural communication: A reader (ss. 258–279). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Bieleń, I. (2013). Mowa ciała jako element wykorzystywany w mediacji w sferze publicznej. Pobrane z: https://bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/40748/edition/41151/content
  • Dąbrowski, A. (2012). Wpływ emocji na poznawanie. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.doi-10_2478_v10271-012-0082-6
  • Dolińska, D. (2013). Mowa ciała jako aspekt komunikacji międzyludzkiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 65, 101-110.
  • Hall, E. (1978). Ukryty Wymiar. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Knapp, M., Hall, J. (2000). Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wrocław: ASTRUM.
  • Leathers, D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lubina, E. (2005). Rola emocji w procesie kształcenia na odległość. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/10/id/161
  • Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15503_onis2020_159_168
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.